Til hovedinnhold

Mestringsfølelse på folkehøgskolekurs

Teknologi er for alle, helt uavhengig av alder. Det handler om å utforske, ha det gøy – og bli trygg på egne ferdigheter.

Folkehøgskole er ikke bare skoletilbud for ungdom. På Nestor har nylig 80 spreke pensjonister gjennomført kurset «Mestre en digital hverdag». Digitalisering har ingen aldersgrense, og elevene denne uka er alt fra 68 til 92 år.

– Er det ikke en deilig følelse å slippe å være avhengig av andre?

Kursholderen spør, og ivrige hoder nikker. Det er liten tvil om at kursdagene har truffet.

– Jeg har alltid vært så forsiktig og redd for å gjøre feil. Nå har jeg lært at jeg må tørre mer, smiler Jorunn Sundby (78) fra Oslo.

Målsetningen for kurset er nettopp det å slippe å være avhengig av andre, og bli sjef over egen digitale hverdag.

– Jeg visste ikke så mye om apper før jeg kom hit. Nå kommer jeg til å bruke mulighetene som ligger på telefonen og nettbrettet mye mer! Og så synes jeg det har vært gøy å lære om bilderedigering. Det ønsker jeg å gjøre mye mer, fortsetter Jorunn.

Nestor folkehøgskole kurs digital hverdag senior pensjonist

Anne Søbstad (68) og Jorunn Sundby (78) mener de har fått utfordringer og blitt tryggere på seg selv under kurset på Nestor.

Les mer om kurstilbud på Nestor

– Ha det gøy mens dere lærer!

For det er ikke lite de har jobbet med de siste tre dagene. Kurset inneholder undervisning i bruk av apper, innstillinger, kamera, bilderedigering, klokke, alarm, notater, kalender, facetime eller skype, nettlesere, sikkerhet og personvern. Det handler om å få struktur og orden, bli fortrolige med egne enheter – og å tørre mer.

– Husk at ikke alt er så alvorlig! Se på telefonene deres som et leketøy – og ha det gøy. Dere er modige som hiver dere uti det! Dere kunne valgt å bli hjemme, men i stedet har dere kommet hit.  

Elevene humrer, og henger med på foreleserens gjennomganger. Nå er de mer bevisst på at noen mailer de mottar kan være forsøk på svindel, og at det lønner seg å lese nøye gjennom en tekst før man klikker på en lenke. Står de fast på noe kan google eller youtube hjelpe – hvis de bare tør å stille spørsmålet. De har begynt å leke seg med nye apper, slettet noen de ikke trenger og lastet ned nye.

– Jeg har blitt mye mer bevisst på at dette kan jeg gjøre selv! Mye kan jeg løse, helt uten å måtte be om hjelp fra døtre eller svigersønner, sier Anne Søbstad (68) fra Oslo.

– Det har vært fint å bli enda mer teknisk, lære å ta skjermbilder og ikke minst lukke og rydde i åpne apper som bruker strøm, legger hun til.

folkehøgskole Nestor seniorkurs veiledning digital hverdag hjelp

På kurset får elevene hjelp og veiledning underveis når de står fast.

Undervisning for alle

Elevene har jobbet i mindre grupper ut fra om de har iphone eller android-telefoner eller nettbrett, og de har fått egne kurshefter tilpasset sin enhet. De noterer flittig på både papir og i notater-appen, og spør mye underveis. Står de helt fast finnes det også en egen helpdesk på huset for å løse floker og frustrasjoner.

– Kurset kan absolutt anbefales andre! Alder har ingenting å si, det bryr vi oss ikke om. Og det har fungert veldig godt at vi er på ulike nivåer i gruppa. Er du helt blank på det å bruke en telefon kan du imidlertid kanskje slite litt med å henge med, sier Jorunn.

Les også: 10 grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Timene flyr

For enkelte kan tre lange kursdager virke intensivt og hektisk, men elevene er ikke i tvil om at de lærer bedre på denne måten. Her bor de sammen, spiser alle måltidene sammen, har det sosialt og lærer av hverandre mellom undervisningsøktene.

– Jeg er vant til at det er litt kjør, og synes dette har vært helt topp. I tillegg elsker jeg å kunne komme til dekket bord, oppredd seng, og slippe jobben med å være vertinne, sier Anne.

Hun er ganske fersk som pensjonist, og veldig glad for at hun fikk mannen sin med seg på kurs.

– Vi kan begge mye fra før, men så er det også mye vi ikke har gjort eller apper vi ikke har tatt i bruk. Her har jeg blitt mye mer obs på innstillinger til hver enkelt app, slik at jeg enkelt kan tilpasse mine behov, og slette det jeg ikke trenger, sier Anne.

– Når du tror du er utlært, da er du utdatert, smiler hun.

De andre elevene er enige, og svarer et rungende JA på om de har lært noe de siste dagene. Gjengen ser rett og slett inspirert ut. De føler seg mye tryggere, og er ikke lenger like redde for å gjøre noe feil eller spørre dumt. Noen kvidde seg litt da de så at dagene hadde program fra morgen til sen kveld, men synes i ettertid at timene har gått nesten altfor fort.

– Det er godt gjort å holde en gjeng som oss våkne og engasjerte i tre dager. Det sier mye om både innholdet og måten undervisningen er lagt opp på, sier de.

folkehøgskole Nestor seniorkurs digital hverdag mat måltider sosialt

Kurs på folkehøgskole skiller seg ut fra andre steder. Måltider og pauser er viktige læringsarenaer. Og det er sosialt!

Les også: Nesten like stort som julaften

– Viktig samfunnsoppdrag

– I en hverdag hvor stadig mer blir digitalisert, ser vi det som et samfunnsoppdrag å få alle med, sier rektor Terning Dahl-Hansen ved Nestor i Melsomvik.

I løpet av en uke har han hatt 80 pensjonister innom på kurs, med mål om å bli sjef over egen digital hverdag. Rektoren ser stor forskjell på elevene fra de kommer til de drar.

– Vi har valgt et format med intensivkurs over tre dager, som fungerer overraskende bra. Det er helt unikt, og finnes ingen andre steder i landet. Læringskurven er bratt, og vi erfarer at man lærer fortere her enn til sammenligning på ukentlige samlinger eller dagskurs, sier Terning.

– Det skjer helt klart en stor endring på tre innholdsrike dager. Mange kommer hit nokså frustrerte, og går ut igjen med hevet hode. Her opplever de å bli sett og få hjelp til akkurat det de trenger i sin hverdag, legger han til.

Terning understreker at folkehøgskolepreget er en viktig del av kurset, og ikke minst en av suksessfaktorene. Elevene er sammen hele tiden, går turer når de har fri – og spør og lærer av hverandre. Det er også fint å holde til på et lite sted, hvor elevene kommer tilreisende fra hele Østlandet. Man blir værende på skolen når undervisningen er over for dagen, og det blir et sosialt miljø for elevene.

– På samme måte som for andre folkehøgskoleelever blir internatet en viktig læringsarena på et slikt kurs. Peisestua blir tatt i bruk på kveldstid, og elevene er sosiale. Her opplever de å bli sett, og ikke minst være en del av et fellesskap. Det gir både læring og utvikling, avslutter han.

 

181