Serverer selvskutt elg til middag

Å kunne servere selvskutt elg som middag til hele elevflokken er stas, synes Morten og Anders som går jakt og fiske-linja på Pasvik folkehøgskole. Villmarkslivet i Finnmark byr på mange spennende opplevelser.

– Jeg hadde aldri vært så langt nord før, forteller Anders Halgunset Hågensen (19) fra Trondheim, som ble fristet til å reise nordover da han møtte Pasvik folkehøgskole på en utdanningsmesse. Nå kan han ikke få fullrost naturen i Finnmark.

– Det spesielle med Finnmark er alle naturressursene her oppe. Det er veldig mye villmark! Området rundt folkehøgskolen er også veldig fint. Man kan egentlig gå rett ut døra og inn i skogen på jakt, forteller han.

Selv har han fisket mye tidligere, og vært med på jakt flere ganger. Jegerprøven tok han først da han kom til Pasvik.

– Jegerprøven var noe av det aller første vi begynte med her, allerede to uker etter skolestart tenker jeg, forteller Anders.

Så fort den ble fullført har det blitt både småviltjakt og elgjakt, både i skolens nærområde og andre steder i fylket.

– I tillegg til turene skolen arrangerer bruker vi å dra mye på jakt i nærområdet her når vi har fri, forteller han.

– Det har blitt både storfugl, rype og hare, legger han til.

På post, jakt pasvik

Å sitte på post er også en viktig del av det å være på jakt.

Les mer om Pasvik folkehøgskole

– Latterlig mye elg

Det er elleve elever i jakt og fiske-klassen, og ingen jenter. Samholdet i gruppa er helt spesielt, forteller Morten Bratbakk Seljeli (20) fra Vefsn.

– Samholdet i klassen er veldig godt. Alle går veldig godt overens, sier han.

– Vi har mange av de samme interessene. Selv når vi har fri drar vi ofte på jakt sammen, legger han til.

Blant elevene i klassen er det stor variasjon i hvor mye erfaring man hadde fra enten jakt eller fiske på forhånd.

– Egentlig er det en fordel at det er så stor spredning i erfaringer, sier Morten, som selv hadde vært mye på jakt og tatt jegerprøven før han kom til skolen.

– Det fungerer godt, og vi lærer mye av hverandre, legger han til.

– Mest gøy er det å se utviklingen hos de som aldri hadde vært på jakt før. De har lært mye dette året, sier Morten.

På jakt i Tana med Pasvik folkehøgskole skjøt Anders sin aller første elg.

Både Anders og Morten nevner høstens elgjakt i Tana som et av de store høydepunktene i år.

– Vi var fem dager på jakt sammen med et jaktlag i Tana, forteller Morten.

Fire av elevene i klassen hadde skutt opp til storvilt, blant dem var både Morten og Anders.

– Vi så latterlig mye elg disse dagene, forteller Morten.

– Det var utrolig mye dyreliv i dalen, legger han til.

Guttene legger ikke skjul på at det var stas å skyte sin første elg på tur med klassen.

– Det var en fantastisk følelse! Det gikk en stund før det gikk ordentlig opp for meg, sier Anders.

Spesielt stas var det også å tilberede elgen de hadde skutt som en del av et festmåltid for hele skolen.

– Det er spennende å lage mat selv, sier Anders.

– En viktig del av jakta er jo også jobben som skal gjøre etterpå, legger Morten til.

– Både med å flå, partere og finpartere kjøtt, sier han.

Anders mat

Matsalen er dekket til fest. Anders gleder seg til å servere de andre elevene elgen han har skutt selv.

– Like mye turkamerat som lærer

Arktisk kjøkken

Begge guttene har valgt arktisk kjøkken som valgfag. Her får de bruk for mange av råvarene de har fanget, både i elva og i skogen.

– Vi har hentet de aller fleste råvarene selv, som for eksempel hare, gjedde, bær og rogn, sier Morten.

– Gjeddekaker er faktisk overraskende godt, skryter Anders av fiskekakene de har laget.

– Elgburger er en av mine favoritter, sier Morten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arktisk kjøkken kan også være matlaging på bål. Her tilberedes selvplukket sopp og ørret. FOTO: Yngve Beddari

Enkle oppskrifter for gourmetmat på bålet

Selv om begge to kommer fra gård hvor mye av maten både dyrkes og foredles selv, hadde de lite erfaring med matlaging før de kom til Pasvik. Det blir det kanskje en endring på fremover.

– Her har vi lært hvor mye god mat vi kan lage av det vi har fanget selv ute i naturen, sier Anders.

Selv om begge var interessert i jakt før de kom til folkehøgskolen, har lysten til å komme seg ut på tur bare økt dette året.

– Det fine her i Finnmark er at det er mange hytter rundt i området som er åpne, og som det går an å låne helt gratis, forteller Morten.

– Dessuten har skolen sin egen hytte litt nærmere kysten. Den har vi også brukt en del, legger han til.

Mange fritimer og helger har derfor gått med ute i skogen eller på vidda dette året.

Mat

Kjøkkenpersonalet på Pasvik har hjulpet til å tilberede innholdsrikt koldtbord. Både kjøtt og fisk er det elevene selv som har fanget.

– Det er også noen elever i andre klasser på skolen som har tatt jegerprøven som valgfag, sier Anders.

– Dermed har vi blitt enda flere som sammen legger ut på turer når vi har fri.

Turene i regi av skolen er de også delaktige i.

– Vi planlegger ukene fremover sammen, og blir enige om hvordan og hvor vi skal dra, forteller Morten.

– Vi har stor mulighet til å være med og påvirke selv!

Snart venter både isfiske og tiurjakt på klassen.

– Denne linja kan absolutt anbefales for de som er interessert i jakt og fiske, eller som har lyst til å lære mer, sier Anders.

– Man trenger heller ikke ha mye erfaring, så lange man har lyst til å lære, sier Morten.

– Egentlig blir man vel aldri utlært! Selv om nivået har vært veldig varierende i klassen, har vi alle hatt noe å lære dette året, avslutter han.