Starter ny håndball-linje i samarbeid med landslagstreneren

Til høsten starter en splitter ny håndball-linje på Elverum folkehøgskole. Med seg på laget har de både landslagstrener Christian Berge, Elverum Håndball og Olympiatoppen.

– Vi gleder oss til å endelig starte en egen håndballlinje, smiler inspektør og linjeansvarlig Kristian Wessel Finstad. Selv er han tidligere spiller for Elverum Håndball Herrer.

– Det er på tide at håndballbyen Elverum får et eget folkehøgskoletilbud for håndballspillere, legger han til.

Med seg på laget har han ingen ringere enn landslagssjef Christian Berge, som vil trene elevene så ofte han har tid.

– Håndball-linje på folkehøgskolen er en kjempeidé! Som landslagstrener får jeg ikke trene noe klubblag, men forbundet har godkjent at jeg blir med her. Jeg gleder meg til å få være med å utvikle spillere sammen med skolen, sier Berge.

Christian Berge Elverum folkehøgskole

Den nye håndball-linja får med seg selveste landslagssjef Christian Berge som trener. Foto: Eivind Høimyr/@fotolarer

Les mer om Elverum folkehøgskole

Individuell utvikling

I periodene mellom landslagssamlinger, kamper og mesterskap vil Berge involveres mye i innholdet på linja. Elevene får individuelt tilpasset treningsopplegg, og vil jobbe med både tekniske og taktiske ferdigheter. Det er ikke noen formelle krav til søkere, annet enn at de må ha spilt aktivt håndball. Her vil du få utbytte uansett nivå.

– I tillegg må man ha engasjement og lyst til å utvikle seg som håndballspiller. Vi ønsker at det skal være mulig å velge folkehøgskole også når du vil satse på idretten. Det får du hos oss, sier Finstad.

Berge presiserer at man ofte ser et fall i treningsbelastning og kvalitet året etter man går ut av ulike toppidrettslinjer på videregående. Det tar tid å øve inn god treningskultur og vaner. Her kan folkehøgskolen spille en viktig rolle.

– Snittalderen for de beste håndballspillerne på herresiden er i dag 30 år. Det vil si at man som 19-åring har god tid på å trene seg opp. Det tar tid å bli god! Et år på håndball-linja ved folkehøgskolen kan være med på bygge deg opp som spiller, og bidra til at du tar skrittet opp senere, sier Berge.

Håndball skudd Elverum folkehøgskole

Foto: Eivind Høimyr/@fotolarer

Les også: Folkehøgskolen ble starten på en håndballkarriere

Håndballbyen Elverum

Elverum folkehøgskole har lenge hatt et samarbeid med Elverum Håndball. De fem siste årene har de blant annet arrangert en felles håndballskole om sommeren. Nå utvider de samarbeidet også på den nye linja. Elevene vil ha faste plasser i Terningen Arena under alle hjemmekampene i løpet av året for å kunne følge toppklubben.

– Elevene som kommer kan selvfølgelig fortsette å spille for sin lokale klubb dersom de ønsker. Ellers vil de få kamptilbud ut fra eget nivå i Elverum Håndball. Her er både herre- og damelag, sier Finstad.

For klassen er det ypperlige treningsmuligheter i byen. Det ligger fire håndballhaller en liten sykkeltur unna folkehøgskolen. I tillegg vil de bruke tid i Terningen Arena og på det samme treningssenteret som Elverum Håndball benytter.

– Som elev vil du også merke den helt spesielle interessen det er for håndball i byen vår. Hver hjemmekamp finner du over 10 prosent av innbyggerne i hallen. Det er en helt spesiell stemning som jeg tror vil inspirere en håndballklasse, sier Finstad.

Håndballhall Elverum folkehøgskole

Kristian Wessel Finstad gleder seg til å starte opp en egen håndball-linje på Elverum folkehøgskole. Foto: Eivind Høimyr/@fotolarer

Perfekt beliggenhet

– En folkehøgskole bør spille på stedet man ligger i utviklingen av nye linjer. Elverum er en idrettsby, med både høgskole og et kjempemiljø for håndball i Terningen Arena. Faglig ligger alt til rette for et godt tilbud også hos oss, sier rektor Per Egil Andersen.

Han ser heller ingen motsetninger mellom det å velge folkehøgskole og satse som idrettsutøver.

– Et folkehøgskoleår handler om personlig utvikling og danning. Det er ingen motsetninger mellom å drive idrett på et høyt nivå og personlig utvikling. Heller ikke mellom å tenke både elite og bredde. Som lagspiller må man tenke på flere enn seg selv. Du trenger en helhet for å bli en bedre idrettsutøver. Der tro jeg vi har mye å bidra med som folkehøgskole, fortsetter han.

Kristian Wessel Finstad og Christian Berge har tidligere trent et guttelag sammen, og gleder seg til å kunne gjøre det samme på folkehøgskolen.

– Jeg har sett den gløden Christian har når han trener yngre barn, og tror han vil ta med seg det samme til folkehøgskolen. Når han snakker om uttak til landslaget fremhever han alltid hvordan spillerne «passer i laget» fremfor for eksempel skuddegenskaper. Det er en holdning som passer godt inn i folkehøgskolen, sier Finstad.

Individuell oppfølging, trening Elverum folkehøgskole

Som elev vil du få individuelt tilpasset treningsopplegg, som hjelper deg å nå dine mål. Foto: Eivind Høimyr/@fotolarer

Les også: Marit Breivik: – Folkehøgskoleåret ble viktig for meg

Flensburg og Olympiatoppen

Mye av den beste håndballen spilles i Europa. Det passer også miljøprofilen til Elverum folkehøgskole godt. Studieturen vil gå til Flensburg, Kiel og Paris. Flere av klubbene har norske spillere, og i tillegg til spillermøter skal klassen selvfølgelig se kamper.

– Når vi skal studere håndball er det definitivt best å reise til land som Tyskland og Frankrike. I Flensburg vil vi dessuten ha eget treningsopplegg og besøke Flensburg Akademie. Jeg tror det vil være motiverende for mange å oppleve toppklubber på nært hold, sier Finstad.

Hjemme i Elverum vil skolen samarbeide med Olympiatoppen om undervisning i ulike temaer som ernæring, spiseforstyrrelser og mental helse.

– Vårt mål er å legge til rette for at den enkelte skal utvikle seg i løpet av folkehøgskoleåret, både personlig og faglig. Elevene skal sette seg egne mål, og så vil vi hjelpe dem med treningen som skal til for å nå dem, sier Finstad.