Tips fra elevene: hva skal du skrive i søknaden din?

Foto: Grenland folkehøgskole

Usikker på hva du skal skrive i søknaden til folkehøgskolen du vil gå på? Vi spurte følgerne våre på Instagram om deres beste tips.

Vær ærlig

Det lønner seg alltid å fortelle ærlig om seg selv, også i en folkehøgskolesøknad. Skolen vil bare bli kjent med deg. Skjermbilde fra Instagram Story.

Fortell hvorfor du vil gå på linja og skolen

Skjermbilde fra Instagram Story.

Og hva som motiverer deg!

Hva motiverer deg? Både til å gå på folkehøgskole, men også ellers i livet. Hva driver deg fremover? Det er ikke alltid like lett å svare på, så det kan være lurt å tenke litt først. Kanskje du finner ut av det hvis du snakker med noen som kjenner deg godt?

Skjermbilde fra Instagram Story. Jente lager linotrykk.

Skriv om hva du liker å gjøre

Både for at skolen skal bli kjent med deg, men det kan også være relevant fordi noen av linjene handler om akkurat det du liker å holde på med.

Skjermbilde fra Instagram Story. Gutter spiller fotball.

Fortell om bakgrunnen din og erfaringene dine

Det hjelper skolen å få et inntrykk av deg.Skjermbilde fra Instagram Story. Gruppe utendørs.

Fortell om utfordringene dine

De står ikke i veien for å komme inn på folkehøgskole! Det er fint at skolen får vite, slik kan de sørge for at du får et bra år.

Skjermbilde fra Instagram Story. Kajakkpadling.

Få hjelp av venner til å beskrive deg selv

Det er ikke alltid lett å beskrive seg selv utenfra, men de som kjenner deg best kan kanskje hjelpe deg på vei.Skjermbilde fra Instagram Story

Og fortell hva du kan bidra med til gruppa

Skjermbilde fra Instagram Story

Fortsatt usikker på hva du skal skrive i søknaden din? Sjekk ut videoen under der Sondre forklarer hvordan man søker 👇

Lurer du på hvordan skolene velger ut elever? Alle skolene har sine egne opptakskrav, som står på skolesidene deres på folkehogskole.no.

Flere skoler prioriterer også elever som søker tidlig, fordi det kan si noe om motivasjonen deres.

Husk at det ikke finnes en fasit på hvordan en folkehøgskolesøknad skal se ut. Ta med deg disse gode tipsene på veien, men ikke heng deg opp i de. Det beste er å være seg selv og forsøke å formidle hvem du er gjennom teksten. Lykke til! 😊