Til hovedinnhold

Fra jobb til folkehøgskole: - Aldri for sent å følge drømmen din

Vibeke var ferdig utdannet fysioterapeut og hadde fast jobb hjemme i Årdal. Likevel klarte hun ikke legge fra seg jentedrømmen. Etter et år på Follo folkehøgskole er hun klar for musikalstudier i England.

– Noen venner lurte litt på hva som gikk av meg i fjor. Jeg som liker å ha alt planlagt langt frem, hvordan kunne jeg si opp jobben og reise på folkehøgskole, smiler Vibeke Vigdal Øren fra Årdal.

Likevel var hun helt trygg på at det var riktig valg for henne.

– Folkehøgskole er ikke noe du velge rett etter videregående. For noen kan det være riktigere ved et annet tidspunkt. Et veiskille ved studiebytte, eller mellom studier og jobb for eksempel, sier hun.

Selv har Vibeke drømt om å bli musikalartist så lenge hun kan huske. På videregående «tok fornuften henne», som hun beskriver det. Hun hadde gode karakterer og følte hun måtte hoppe rett på studier der hun fikk brukt dem. Dermed ble det fysioterapi i Bergen.

Vibeke Vigdal Øren, portrett, dansesal, speilbilde

Etter bare en halv dag på folkehøgskole visste Vibeke at hun hadde valgt riktig.

– Følg drømmen!

– Etter å ha jobbet et par år, hadde jeg lyst til å hente frem igjen det jeg hadde lagt på hylla. Da var det seks-sju år siden jeg hadde vært med på noe musikalprosjekt, forklarer Vibeke.

Spranget fra jobb til en ny bachelor og studier innen musikal eller teater virket litt for stort.

– For å kunne teste ut drømmen var folkehøgskole det beste valget.

Vibeke gjorde grundig research for å finne ut hvilken folkehøgskole hun skulle søke. Hun leste om de ulike linjene på folkehogskole.no, og sammenlignet både valgfagstilbud og lærernes utdanning og kompetanse. Til slutt lot hun magefølelsen avgjøre, og landet på musikallinja ved Follo folkehøgskole i Vestby.

– Det er et stort valg å ta å hoppe ut av et A4-liv. Mens venner bygger hus og gifter seg, velger jeg folkehøgskole, sier Vibeke.

– Men for meg var det helt riktig. Det tok meg bare en halv dag på folkehøgskolen, så visste jeg at det her er det jeg vil holde på med, smiler hun.

Vibeke Vigdal Øren, dansesal

Vibeke hadde aldri danset før hun kom til folkehøgskolen, og har brukt mye tid i dansesalen dette året.

Les også: – Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

Alder spiller liten rolle

Vibeke var innstilt på at det som 25-åring kanskje ville bli litt annerledes å gå på folkehøgskole. Dersom det skulle bli vanskelig sosialt med bare yngre medelever, var hun forberedt på å satse mest på det faglige utbyttet.

– Selv om de fleste elevene kommer rett fra videregående, er det ei til her som er 23, og ei i 40-årene. Noen har også gjort noe annet et år eller to før de valgte folkehøgskole. Sosialt sett har det ikke vært noe vanskelig å være litt eldre.

– Jeg føler jeg har fått både i pose og sekk, smiler hun.

Mens andre vokser på det første året hjemmefra, lærer seg å vaske klær og ta hensyn til andre, har Vibeke vært vant til å bo for seg selv i flere år. Likevel har hun fått stort utbytte av det å bo på internat.

– Her lærer man å forholde seg til folk på en helt ny måte. Det er en fordel uansett hva man skal gjøre etterpå! På studiene i Bergen møtte jeg en veldig homogen gruppe. På folkehøgskolen derimot er det en veldig god miks av både interesser og alder. Det har vært veldig fint.

Vibeke og medelev, bilde fra musikal

Året på Follo gjorde Vibeke sikker på at hun vil satse videre. Nå gleder hun seg til musikalstudier i England.

Les også: – Ikke for sent å starte på folkehøgskole når du er over 20!

Stort læringsutbytte

Faglig sett har kanskje Vibeke hatt aller mest utbytte av folkehøgskoleåret.

– Lærerne på en folkehøgskole er utrolig tilgjengelige for deg. De strekker seg langt, og er der for deg 100 prosent. Flere bruker for eksempel kvelder de er på jobb til å sette opp enetimer for de som vil, sier hun.

– I tillegg er det kort avstand til alt når man bor på skolen. Vi har utstyr og rom tilgjengelig for bruk, hele døgnet.

Selv hadde hun aldri danset før hun kom til folkehøgskolen. De har hatt noe undervisning i det på egen linje, i tillegg til at hun har fått være med danseklassen på skolen i noen timer.

– Lærerne på skolen er utrolig dyktige folk, som vet hva de driver med. Den oppfølgingen og tilretteleggingen jeg har fått gjennom året er noe av det jeg er aller mest fornøyd med, sier hun.

Etter hvert som både skolen og Vibeke ble klar over at hun ville satse videre, har lærerne lagt til rette for at hun skal få utvikle seg mest mulig på de områdene hun ønsker. Etter studieturen til London fikk hun veiledning og hjelp til innsending til digital audition ved drømmeskolen i England.

– Jeg har bestemt meg for å satse, og er veldig glad for å ha kommet inn på en bachelor i «musical theatre» i Brigton, smiler hun.

Oppsetning, musikalklassen, dansebilde

Les også: Fra folkehøgskole til Nationaltheatret

Aldri for sent

Vibeke mener hun er et godt eksempel på at det aldri er for sent å følge drømmene sine – eller begynne på folkehøgskole.

– Jeg har møtt flere som sier at de angrer på at de ikke valgte det etter videregående, men at det nå er for sent. Det er det jo virkelig ikke, sier Vibeke.

– For meg var det viktig å ikke gå resten av livet og tenke «hva hvis…». Jeg ga meg selv lov til å teste drømmen på folkehøgskole, og har blitt trygg på hva jeg vil gjøre videre.

Selv tror hun også både alderen og erfaring fra fysioterapien har gjort utbyttet av folkehøgskoleåret større.

– Jeg merker at jeg nå er mer åpen for å lære, enn hva jeg var som 19-åring. Derfor tror jeg også at jeg valgte folkehøgskole på et helt riktig tidspunkt.

– I dag har jeg mye større tålmodighet, både til meg selv og til øving og repetisjon. Jeg ser tydelige sammenhenger mellom fysioterapi og det jeg gjør nå.

I sangteknikk bruker hun for eksempel av det hun har lært om anatomi. Motorisk læring og effekt av repetisjon har hele tiden vært i bakhodet når hun har jobbet med egen danseteknikk.

– Det å jobbe med kroppen henger sammen. Her får jeg bruke på meg selv det jeg tidligere har lært til andre.

232