Hekta på hai

Sportfiskerlinja ved Sund folkehøgskole er Norges eneste rene sportfiskerlinje, og startet opp høsten 2015. Hver høst drar de på en 4 ukers lang studiereise for å prøve seg på stor og sterk fisk.

To unge menn fanger en hai i New Zealand

Det ble action fra første stund da elevene fra Sportsfiskelinja ved Sund Folkehøgskole landet i fiskeparadiset New Zealand.

– Det er egentlig helt sykt. Elevene ville fiske så fort som mulig, og det tok ikke lang tid før den første haien satt. Den største av de vi fikk veide rundt 150 kilo, og det tok elev Hans Visnes Aasen halvannen time å få den opp, sier lærer og reiseleder, Eskil Hennang Røkke.

Hai, mann, New Zealand, sportfisker, folkehøgskolene

Sportsfiskelinja ved Sund Folkehøgskole  reiser årlig på en lengre utenlandstur. I fjor var det Belize som fikk besøk av nordmennene, men det er New Zealand som har vært gjengangeren. Det var altså denne perlen av en fiskedestinasjon som ble valget i år, også. De neste fem ukene er øremerket fiske etter stor og sterk fisk – både i saltvann og ferskvann.

Årets tur ble altså sparket i gang med strandfiske etter kobberhai (bronze whaler), en råsterk fisk som på New Zealand jakter helt inne på strendene. Fisket skjer med korte stand up-stenger og kraftige havfiskesneller, noe som naturlig nok gjør kasting utfordrende. Heldigvis trenger ikke agnene å plasseres mer enn ti meter fra land.

Det norske følget teller ni personer inkludert læreren, og denne første fiskeøkten var det Børge Dreyer og Hans Visnes Aasen som fikk kjørt seg da voksne haier fant agnene deres.

Haiene ble selvsagt satt tilbake igjen etter fangst, men minnene blir nok sittende hos de unge fiskerne resten av livet.

To menn fanger en hai i New Zealand

– Nå kjører vi introduksjon til fisket på New Zealand, med hai og kingfish i sjøen og regnbueørret og vanlig ørret i ferskvann. Vi skal være her i fem uker i år, så det blir mye fisking, avslutter Røkke.

Ørret, sportfiske

Også andre fisker enn hai blir fisket under turen, som denne vakre ørreten.

Først publisert på Hooked – Norges største nettsted for sportsfiske – 14. november 2017.