De leder Åpent hus på folkehøgskolene

Når 50 folkehøgskoler viser seg frem live til hele Norge er det Julia og Carl August som leder sendinga direkte fra Oslo.

Fra tirsdag 8. til torsdag 10.mars fra 17:55 til 21:15 skal 50 folkehøgskoler over hele landet delta i direktesendingen Åpent hus på folkehøgskolene. Du kan følge sendingen direkte på Facebook, YouTube og TikTok. Her kan du melde deg på og få varsel når sendingen starter på Facebook.

Det er elev ved Danvik Folkehøgskole Julia Aleksandra Biernat og tidligere elev ved Nordmøre folkehøgskole Carl August Klevjer som skal lede sendingen. Julia har en bachelor i journalistikk og går nå på radiolinje på folkehøgskolen. Carl August har vært elev og stipendiat og var ferdig på skolen i vår. Her kan du bli bedre kjent med dem og finne ut hva de selv lurte på før de begynte på folkehøgskole.

Kvinnelig elev sitter utendørs med caps på hodet

Julia Aleksandra Biernat (22 år)

Hva lurte du på om folkehøgskole selv før du begynte?

Jeg lurte generelt på hvordan internatlivet på en folkehøgskole er og om det er noe som jeg kom til å trives med. Men personlig var jeg mest nysgjerrig på hvordan linjefaget skulle være. Om jeg skulle få lage radio, slik jeg hadde sett for meg i hodet. Også selvfølgelig hvordan folka skulle være, om jeg skulle få meg venner og like lærere osv.

Hva er det viktigste ungdommer bør vite om folkehøgskole synes du?

At hvis du ønsker å være sosial hele tiden, så får du mulighet til det. Man er rundt andre hele dagen om man vil, med tanke på at man alltid spiser alle måltider sammen og det arrangeres mange aktiviteter utenfor linjefaget også. Det er noe jeg kanskje ikke hadde tenkt så veldig mye på før jeg startet. Det gjorde at jeg i starten ble litt overveldet og ikke kjente på det samme sosiale behovet som mange andre på skolen. Men det er lurt å vite at man er der for sine egne grunner. Det er viktig at man lager seg folkehøgskoleåret slik man ønsker selv.

Hvorfor valgte du selv å gå på folkehøgskole?

Jeg ønsket et annerledes og sosialt år etter nettstudier og mange koronaisolasjoner. Danvik Folkehøgskole har en utrolig god radiolinje og etter tre år som journalistikkstudent, ønsket jeg å kunne jobbe med radio og fokusere mer på det praktiske enn faglige innenfor journalistikken.

Hvis du måtte velge en annen linje enn din egen, hva ville du ha valgt?

Hvis jeg måtte velge noe annet enn Radiolinjen, så ville jeg nok gått for TV-linjen, fordi de er ganske like, men her hadde jeg fått øvd meg mer på å være foran kamera.

Hvorfor bør folk se på sendingen fra Åpent hus?

Er man nysgjerrig på folkehøgskole, men er usikker på hvilken folkehøgskole som passer deg best, kan man få en fin oversikt på de fleste skolene og kanskje bli litt klokere på valget for neste år. Eller om man har valgt seg ut en folkehøgskole allerede, som virker interessant, så kan man få spørsmålene sine besvart og få et bedre innblikk i hvordan det er på akkurat denne folkehøgskolen.

Bilde av en mannlig elev.

Carl August Klevjer (23 år)

Hva lurte du på om folkehøgskole selv før du begynte?

Egentlig ganske mye. Jeg husker jeg var veldig spent på hvordan det ville bli å leve på internat, spesielt med så mange nye mennesker. Samtidig lurte jeg også på hvordan en skole opererte utenfor linjefag, hvilke muligheter jeg ville ha for å jobbe med egne prosjekter, men heldigvis fikk jeg gode svar fra lærere, skolene på sosiale medier, og det å møte elever på stand under ulike messer.

Hva er det viktigste ungdommer bør vite om folkehøgskole synes du?

Hvor unikt folkehøgskolekonseptet er, og hvor heldige vi er i Norge som har et slikt tilbud. Å bo og lære på en folkehøgskole er ulikt alt annet, og det er et år hvor du blir utfordret på en positiv og unik måte. Ikke bare vil du møte helt nye mennesker, men også nye aktiviteter, hobbyer og kunnskaper man ikke får noe annet sted. Uansett bakgrunn eller tidligere erfaring, er det plass til alle, og folkehøgskole gir deg et stort spillerom til å finne ut hva du er god på.

Hvorfor valgte du selv å gå på folkehøgskole?

Jeg valgte å begynne på folkehøgskole fordi jeg elsker å drive med filmfaget. For meg virket folkehøgskole som en unik arena for å kunne møte likesinnede, jobbe sammen i fellesskap, og samtidig lære og tilegne meg kunnskap fra mennesker som har andre perspektiver, tanker og historier enn meg. I tillegg hjalp det veldig at linjene var flinke på å promotere alt fra tidligere arbeider, til å gi et godt innblikk i skolens miljø, og at jeg kunne ringe og prate med lærere og ansatte før jeg søkte. Jeg valgte folkehøgskole rett og slett fordi jeg ønsket å utvikle meg selv både som person, og mine kreative sider, og fikk mer igjen på absolutt begge enn jeg hadde sett for meg.

Hvis du måtte velge en annen linje enn din egen, hva ville du valgt?

Jeg ville gått for en trenings/friluft linje! En av de beste tingene med folkehøgskole som jeg ikke hadde sett for meg før jeg begynte, er at du vil få helt nye hobbyer og interesser utover den linja du velger. Jeg oppdaget en helt ny hobby for meg selv, nemlig trening, og det ble fort en av mine nye lidenskaper jeg har tatt med meg videre. Hadde jeg gått et år igjen, ville det kanskje vært enda morsommere og hoppe ut i en linje hvor man ikke har noe erfaring fra før, enn å ta det valget som oppleves “tryggest”.

Hvorfor bør folk se på sendingen fra Åpent hus?

Fordi det er en unik måte å sette seg inn i hva folkehøgskole faktisk er. Både vi som programledere har selv vært elever på folkehøgskoler, og du får mulighet til å høre fra over 50 skoler og få svar på spørsmålene dine fra elever og lærere på de aktuelle skolene. I tillegg blir det kjempegøy å følge, og du vil få se de de ulike skolenes engasjement for hva vi driver med direkte.