Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

I høst åpner folkehøgskolene igjen. Kanskje med deg som elev?

Har du ikke søkt folkehøgskole enda? Da har du muligheten nå. Folkehøgskolenes restplasstorg er åpent!

Folkehøgskolene har nå lagt ut alle sine ledige plasser i et eget Restplasstorg. Restplassene blir oppdatert minst en gang i uken så du vil hele tiden kunne se akkurat hva du kan søke på.

Finn restplasser – søk nå

Folkehøgskolene tar opp elever fortløpende etter de har søkt. De fleste folkehøgskoler gir svært rask svar på søknader. Hvis du søker i dag vil du kunne få svar allerede om et par dager.

Noen skoler sender svar på epost og andre bruker SMS. Det gjelder derfor om å følge med begge steder for å se om du blir tatt opp på folkehøgskolen du har søkt på.

Les også:

Slutta på folkehøgskolen i april for å rekke førstegangstjenesten

Seks ungdommer går med en høyttaler på hodet i like t-skjorter på en løpebane og ser glade ut.
I høst åpner folkehøgskolene igjen. Kanskje med deg som elev? Foto: Nora Midtgaard, Risøy folkehøgskole

Les også:

Christine kom ikke inn på drømmestudiet, og måtte finne en plan B. Nå er hun veldig glad det ble sånn.

Velg gjerne folkehøgskole med hjertet

Flere og flere ungdommer velger et år på folkehøgskole. Noen vet hva de vil gjøre siden i livet mens andre bruker året på folkehøgskole til å tenke seg litt om.

Folkehøgskolene har ikke karakterer og eksamen. Det kan derfor være et år der man senker skuldrene litt.

Noen velger linje fordi de vil teste ut noe de har lyst til å studere eller jobbe med siden. De vil sjekke ut om psykologi, teater eller filmproduksjon  – eller noe helt annet – er noe de har lyst til å bruke resten av livet på.

Mange velger linje på folkehøgskole med hjertet. De velger for eksempel etter en interesse eller etter noe de brenner for. Siden man ikke får karakterer og og ikke har eksamen så kan man også velge å prøve ut noe man aldri har vært borti før, men som man alltid har hatt lyst til å prøve.

Les også:

Test en universitetsutdanning på folkehøgskole

Uansett linje og skole reiser de fleste folkehøgskoler på en eller flere turer i naturen. Helgeland folkehøgskole.

Hvordan søker man folkehøgskole?

Først må du finne en linje med ledig plass. Når du har funnet linjen du ønsker å gå på, så klikker du på knappen der det står «søk på linjen».

Du vil da få en del spørsmål om deg selv og hvorfor du søker folkehøgskole. Svar på disse spørsmålene og send søknaden til skolen.

Søknadsskjemaene kan være litt ulike fra folkehøgskole til folkehøgskole. Hver enkelt folkehøgskole har også egne opptak og egne opptakskriterier. Ta gjerne kontakt med skolen om det er noe du lurer på.

Pris, lån og stipend

Det koster penger å gå på folkehøgskole. Pengene du betaler dekker blant annet rom, mat og studieturer. Prisen varierer en del fra linje til linje. Det er ofte studieturen som avgjør hvor dyr eller billig en linje er. Du finner prisen på hver enkelt linje ved å klikke deg inn på linjen.

Du kan få støtte fra Lånekassen til å gå på folkehøgskole.

Les mer om pris, lån og stipend på folkehøgskole her

Les også:

Alt du trenger å vite om folkehøgskole og penger

Send en søknad i dag

Det er svært enkelt å søke folkehøgskole. Hvorfor ikke sende en søknad i dag?

Dersom du får tilbud om plass så kan du velge om du vil takke ja eller nei til plassen. Dersom du takker ja til plassen så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner. Når gebyret er betalt så er du elev på en folkehøgskole til høsten. Det eneste du trenger å gjøre da er å pakke det du trenger og å glede deg til et fantastisk år.

Sjekk folkehøgskolenes restplasser

Folkehøgskolene tilbyr noe for alle. Kanskje du finner drømmelinjen din?

Søk folkehøgskole i dag