Friår

Er du i tvil om hva du vil gjøre etter videregående? Ta et friår på folkehøgskole! Du får et pusterom til å finne ut hvem du er, hva du vil og hvor du ønsker å gå videre.

Folkehøgskole er et skoleår uten eksamen og karakterer, et skikkelig friår med andre ord!

Et friår gir deg en tenkepause til å reflektere over hvem du er og hva du ønsker å gjøre fremover. Kanskje et friår på folkehøgskole blir det beste året så langt i livet ditt?

Friår

Har du aldri bodd hjemmefra, er et frirår på folkehøgskole en fin måte til å få prøvd seg på egen hånd. Du bor på internat, får måltidene servert på skolen, og velger hvilken linje du vil gå ut i fra hvilke interesser du har.

Kanskje vil du drive idrett, prøve deg innen ekstremsport, utvikle deg innen drama eller sang, er interessert i foto, eller vil lære mer om kunst og håndverk? Linjene du kan velge blant er mange og varierte.

Se alle folkehøgskolene her

Nyskjerrig på folkehøgskole?

Se på alle de 700 linjene på de 84 folkehøgskolene og få et friår du aldri kommer til å glemme.

Søk folkehøgskole i dag!

Fakta om folkehøgskole

• 84 folkehøgskoler rundt om i hele landet
  • Ettårig studium
  • Du bor på skolen
  • Karakter- og eksamensfri
  • Praktisk rettet, lite teori
  • To tilleggspoeng
  • Støtte fra Lånekassen
  • De fleste elevene er 19 år
  • En friere skole enn du er vant til!

Hva er folkehøgskole?

Folkehøgskole er et år der man flytter inn på skolen og bor der sammen med de andre som går på skolen.

Skoleåret er satt sammen av linjefag, valgfag, fellesfag, studieturer og ulike felles prosjekter. I tillegg skjer det mye på kveldene og i helgene, enten det er noe skolen arrangerer eller noe elevene finner på selv.

De fleste linjer har en praktisk tilgang til faget. Det betyr at man lærer ved å gjøre det man lærer om.

Ønsker man å lære om vikingetiden, så kan man velge en vikingelinje der de smir og vever slik vikingene gjorde det.

Ønsker man å lære mer om internasjonal solidaritet så velger man en av de mange solidaritetslinjene der man reiser ut og studerer internasjonal solidaritet i praksis.

Les også:

Hvorfor begynne på folkehøgskole?

På folkehøgskolen lærer man for læringens skyld, ikke for å bestå en eksamen. Vi pleier å si at man lærer gjennom å gjøre.

Folkehøgskolen er i utgangspunktet for alle og krever ikke mer enn at du er motivert for ett år annerledes skoleår og sender inn en søknad.

Folkehøgskole er verdens frieste skole. På folkehøgskolen er det hverken karakterer, pensum eller eksamen. Vi tror nemlig du lærer bedre uten press.

Du får prøvd ut et fag i praksis og ikke bare fordypet deg i teori. Du får tett oppfølging av engasjerte lærere. Klassene er gjerne små, med bare 10 – 20 elever.

Bildet av elever hoppende i solnedgang, ta et friår på folkehøgskole
Ta et friår på folkehøgskole og få minner for livet! Foto: Torkild Groven

Hvorfor velge et friår på folkehøgskole?

Etter mange år med eksamener og karakterer kan det være godt med et friår der man får prøve noe nytt.

Halvparten av de som velger folkehøgskole, forteller at det er fordi de trenger et år der de gjør noe litt annet enn det de har gjort tidligere.

Noen er usikre på hva de skal velge videre og trenger et år til å tenke seg om. Mange velger også folkehøgskole fordi de ønsker nye impulser og å treffe nye mennesker.

Les også:

Hvilken folkehøgskole bør du velge?

9 grunner til å ta et friår på folkehøgskole:

• Du får fordype deg og prøve ut de fagene du har lyst til
  • Du blir kjent med folk fra hele Norge og andre land.
  • Du lærer å samarbeide med folk som er annerledes enn deg selv
  • Du lærer uten karakterpress
  • Du blir mer engasjert i verden rundt deg
  • To tilleggspoeng for videre studier
  • Vitnemål med oversikt over hvilke fag du har tatt
  • Personlig veiledning av lærere med god kompetanse
  • Praktisk erfaring

Ta et friår på folkehøgskole!

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, og tar opp elever så lenge det finnes ledige plasser. Kanskje du finner drømmelinjen din?

Se alle skolene og linjene her