Det jeg savner mest med folkehøgskolen er det gode miljøet

Det gode miljøet, de fantastiske menneskene, det flotte internatlivet og alle opplevelsene jeg fikk på kort tid er det jeg savner mest etter folkehøgskoleåret, skriver Reidun.

Den 24.august startet jeg på Vefsn folkehøgskole i Mosjøen. Jeg ble forelsket i det vakre landskapet og de vakre fjellene fra dag én. Jeg var utrolig spent på å flytte så langt bort fra Nordmøre, men det gikk heldigvis bra.

Det jeg savner mest med folkehøgskolen er det gode miljøet, de fantastiske menneskene som jeg ble kjent med, det flotte internatlivet og alle minnene som jeg fikk oppleve på kort tid.

Reidun i klatreveggen ute

På linja fjellsport og kajakk har Reidun fått utfordre seg selv.

Det gode miljøet

Internatlivet er en fin overgang til årene etter folkehøgskole. Vi lærer å ta ansvar for oss selv, og vise hensyn til andre mennesker.

Jeg har lært å samarbeide, og løse problemer ved å leve tett sammen med folk.

to gode venner, klemmer

Selv om Reidun bodde på internatskole da hun gikk på videregående utenfor Molde, opplevde hun det sosiale livet på folkehøgskolen som noe annerledes.

Å bo tett på andre mennesker er en stor del av internatlivet. En av de største fordelene med internatlivet er også at det er veldig sosialt. Siden jeg hadde alenerom, brukte vi det ofte som et «fellesrom». Vi var en veldig fin gjeng som ofte var sammen på ettermiddagene og kveldene. Vi brukte ofte å se filmer/serier i lag, dro på kjøreturer, eller gikk på tur. Jeg kunne alltid føle meg som hjemme når jeg åpent ytterdøren til min avdeling Toven.

"Fellesrom" på Reiduns enerom, mange på besøk.

Selv om Reidun bodde på enerom, var det ofte mange på besøk.

Det var alltid noen som sprute om hvordan jeg hadde det.

Det å vite at vi alltid hadde noen å være sammen med etter skoletid, var en god trygghet.

Opplevelser i kø

Ellers var livet på folkehøgskolen helt fantastisk! Jeg har opplevd så mye på kort tid. Alt fra rafting, liv or let die, fjelltur til Øyfjellet som ligger i Mosjøen, havkajakktur på Helgelandskysten i en uke, fjelltur til de syv søstre, hengekøyetur, kanotur, klatring, turneringer, og ikke minst linjeturen til New Zealand som varte i fire uker. Det er et fantastisk minne som jeg ikke kommer til å glemme. Jeg var utrolig heldig som fikk oppleve denne turen med verdens beste klasse!

kajakker på rekke, klassebilde

Alle opplevelsene på kort tid, var noe av det aller beste med folkehøgskoleåret synes Reidun.

Korona og stengte skoler

Den 13.mars ble skolehverdagen for mange elever snudd på hodet. Vi ble sent hjem fra verdens fineste plasser: nemlig folkehøgskolene!

Folkehøgskolene var fylt opp med mye kjærlighet, lærdom, utvikling, latter, gode minner og ikke minst mestringsfølelse.

solnedgang, to personer sittende i fjæra

Reidun er takknemlig for alt hun har vært med på, selv om året fikk en brå avslutning.

Det var dessverre det beste på grunn av korona og smittefaren. Helsen kommer alltid først! Folkehøgskolene skulle ha vært fylt med mange gode, herlige, fantastiske mennesker litt til, og flere opplevelser skulle bli skapt på kort tid! Men alt i alt er det viktig å tenke positivt, og ta vare på alle øyeblikkene, eventyrene og opplevelsene som ble skapt i løpet av året.

For meg har folkehøgskole hjemme gått veldig fint. Jeg har vært mye sammen med familie og gode venninner, testet turmuligheter i nærområdet og fått meg jobb i kommunen. Om noen dager skal jeg besøke kjæresten min som jeg fant på folkehøgskolen.

Klassebilde New Zealand.

Studieturen til New Zealand var et høydepunkt for Reidun.

Men jeg kjenner at jeg savner menneskene som jeg ble kjent med og alle opplevelsene.

Jeg anbefaler alle sammen til å søke seg på folkehøgskole, det er fint tilbud! Ingen kommer til å angre!