Hvor lenge varer førstegangsvitnemålet?

Folkehøgskolene har linjer for alle. Søk i dag. Bilde: Sagavoll folkehøgskole

Mange som er ferdige på videregående er usikre på hvor lenge de kan vente før de begynner å studere. Her forklarer vi hvordan du både kan rekke reising, jobbing eller førstegangstjenesten, og et år på folkehøgskole uten å miste plassen din i førstegangskvoten.

Hva er førstegangsvitnemål?

Halvparten av studieplassene som deles ut via Samordna Opptak er reservert de yngste søkerne som fyller 19, 20 eller 21 det året de søker. I denne kvoten gjelder ikke alderspoeng, tilleggspoeng eller resultater i fag du har tatt opp etter videregående.

Det eneste som teller er skolepoengene som består av karaktersnittet ditt og eventuelle ekstrapoeng for realfag, språk, kjønnspoeng og opptaksprøver. Om du skal inn på et studium med mye konkurranse kan det være lurt å bruke muligheten til å søke i denne kvoten.

På jenter sitter på et grupperom og ser på en tavle mens de noterer.
Studieplassene som deles ut via Samordna opptak fordeles mellom de yngste studentene og de som har fått ulike konkurransepoeng. Foto: Åshild Ivesdal Årsvoll

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Hvordan kan jeg gå på folkehøgskole og gjøre andre ting uten å miste fordelen min?

Om du fullfører videregående når du er 19 har du tre sjanser til å søke med førstegangsvitnemålet ditt. Året du fyller 19, året du fyller 20 og året du fyller 21. Her er noen aktuelle kombinasjoner du kan velge:

Eksempel 1:

Året du blir 19: Du tar førstegangstjenesten etter videregående.

Året du blir 20: Du går folkehøgskole eller jobber/reiser.

Året du blir 21: Du søker studier og kan fortsatt konkurrere med førstegangsvitnemålet sammen med de som er 19 og 20 år.

Eksempel 2:

Året du blir 19: Du tar folkehøgskole etter videregående.

Året du blir 20: Du jobber og reiser.

Les også:

10 grunner til å velge folkehøgskole før studier

Eksempel 3:

Året du blir 19: Du tar folkehøgskole etter videregående.

Året du blir 20: Du søker studier og kan fortsatt konkurrere med førstegangsvitnemålet sammen med de som er 19 og 20 år.

Året du blir 21: Du velger et nytt studie og kan fortsatt konkurrere med førstegangsvitnemålet sammen med de som er 19 og 20 år.

Hva skjer om jeg havner i den andre kvoten?

Ting du har gjort etter videregående kan gi deg tilleggspoeng (folkehøgskole gir for eksempel to slike poeng) og du kan få alderspoeng. Noen tar også opp fag for å forbedre karakter. Alle disse tingene blir lagt oppå skolepoengene dine når søknaden din havner i den ordinære kvoten til Samordna opptak.

Samordna Opptak sørger for at vitnemålet ditt blir brukt på den måten som gir en størst fordel for deg, så du trenger ikke å velge selv hvilken poengsum du vil konkurrere med.

Finn din folkehøgskole

Oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler

Finn din folkehøgskole