10 ting til pakkelista på friluftslivslinjene

Skal du være elev på en av friluftslivslinjene til høsten? Da har du sikkert oppdaget at du trenger diverse utstyr som egner seg på tur. Lærere og tidligere elever har delt sine tips til hva du bør pakke med deg, og hva som kan bli liggende hjemme.

Lån, bytt eller kjøp brukt

Det er absolutt ikke nødvendig å tømme lommeboka for å ha nok utstyr til friluftslivslinjene på folkehøgskolen. Start med å gjøre deg godt kjent med hva du trenger, og les deg opp på hvilket utstyr som er anbefalt. Det trenger neppe å kjøpe alt du trenger av klær og utstyr nytt. Bruk Finn.no, Tise, bruktbutikker eller loppemarkeder for å se om du finner utstyret du trenger brukt. Det er både mer bærekraftig, og du kan spare både små og store summer på utstyr som er like bra som nytt. Noe av utstyret som selges er til og med nytt, så her kan du gjøre noen kupp. Det kan også være lurt å sjekke ut lokale kjøp og salg-grupper på Facebook. Der kan det være mulig å finne skatter i nærheten av der du bor.

Kanskje du har noen turglade venner eller familie som har mye turutstyr, og vil la deg låne et liggeunderlag eller en hodelykt til du får råd til eget? Hør litt rundt, så slipper du å blakke deg ved å kjøpe alt du trenger på en gang. Lærerne vil også være til stor hjelp med å fortelle deg hva du trenger av klær og utstyr. Det kan derfor være lurt å vente med å skaffe deg alt til du har fått en oversikt.

Les her: De beste tipsene for å handle brukt utstyr til folkehøgskolen

Fiks det som er ødelagt

Har du klær eller utstyr med bruksmerker eller andre slitasjer, er gaffateip, nål og tråd din beste venn. Et hull i dunjakka trenger ikke å være slutten på jakka, og et hull i turbuksa lar seg lett fikse. Om du ikke vet hvordan du skal fikse det selv, kan det hende at lærere eller medelever på skolen kan hjelpe deg. Mye turutstyr blir bare bedre ved å bruke det mye. For eksempel vil det ta lang tid å slite ut et par gode tursko, og de blir ofte bare bedre å gå i med tiden.

En jente med strikkegenser er ute mens det snør-
En god strikkegenser er et must på tur! Foto: Rebecca Boyesen, Nordfjord folkehøgskule.

Lær deg å strikke

Gode ullgensere og andre ullklær kan fort koste litt om du skal kjøpe det ferdig laga. Ved å strikke klær selv kan du spare litt penger, og i tillegg får du velge mønster og farger helt selv. Garn er ikke gratis, men søk opp garn på Finn og se om du kan gjøre et kupp! Hva med å bytte garnnøster og oppskrifter med andre strikkeglade venner? Med garn kan du strikke klær fra topp til tå, som pannebånd og ullbuff til raggsokker og tøfler. På flere av skolene kan du velge strikking som valgfag, noe som passer for både nybegynnere og erfarne strikkere.

10 ting til pakkelista

Tidligere elever på friluftslivlinjene har delt sine tips til hva du bør ha med av klær og utstyr til skolestart. Utstyrslista kan selvfølgelig variere noe mellom skolene, men her er noen av tingene som gikk igjen i svarene:

1. Gode tursko

Du kommer langt med et par gode tursko. Sørg for at turskoene du har med et gått inn. Hvis du kjøper nye sko før du reiser på folkehøgskole kan det være lurt å gå noen turer i nærområdet først. Et ekstra tips er å gjøre skoene skikkelig våte før du går ut, slik at skoene former seg bedre etter foten din. Husk ullsokker, så slipper du å bli kald.

2. «Ull er gull, alt annet er tull»

Både ullgenser, ullsokker, ullbokser/bh og ullundertøy – og gjerne flere sett. Kan brukes sommer som vinter, og kan være avgjørende for en vellykket tur.

3. To utejakker er nok

Ha med en skalljakke som isolerer for vann og vind, og en dunjakke som holder på varmen. Når du bruker de sammen har man plutselig en ordentlig god vind- og vanntett vinterjakke.

4. Crocs eller slippers

Det er deilig å kunne bytte til et par lette sko på camp etter mange timer med turskoene på. Slippers er i følge mange elever en slags skoleuniform på alle folkehøgskolene, så det er et godt pakketips om du går friluftslivlinje eller ei.

5. Stor og liten sekk

Det er lurt å ha en sekk du kan pakke i for flere dager (70-90 liter) og en mindre sekk til dagsturer. Hvis du skal kjøpe deg ny sekk kan det være greit å sjekke at hoftebeltet sitter godt på hofta, så slipper du å bli unødvendig sliten i ryggen.

En gruppe elever med turutstyr og sekk på ryggen ser mot kamera og smiler.
En god sekk er nødvendig om du skal gå på en friluftslinje. Foto: David Brandham, Bømlo folkehøgskole

6. Pakkposer/vanntette poser

Med vanntette poser holder du tingene du har i sekken tørre, samtidig som du holder bedre orden. Pakkposer fungerer bra i kajakken også. Et tips fra elevene er å kjøpe flere små/mellomstore enn få store. På den måten er det lettere å finne igjen ting når du er på tur.

7. Liggeunderlag og sovepose

En god sovepose og liggeunderlag som isolerer godt er avgjørende for en god nattesøvn på tur. Husk at det også burde tåle kalde netter. Skal du kjøpe nytt kan det være lurt å tenke på vekta av utstyret, og at det ikke vil ta for mye plass i sekken.

8. Noe å spise av og med på tur

Tallerken, kopp, bestikk og matboks som egner seg til tur. En liten skjærefjøl til matlaging er også kjekt når man skal lage mat utendørs. Det er også lurt å ha med termos og camelback, så du har rikelig med drikke gjennom hele turen.

9. Hodelykt og kniv

Hodelykt er godt å ha på overnattingsturer. Det er ifølge elevene spesielt viktig å ha til doturer på kvelden ute i det fri. I tillegg er det fint å ha for å kunne spille kort i teltet til langt utpå natta. En liten sammenleggbar kniv er veldig praktisk å ha med på tur, og kan brukes til alt fra å lage oppfyringsved til å kutte grønnsaker.

10. Nok snacks og godt humør

Uten mat og drikke, duger helten ikke. Enkelt og greit!

Av ting som kan bli liggende hjemme ble det nevnt blant annet telt, primus, ni ulike turbukser og alt for mange jakker. Hva skolen og lærerne står for av utstyr varierer mellom skolene, så hør med lærerne dine når du starter på skolen.