Frykter økt frafall fra høyere utdanning

Foto: Jeanett Bækkevold, Buskerud folkehøgskole

– Vi frykter at Opptaksutvalgets forslag kan føre til at flere begynner på høyere utdanning før de er klare for det, sier Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet, og peker på viktigheten av motivasjon og ikke kun karakterer.

Torsdag kunngjorde Opptaksutvalget at de vil endre opptakssystemet og fjerne alle tilleggspoengene, også for et år på folkehøgskole.

Det bekymrer daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien, som peker på at en av fire studenter dropper ut av høyere utdanning i dag.

– Frafallet fra høyere utdanning er allerede voldsomt. Med dette forslaget frykter vi en forverring der flere ungdommer føler seg jaget inn i høyere utdanning før de er klare til å studere, sier Tingelstad Wøien.

Daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien.

Lønnsomt for samfunnet

Utvalget har vært opptatt av å endre opptakssystemet for å få ungdommer raskere i gang med høyere utdanning.

Tingelstad Wøien mener politikerne må se det høye frafallet og studentenes psykiske helse i sammenheng med det foreslåtte opptakssystemet.

– Utvalget legger stor vekt på samfunnsøkonomiske innsparelser. Vi vil peke på at det vil være mer lønnsomt for samfunnet og ungdommene å bruke et år på folkehøgskole for å bli mer bevisste og motiverte for hva de ønsker å gjøre i framtida, fremfor å risikere å droppe ut.

De fleste skal ikke gå et prestisjestudium, men finne sin plass i arbeidslivet for å løse mengden av behov samfunnet har.

Høyere studiegjennomføring enn andre

I dag får folkehøgskoleelever to tilleggspoeng. Poengene ble innført av Stortinget for 25 år siden med begrunnelsen at folkehøgskole gjorde elevene mer forberedt til å begynne på høyere utdanning.

En dansk undersøkelse viser også at ungdommer som har gått på folkehøgskole i større grad enn andre gjennomfører studiene sine.

– Vi tror det samme gjelder norske ungdommer. Mange trenger et år uten karakterpress for å finne tilbake til læringsgleden, sier Tingelstad Wøien.