– Folkehøgskolen hjelper unge til å bli bedre studenter

Linda Hjemgård mener alle burde ha et år på folkehøgskole. Foto: Privat

Folkehøgskoleåret har stor verdi i en ungdoms liv. Der får de mulighet for utvikling, deltakelse og refleksjon uten måling, sier Linda Hjemgård.

Folkehøgskolen hjelper unge å bli bedre studenter og mer bevisste på sine valg, sier tidligere ansatt ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), Linda Hjemgård. På høyskolen har hun jobbet som lærerutdanner, profesjonsveileder og emneansvarlig.

Hun har selv jobbet på flere folkehøgskoler og er svært optimistisk for skoleslaget.

Jeg mener alle burde ha et år på folkehøgskole, sier hun.

Glad i folkehøgskole

Jeg er selv et direkte resultat av mormor og morfar som traff hverandre på Hardanger folkehøgskule i 1938, sier Hjemgård.

Etter å ha startet sin karriere som hestefaglærer ved Hardanger folkehøgskule, fortsatte hun til Jæren folkehøgskule som personalleder og internatleder.

Jeg er så glad i folkehøgskole og kunne snakket utømmelig om det.

Stor verdi

Hjemgård brenner for sosialpedagogisk arbeid, bærekraft, demokrati og utvikling av medborgerskap.

Folkehøgskoleåret har stor verdi i en ungdoms liv. Der får de mulighet for utvikling, deltakelse og refleksjon uten måling. De får også tid til å finne ut hvem de er alene og i møte med andre, sier Hjemgård.

Hun trekker fram folkehøgskolens rolle ved å lære demokrati i praksis.

Folkehøgskolen tilbyr et unikt miljø hvor elever kan undre seg, føre gode samtaler og delta i prosjekter som skaper viktige prosesser. «Det skjer mye viktig i disse tilfeldige møtene,» sier hun.

Linda Hjemgård brenner for sosialpedagogisk arbeid, demokrati bærekraft og utvikling av medborgerskap. Foto: Privat

Former bevisste medborgere

Hjemgård har i senere år jobbet for å integrere læring gjennom å erfare og gjøre, ikke bare lese.

Det er her dybdeforståelsen kommer inn, sier hun.

Hun mener folkehøgskolene bidrar til å forme bevisste medborgere og aktører i eget liv.

I folkehøgskolen har vi alltid tid til å undre oss og lure på ting, sier hun.

Viktig for senere studentliv

Selvfølgelig tenker jeg at folkehøgskolene spiller en rolle for senere studentliv, sier Hjemgård.

Hun har snakket med mange elever som bekrefter dette.

På folkehøgskolen føler de seg sosialt trygge og akseptert.

Hun mener at folkehøgskolen praktiserer ekte inkludering.

folkehøgskole får elevene rom til å være hele mennesker, sier hun.

Folkehøgskolene har linjer innenfor alle felt

Utforsk