Må man kjøpe dyrt turutstyr?

Er du på utkikk etter nytt turutstyr? Da burde du lese dette. Det er ikke sikkert det trenger å bli så dyrt som du frykter!

jakt og fiske finnmark

RIMELIG ER BRA NOK: – Folk kjøper det dyreste fordi de tror det er det beste, men ofte er de rimelige alternativene mer enn gode nok, forteller Jens Kristian Baustad

Jens Kristian Baustad er lærer på jakt- og fiskelinjaPasvik folkehøgskole. Han ser ofte at elevene sliter med innkjøp av turutstyr.

– Det finnes så enormt mye å velge mellom, forteller Jens Kristian.

– Nå finnes det utstyr for både amatører og proffe i sportsbutikkene. Ikke rart en nybegynner sliter med å velge rett, når mange selgere helst skal selge det dyreste, legger han til.

Jens

GIR RÅD: – Ta deg en tur på millitærets overskuddslager. Der finner jeg ofte mye bra utstyr, råder Jens Kristian Baustad. Foto: Trude Sandvik

Er det dyre ofte det beste?

Utstyret må ikke være superavansert for at du skal få en fin tur

– Skal du på en vanlig tur er det rimelige utstyret ofte mer enn bra nok. Dessuten er det mange som selger bra utstyr brukt, forteller Jens Kristian.

– Man kan også finne mange skatter på militærets overskuddslager, tipser han.

Mer avanserte turer krever mer avansert utstyr

Man klarer seg som regel en god stund med rimelig og enkelt utstyr. Om du finner ut at dette er noe du vil satse videre på, kan det være lurt å legge mer penger i utstyret du bruker.

– Utstyret jeg da vil anbefale å legge litt ekstra penger i er noen gode sko og en solid sekk.

– Men man kan fint ha mange flotte naturopplevelser med rimelig utstyr, avslutter Jens Kristian.

Her kan du høre hva Jens Kristian mener om dyrt og billig utstyr