Folkehøgskolen ble starten på en håndballkarriere

Året på Skogn folkehøgskole ble avgjørende for Jonas Burud. I dag spiller han for toppklubben Elverum, mye takket være folkehøgskoleåret.

– Egentlig begynte jeg rett på studier etter videregående, og gikk et år på Blindern. Jeg var usikker på om det var riktig, og visste ikke helt hva jeg ville etter studiene, sier Jonas Burud (25) fra Kolbotn.

I stedet lot han håndballinteressen få styre. Det fristet å satse, han hadde hørt mye bra om folkehøgskole, og håndballinja på Skogn virket spennende. Året skulle få større betydning enn han så for seg.

– Folkehøgskoleåret var helt fantastisk! Jeg utviklet meg mye om person, og med det utvikler du deg også som håndballspiller, sier Jonas.

Ved siden av undervisningen på skolen spilte han for bygdas lokallag som lå i 2.divisjon. Det ble et aktivt år med mye trening og kamper.

– Vi var omtrent 20 elever i klassen, og bare fem gutter. Det var stor variasjon i bakgrunn og spilleferdigheter, men jeg tror du får mye ut av et slikt år hvis du bare vil. Uansett nivå. For meg ble lokallaget arenaen hvor jeg fikk presset meg ekstra, sier han.

Les mer om Skogn folkehøgskole

Fra lokallag til toppklubb

Høyrebacken skulle få flere utfordringer det året. Læreren på håndballinja hadde kontakter i Elverum, og en uke på vinteren fikk han trene sammen med toppklubben. Det ga resultater.

– De likte vel det de så, smiler Jonas, som etter folkehøgskoleåret satt igjen med gullbilletten: ettårskontrakt med laget til Christian Berge. Og siden har han blitt. I dag er han på sin femte sesong i klubben.

– Jeg hadde aldri kommet hit uten folkehøgskolen, og er utrolig takknemlig for det året, sier han.

Jonas Burud håndball Skogn folkehøgskole

– I dag er det få som tenker at folkehøgskole passer for en som vil satse på håndball. Det har du ikke tid til. For meg var det motsatt. Hvis du går inn for det, kan folkehøgskoleåret bli et viktig skritt på veien, sier Jonas.

Samtidig understreker han at det aldri er for sent å satse. Kanskje kan hans historie inspirere andre?

– Det er lett å tenke at man må satse som 17-åring. Kommer du ikke inn på juniorlandslaget da, er det for sent. Slik er det ikke! Det er ikke som tenåring du er best. Tenker du mer langsiktig er mye mulig, sier Jonas.

Selv mener han at hardt arbeid over tid funker minst like bra som det å bli sett som ungdomstalent. Tålmodighet og trening kan ta deg langt.

– I dag er det få som tenker at folkehøgskole passer for en som vil satse på håndball. Det har du ikke tid til. For meg var det motsatt. Hvis du går inn for det, kan folkehøgskoleåret bli et viktig skritt på veien, sier han.

Les også: Marit Breivik: – Folkehøgskoleåret ble viktig for meg

Stor interesse for herrehåndball

I Elverum er håndballinteressen stor, og Jonas trives godt i en by hvor laget har fått en viktig plass. Det har skjedd mye de fem årene han har vært her, både med klubben og med herrehåndball generelt. Nivået landet rundt har steget i takt med prestasjonene til herrelandslaget. Flere lag konkurrerer i toppen av tabellen. Jonas tror dette bare er starten på en større periode.

– Laget vårt i dag er noe helt annet enn da jeg kom for fem år siden. Vi spiller mer i utlandet, og det er gøy å bryne seg mot europeiske lag i Champions League. Det trekker også mye publikum, og gjør det enklere å holde på spillere over lengre tid, sier Jonas.

Jonas Burud håndball Skogn folkehøgskole

Flere ganger de siste årene har håndballklassen fra Skogn vært på besøk i Elverum. Det er like stas hver gang.

– Besøket mitt i klubben for fem år siden var med på å forme framtiden min. Det er spesielt å tenke på hver gang folkehøgskolen kommer på besøk, sier han.

Jonas har fremdeles kontakt med flere han gikk på folkehøgskole med, og en av fordelene med å reise Norge rundt er at han stadig treffer på noen av dem. Gjerne som publikum på en kamp.

– Folkehøgskoleåret var også mye mer enn håndball. For meg var det mange opplevelser, reiser og episoder ut av komfortsonen. Det trengte jeg, og det har jeg hatt stor nytte av etterpå. Jeg er veldig takknemlig for at jeg reiste til Skogn, sier han.