Gleder noen som gruer seg til jul

I samarbeid med Kirkens Bymisjon har elever på Holtekilen folkehøgskole pakket overraskelser til noen av Oslos innbyggere som ikke gleder seg til jul. – Man blir glad av å gjøre noe for andre, sier elevene.

Omtrent førti elever tilbringer lørdag formiddag i et av lokalene til Kirkens Bymisjon i Oslo. Nærmere 2500 papirposer skal fylles med søtsaker og gaver. Det blir til overraskelser for noen av byens innbyggere som gruer seg til jul.

– Det gjør meg ingenting å bruke en lørdag på dette, når jeg vet at innsatsen er for en god sak. Man blir så glad av å gjøre noe hyggelig for andre, sier Line Mari Gislefoss, elev på reiselivslinja ved skolen.

Hun merker store svarte sekker med adresser for levering. På lappene står det blant annet Tøyenkirken, Ullersmo fengsel og Julaften i Domkirken.

Nærmere 2500 papirposer pakkes med julegaver for Kirkens Bymisjon. Elever fra Holtekilen folkehøgskole er glade for å kunne bidra.

– Vi har hatt noen forberedelser på skolen i forkant av denne dugnaden, og lært litt om organisasjonene og arrangementene som disse gavene går til. Det er mange som ikke får gaver til jul, og som ikke har noen å feire sammen med. Det føles fint å bidra med noe hjelp til andre som ikke har det like godt som oss, fortsetter hun.

Les mer om Holtekilen folkehøgskole

Del av større samarbeid

Elevene på folkehøgskolen var også med på starten av kampanjen «Gled en som gruer seg til jul», 1.november. Den morgenen ble flere norske byer farget oransje med hjemmestrikkede skjerf. Noen av dem hadde elevene også strikket selv, og strikketøyene gikk på rundgang på skolen.

– Jeg synes det er fint å få være med å gjøre noe for andre som av ulike årsaker ikke får noe til jul. For oss koster det ingenting å gi litt tid, sier Maria Høye, elev på linja sosiologi på gateplan.

– Jeg synes det er fint å få være med å gjøre noe for andre som av ulike årsaker ikke får noe til jul. For oss koster det ingenting å gi litt tid, sier Maria Høye.

Sammen med resten av klassen sin har hun i løpet av høsten besøkt flere av stedene de nå lager julegaver til.

– Klassen vår har vært «uteliggere» en natt, og sett litt av hvordan Oslos gater er på en annen tid av døgnet. Vi har også vært på besøk i et fengsel. Mens jeg står her og pakker ser jeg for meg hvor gavene skal ende opp, og føler jeg har et bilde av personer som trenger det, fortsetter hun.

– På nyhetene hører man jo hvert år om noen som arrangerer julaften for andre for eksempel, og tenker at det er veldig bra. Men man glemmer fort at det er noen som står bak at sånne ting skjer. Det har vært fint å få innblikk i hva Kirkens Bymisjon gjør i jula, og kunne bidra med en liten innsats for dem, sier Maria.

Les også: – Vi ser at det nytter!

Sterkt frivillig engasjement

Elevene har laget sitt eget samlebånd, og pakker effektivt de mange forundringspakkene. Her er juleevangeliet, fra både Bibelen og Koranen, sjokolader og kjeks, luer og annet godt.

– Samarbeidet med Kirkens Bymisjon startet som et prosjekt for klassen min, sosiologi på gateplan, og har eksistert lenge. De siste årene har det vokst seg større, og store deler av skolen deltar, forteller lærer Bitte Velund.

– Vårt ønske for samarbeidet var å kunne få gjøre noe, og bidra med noe positivt for gatelivet i byen, fortsetter hun.

Selv brenner Bitte for frivillig arbeid, og er opptatt av at også elevene skal se verdien i å engasjere seg i noe.

– Jeg ønsker å oppmuntre til frivillighet, og tenker at en viktig del av det er å bli kjent med ulike organisasjoner.  På den måten kan elevene bedre få inntrykk av hva det handler om, sier Bitte.

Hun håper flere elever etter et år på Holtekilen folkehøgskole vil engasjere seg i frivillig arbeid. Både for elevenes egen del, men også fordi samfunnet er avhengig av både frivillig innsats og dugnader.

Omtrent 40 elever fra Holtekilen folkehøgskole brukte lørdagen på å pakke julegaver for Kirkens Bymisjon. – Fint å få lov til å bidra, syntes elevene.

– Jeg håper flere elever får oppleve gleden ved å engasjere seg frivillig, og at de her får øynene opp for hva som skjer på «baksiden», sier hun, og legger til at samarbeidet kjennes både sunt og godt i en førjulstid som fort blir veldig materialistisk.

– Det er et veldig sunt fokus å heve blikket litt og også se andre nå før jul. For elevene faller det alltid i smak å få gjøre noe, og merke at de bidrar. Fellesskapstanken er veldig sentral i folkehøgskolen, og der er samarbeidet med Kirkens Bymisjon midt i blinken, avslutter Bitte.