Vurderer du folkehøgskole i utlandet?

Har du både lyst til å reise til utlandet og til å ha et annerledes studieår? Da kan et år på folkehøgskole være noe for deg! Det finnes mange folkehøgskoler som har linjer med studieturer til utlandet.

Folkehøgskolene reiser på mange spennende studieturer til utlandet i løpet av skoleåret. På studietur kan du reise og oppleve nye kulturer sammen med gode venner. Sammen kan dere som regel påvirke innholdet på turene, og på noen linjer får dere bestemme reisemål. De felles studieturene for hele skolen er ofte årets høydepunkt for elevene.

folkehøgskole utlandet

Ta ett år på folkehøgskole og reis verden rundt! Foto: Haugetun folkehøyskole

Les også: 12 grunner til å reise til Sør- Amerika

Studieturer med høy kvalitet

Studieturer til utlandet har blitt en sentral del av mange folkehøgskoleår. Noen reiser langt, andre kort. Noen innenlands, andre til nye kontinenter. Turen kan vare fra noen dager til flere uker. Felles for alle turene er likevel at de har et faglig innhold knyttet til noe du skal lære på linja di, i et valgfag eller felles for hele skolen. Reisene styrker samholdet, og gjør at man blir enda bedre kjent. Felles turopplevelser er også noe man har med seg lenge! Studieturene åpner for nye kulturmøter, og gir innblikk i steder du ikke kjenner fra før.

Noen linjer har studieturer bare i Norge. Dette er gjerne linjer som finner de beste områdene for aktivitetene sine i den vakre naturen i Norge.

Noen ting må man reise for å oppleve selv. Opplegget på studieturene er solid og testet gjennom mange års reiser til samme reisemål. Med deg på turen har du erfarne lærere og/eller lokale kontaktpersoner med mye kunnskap om reisemålet og aktivitetene dere skal gjennomføre.

Noen studieturer er annerledes ved at programmet ikke er fastspikret på forhånd, eller at turen blir arrangert for første gang. På disse turene er elevene ofte med på å bestemme opplegget og planer kan bli lagt underveis på turen.

folkehøgskole utlandet

På folkehøgskole kan du backpacke deg verden rundt!

Reising som en del av undervisningen

En skoletur eller linjetur består av spennende innhold og opplevelser for elevene. I perioden før avreise foregår det viktige forberedelser på skolen. Før studiereisen er det vanlig å forbedre seg gjennom å lære om regionen dere skal reise til. Dere setter dere inn i historien, samfunnsforhold, kulturforskjeller og lokale skikker. På denne måten får alle et eierskap til både reisemålet, steder og institusjoner som skal besøkes underveis.

Hvorfor reiser folkehøgskolene på studieturer til utlandet?

Studiereiser i folkehøgskolen handler om kulturmøter, fellesskap på tur, læring og nye erfaringer.

Det er noe helt eget å kjøre ski i japansk pudder eller klatre i de beste klatredestinasjonene i Sør-Europa. Det er noe helt eget å oppleve den japanske populærkulturen i selve Tokyo, eller å bo i regnskogen i Amazonas sammen med lokalbefolkningen som kjemper mot plantasjeeierne.

Finn folkehøgskole med reise til Asia, folkehøgskole med reise til Australia eller folkehøgskole med reise til Sør- Amerika

folkehøgskole utlandet

På folkehøgskole i utlandet får du reist og oppleved nye kulturer sammen med gode venner.

Mange skoler reiser på turer der du kan gjøre en forskjell ved å hjelpe til i ulike prosjekter og gi noe tilbake. Det er denne merverdien som er vanskelig oppnå på egne backpackerturer. Gjennom møter med lokale folk, skikker, hverdagsliv og organisasjoner vil du oppleve et annet bilde av landene enn en vanlig turist.

Ett år kan forandre mye

Et år på folkehøgskole er en fantastisk erfaring som gir deg spennende opplevelser, reiser, muligheten til å vokse som person, ny kunnskap, og ikke minst venner for livet. Her får du muligheten til å utvikle dine evner og interesser og samtidig bli bedre kjent med deg selv. I tillegg får du med deg to tilleggspoeng til senere studier.