Fersk seriemester i FIFA satser videre på folkehøgskole

Jonas Kvål er en av Norges beste FIFA-spillere. Til høsten satser han videre ved linja fotball og FIFA på Toten Folkehøgskole.

– Jeg har alltid vært interessert i fotball, og har spilt FIFA siden jeg var liten, forteller Jonas Kvål fra Bryne.

Sammen med Benjamin Lorentzen er han fersk seriemester med Raufoss i eSerien. Etter å ha tapt de to foregående finalene skulle laget endelig lykkes.

– Jeg begynte å satse i 2019, og signerte for Raufoss samme høst. Allerede den første sesongen min i klubben kom vi til finalespill. Etter å ha tapt to ganger på rad var det fantastisk å vinne i vår, smiler han.

Toten Folkehøgskole

Sted: Lena
Elevplasser: 85
Linjer: 18
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Ser frem til mer tid

Selv som fersk seriemester er Jonas først og fremst videregåendeelev. I juni fullfører han tredjeåret med studiespesialisering.

– Ukedagene må jeg prioritere skole, så jeg spiller mest i helgene. Da kan det fort bli 8-10 timer om dagen, forklarer han.

I tillegg har det vært spill i eSerien på tirsdager. Med 18 lag i serien blir det fort mange kamper. Jonas er en av tre førstelagsspillere i klubben.

– Det å få konkurrere på høyeste nivå i Norge i noe jeg synes er så gøy, har vært utrolig kjekt. FIFA-Norge er et eget lite samfunn, og jeg har fått mange nye venner i idretten. De fleste har jeg kontakt med på nett, sier han.

For selv om klubben er Raufoss, bor Jonas fremdeles hjemme på Bryne. Til høsten blir det endring på det. Da flytter han til Lena for å begynne på Toten folkehøgskole. Med det kommer han også nærmere venner i klubben.

En av trenerne mine blir læreren min på folkehøgskolen. Jeg gleder meg til å kunne bruke mer tid på det jeg liker aller best!

lagbilde, Raufoss, eSerien
Allerede første sesong i Raufoss til Jonas laget til finalespill. I vår ble de endelig også seriemestere. Foto: Alek Pérez

Les også:

Rett fra folkehøgskolen til oppstart av egen spillbedrift

Satser videre med FIFA

Nettopp treneren var det som tipset han om det nye tilbudet ved Toten folkehøgskole. Jonas gleder seg til å kunne dyrke interessen videre.

– For meg blir folkehøgskoleåret en mulighet til å gå «all in». Jeg vil teste ut om dette er noe jeg vil fortsette med, eller om det forblir en hobby fremover, sier han.

Målet er å kunne satse internasjonalt etter hvert. Per i dag er det ikke nok penger i FIFA i Norge til å satse på fulltid. Jonas har allerede vært på én landslagssamling, og håper på flere fremover. På grunn av koronasituasjonen har det vært vanskelig å møtes fysisk til kamper det siste året.

– Linja på folkehøgskolen heter fotball og FIFA, og jeg har forstått det blir en del fysiske treninger ute. Vi skal blant annet spille fotballkamper mot andre folkehøgskoler, sier Jonas.

Fysisk aktivitet er viktig for å kunne holde på konsentrasjonen i spill, så det blir bra. I tillegg blir det selvfølgelig mye tid til FIFA og utvikling av eget spill.

– Jeg gleder meg til å kunne bruke dagene til det jeg like aller best!

Selv om han begynner på folkehøgskolen, satser han videre hos Raufoss. FIFA kommer med en ny versjon i overgangen september/oktober, og en ny sesong med eSerien starter etter det.

– Nå håper jeg året på folkehøgskole vil ha effekt for satsingen min videre, smiler Jonas.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det finnes 38 ulike linjer innen esport, gaming, spillutvikling og FIFA. Du finne alle samlet her.

Data, esport og spillutvikling på folkehøgskole