- Hverdagen har blitt enklere med ny telefon. Hadde ikke klart dette uten kurs

Smarttelefonen har forenklet mye hjemme hos Mette Holst. Hjelp til å komme i gang fikk hun på folkehøgskolekurs hos Nestor.

– Det er vrient å følge med eller holde seg oppdatert. Det er mye «smart» om dagen, sier Mette Holst (76) fra Sandefjord.

Den pensjonerte rektoren starter dagen foran skjermen. Hun leser værmelding, sjekker nyhetsbildet og svarer på mail. Hun sitter i fem ulike styrer, noe også kalenderen bærer preg av.

– Lenge hadde jeg min gamle Nokia-telefon som jeg ble ordentlig glad i. Der var det bare å trykke på en tast, og så gjorde den akkurat som jeg ville. Nå ligger den gjemt i nattbordskuffen. En ny smart en har tatt over, sier Mette.

– Den smarte jobber litt for seg selv, og hører ikke alltid på det jeg vil. Men du verden så mye gøy jeg har med den også! Hverdagen har rett og slett blitt morsommere, smiler hun.

Mette Holst pensjonist Nestor

Nyttige kurs

Den nye telefonen kom i hus for snart et år siden. Mette ville bruke den som sin gamle, til å ringe og sende meldinger, men det var ikke så enkelt å komme i gang.

– Når telefonen ringte trykket og trykket jeg på den grønne telefonen, men ingenting skjedde. Samtalen ble brutt uten at jeg skjønte hvorfor. Det var ikke så enkelt å forstå at du skulle dra for å åpne samtalen, ler hun.

Ganske fort oppdaget hun også at den smarte telefonen kunne så mye mer enn den gamle. Hun visste bare ikke hvordan hun skulle ta det i bruk. Derfor meldte hun seg på kurset «Mestre en digital hverdag» hos Nestor i Melsomvik.

– Det var utrolig smart å melde seg på kurs! Jeg kjente igjen veldig mye fra det å jobbe på pc, og kom godt i gang i løpet av de tre dagene på Nestor, forteller hun.

Etter hvert som hun lærte mer, oppdaget hun også nye funksjoner. Hun var derfor rask med å melde seg på nytt kurs for å lære mer.

– De har en utrolig dyktig lærer på Nestor. Han er veldig dedikert og flink til å svare på spørsmål. Det gjør det lett å lære. I min alder handler læring om nysgjerrighet. Når det er ting jeg ser jeg trenger, da vil jeg også lære, forklarer Mette.

Nå har hun meldt inn behov for å lære mer om sosiale medier, og gleder seg til at Nestor setter opp kurs senere i år. Kanskje kan hun se mer til barnebarna på den måten?

– Jo mer jeg lærer, jo mer ser jeg at det er mer igjen å lære!

Les mer om Nestor

Ny hverdag

Smarttelefonen har endret mye hjemme hos Mette. Nå slipper hun løpe opp trappa for å sjekke på PCen om det har kommet mail. Hun leser nyheter, sjekker værmeldingen, og kan gratis ringe til søsteren i Brasil.

– Det er faktisk helt utrolig! På 70-tallet kostet det over 18 kroner i minuttet å ringe til Brasil. Det var ganske dyrt. Nå kan jeg til og med se henne på skjermen mens vi snakker, uten å betale en krone for det, smiler Mette.

Mette Holst smarttelefon

Med smarttelefonen har Mette fått en ny hverdag. Hun leser nyheter, sjekker værmeldingen, og kan gratis ringe til søsteren i Brasil.

Om kvelden logger hun seg inn og leser morgendagens Sandefjords Blad. Hun ser opptak av ting hun ikke har fått med seg i nett-tv, og radioprogrammer hører hun når hun vil gjennom appen på telefonen.

– Vi har vært gjennom enorme forandringer. I min barndom fantes det bare radio med én kanal. Da vi senere flyttet til Sandefjord husker jeg at vi måtte bestille telefon til huset. Det var jammen ikke enkelt å få tak i. Nå er det en helt annen virkelighet, sier Mette.

Les også: Mestringsfølelse på folkehøgskolekurs

Kursene kan bli borte

Kursene Mette har tatt hos Nestor er såkalte kortkurs i folkehøgskolen. Det har lenge vært politisk uenighet knyttet til støtten av slike kurs. Nå står de i fare for å bli helt borte.

– Det er utrolig trist å tenke på at disse kursene kan bli lagt ned. Makan til nyttige kurs finner du ingen andre steder, sier Mette.

Selv har hun også deltatt på flere bridgekurs, og mener man aldri blir utlært. Uansett alder.

– Det er stor variasjon i kursene Nestor tilbyr, og de dekker ulike interessefelt. Vi har alltid behov for å lære noe nytt, både gamle og unge. Hit kommer folk igjen og igjen på kurs. Det sier mye om både trivsel og utbytte, sier hun.

Mette Holst Nestor seniorkurs

Den gamle Nokia-telefonen er slått av for godt. Mette har mye glede av den nye telefonen.

Like viktig som det faglige utbytte på kursene, er det sosiale. Mette forteller om mange som kommer reisende alene, både for å møte andre og for å lære noe nytt.

– Det er sosialt i alle pauser. På kveldene sitter man i salongen, spiser bløtkake og prater. For mange betyr det noe veldig positivt i en ellers stille hverdag, sier hun.

– Mange kommer dit alene, og reiser hjem igjen med nye bekjentskaper. En venninne av meg her i Sandefjord har møtt en ny venninne på kurs. Hun bor i Alta, og nå besøker de hverandre rett som det er. Folk kommer fra nord, sør, øst og vest. Det gjør kursene til noe helt annet enn det du finner i hjemkommunen.