- Folkehøgskoleåret ble mye bedre enn forventet

Selv om folkehøgskolen har vært fysisk stengt siden 12.mars på grunn av koronasituasjonen, synes Håkon året har vært over all forventning. – Jeg hadde ikke sett for meg et så sterkt samhold, sier han.

Etter videregående var Håkon André Fevang helt sikker på hva han ville.

– Jeg var lei av vanlig skolegang, og hadde lyst til å prøve ut noe jeg syntes virket gøy, smiler han.

Han hadde hørt mye bra om folkehøgskole, og storesøstera til bestekompisen hadde gått på Danvik i Drammen. Hun kunne fortelle om en god skole.

– Jeg er glad i å være i rampelyset, og drømmer om å bli TV-profil og programleder en dag. Veien dit er ofte vanskelig, men jeg vet mange starter med radio først, sier Håkon.

Derfor søkte han linja Radio live & podcast, og kom inn.

– Jeg jager en drøm, og håpte folkehøgskoleåret ville gi meg nyttig erfaring å ta med seg inn i mediebransjen, sier han.

Håkon André Fevang portrett

Håkon synes året på folkehøgskole ble over all forventning.

Les mer om Danvik folkehøgskole

Bratt læringskurve

Selv hadde han ingen radioerfaring fra før, og læringskurven til de 20 i klassen var bratt de første ukene.

– Vi lærte først mye teknisk og teoretisk om alle rollene som finnes i et radiostudio. Det er viktig å vite hvilke oppgaver som ligger til hvem, forklarer han.

– I tillegg hadde vi mye fokus på lyd i de første ukene. Radio handler om å kunne formidle bilder med ord. Det krever trening!

Siden midten av september har klassen hatt daglige radiosendinger på Kanal 1. Til sammen 30 timer livesending hver uke.

– Det har definitivt gitt oss mye nyttig mengdetrening! Vi har hatt en turnusliste i klassen, og stadig byttet rundt på gruppene vi jobber i. Det gjør at vi lærer oss å jobbe med ulike mennesker, forteller Håkon.

Han innrømmer at han var litt nervøs de første gangene i studio, men det gikk fort over.

– Vi har en utrolig dyktig lærer som støtter oss og veileder godt. Hun har gjort utrolig mye for oss dette året, sier han.

Håkon i radiostudio

Gjennom året har klassen fått mye mengdetrening og praktisk erfaring med radio.

Les også: Ida Fladen: – Jeg tror folkehøgskolen har hatt ALT å si for der jeg er i dag

24-timers livesending

I tillegg til livesending i studio har elevene jobbet med egne innslag, reportasjer, dokumentarer, radioteater og podcast.

– Vi har lært veldig mye forskjellig, sier Håkon.

Sammen med to andre gutter i klassen har han laget podcasten «GuttaStemning».

Forsidebilde til podcasten guttastemning, portrett av alle tre deltagere

Årets største faglige utfordring var en 24-timers livesending på videostream og radio for skolens solidaritetsprosjekt i India. Hele skolen var i aksjon og samlet inn over 108 000 kroner til LIMS, en yrkesrettet skole for ungdom.

– Det var et utrolig stort prosjekt! Vi hadde mye jobb i forkant med å planlegge for hvordan vi skulle formidle bilder på lyd. Det er en utfordring å gi samme opplevelse på radio som for den som følger tv-steam, sier Håkon.

– Jeg intervjuet folk underveis i sendingen, og hadde mye å gjøre store deler av det døgnet. Det var en veldig lærerik opplevelse!

View this post on Instagram

Woooow! Nå er vi endelig i gang med Danvik sitt største prosjekt noensinne! Dette er noe som ikke har blitt gjort på en skole i Norge før, og DU kan være med på noe stort?? Vi skal ha en innsamlingsaksjon, en livesending på 24 TIMER!? Vi gleder oss helt villt til 17-18 januar, og håper du vil bidra til å gjøre en forskjell?? #danviklife #24timerforindia #folkehøgskole

A post shared by Danvik Folkehøgskole (@danviklife) on

Skal han oppsummere folkehøgskoleåret er det likevel medelevene som har betydd mest de siste månedene.

– Det aller beste med året har vært menneskene. Alle de gode relasjonene jeg har fått! Det har gitt de beste minnene, sier Håkon.

Les også: – Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

Noe helt annet enn videregående

Selv om han ikke kjente noen andre som skulle starte på Danvik da han kom flyttende fra Sandefjord, varte det ikke lenge. Det var enkelt å bli kjent med de andre, både i klassen og på resten av skolen.

– Alle er veldig åpne på en folkehøgskole. Det er lett å få kontakt med folk og bli kjent, sier Håkon.

– Det har gjort året mitt mye bedre enn forventet! Det er overraskende stor forskjell på en videregående og en folkehøgskole. Samholdet blir så mye sterkere her.

Derfor var også overgangen til hjemmeskole stor, da folkehøgskolene ble fysisk stengt 12.mars på grunn av koronasituasjonen. Det har vært noen stille uker.

– Når du er vant til å møte over 100 til frokost i matsalen, blir det en overgang å sitte alene ved kjøkkenbordet. Heldigvis har vi hatt mye kontakt med hverandre digitalt, sier han.

View this post on Instagram

Lærermøte i en ny folkehøgskolehverdag. #danviklife #digitalfolkehøgskole #fhsliv

A post shared by Danvik Folkehøgskole (@danviklife) on

Neste år skal Håkon være stipendiat på Danvik. Folkehøgskolelivet er derfor ikke over på en stund ennå.

– Året på Danvik har lært meg mye om meg selv, og om å respektere andre. Jeg har blitt mer åpen som person, hører mer på andre og respekterer deres behov, sier han.

Det henger nok sammen med bredden av mennesketyper han har møtt på folkehøgskolen.

– Selv om Danvik er en medieskole, er det et bredt spekter av mennesketyper du møter her, sier han.

– Jeg har fått kontakt med mange dette året, som jeg aldri ville snakket med om vi gikk på videregående. Man blir kjent på en annen måte på folkehøgskole. Jo mer du blir kjent med en person, jo lettere er det å finne noe man har felles.