- Lærerne jeg møtte ble et vendepunkt
At Morten Joachim fra 2019 kan føye «teatersjef» til CVen, sto ikke med stor skrift på fødselsattesten. Men året på Seljord folkehøgskole og møtet med lærere som musikklærer Vidar Ytre-Arne ble et vendepunkt.
Replikkene sitter løst når de møtes, 23 år senere. Ikke så rart, kanskje, siden de gjennom årene har samarbeidet om mange teateroppsetninger.
– Jeg husker deg som en som «tok ballen», mimrer Vidar.
– Jo, men det var dere som spilte den! repliserer Morten.
Tøff start
Vi spoler mange år tilbake. Morten har selv beskrevet dem i stykket «Fire begravelser og ett bryllup» som han har turnert landet rundt med i regi av Riksteatret. Begravelsene var for hans mor, far, bror og stefar. Narkotika er et stikkord. Morten ble født med heroinabstinenser. Det fulgte år som kasteball mellom foreldre, barnehjem og fosterhjem. Mormor og hennes mann ble redningen. Han bodde hos dem på Gjøvik i sju år. Fikk frokost servert på sengen hver dag, sammen med varm klut for ansiktsvask! Morten hadde en «normal» tenåringstid.
– Folkehøgskole var en snakkis i det ungdomsmiljøet som jeg vanket i. Jeg ville gå på en skole med friluftslivlinje og være en del av «Bergansmafiaen». Jeg hadde vært på et par turer i Telemark før og visste at det kunne by på det meste. Og siden Seljord kunne skilte med både musikk valgfag og et par søte jenter i katalogen, var valget gitt, smiler Morten.
Les mer om Seljord folkehøgskule
Prosjektansvar
Og det ble mye friluftsliv.
– Jeg er fortsatt ikke redd for å overnatte i telt på vidda i 20 minus, sier Morten.
Men han ble raskt oppslukt av faget «musikk og lyrikk», der forfatteren Aasne Linnestå var lærer. Morten trekker fram en forestilling som elevene satte opp i skulpturparken Tuft ved Seljordsvannet.
– Vi fikk sikkert mer hjelp enn jeg kan huske, men vi opplevde det som et prosjekt der vi fikset alle ting selv: Satte sammen program, lånte og transporterte utstyr, ordnet markedsføring, gjennomførte forestillingen – og pakket ned. Det var vårt ansvar, det var en berusende følelse! minnes teatermannen.
– Dette er overførbart til det jeg kom til å drive med senere. Jeg fikk snusen på det å ta ansvar og gjennomføre noe. Konserten på Tuft er med meg fortsatt, poengterer Morten.
Mestringsfølelse
– Jeg husker godt elever som Morten som «gir jernet»! Javel, så kan det gå galt, men jeg ser et ønske om å ville noe, og det er så flott! Jeg husker Morten fra den tiden som en som var veldig «på» – og kanskje måtte dempes litt! sier Vidar.
– Og jeg satte pris på det. Vidar kunne sette meg på plass, men da følte jeg at jeg ble tatt på alvor. Jeg husker en forestilling med Jeppe på Bjerget. Musikken var i en krevende rytme. Så satt det – og Vidar sendte meg et anerkjennende blikk. Du, for en mestringsfølelse! erindrer Morten.
Og fortsetter: – Det er slike øyeblikk som preger deg. Dette tok jeg med meg da jeg startet band senere. Jeg er ingen instrumentalist i eliteklassen, men jeg er god til å lede! I løpet av året etter Seljord ledet jeg fire band, laget musikk til teaterforestillinger og arrangerte musikk for kor. Det hadde jeg ikke gjort uten erfaringene jeg fikk her. Jeg «traff bølgen» på folkehøgskolen!
Les også: – Nå er jeg mer motivert for å fortsette
Tusen jern i ilden
Senere har det ballet på seg for Morten Joachim (med det sivile etternavnet Henriksen) – her er det bare rom for noen få stikkord: Startet barneteatret Soria under Moria i 2006, var med på å etablere scenekunstkollektivet Soria Laboratoria i 2009, har skrevet en rekke barneforestillinger som Doktor Proktors Promepulver og Doktor Proktors tidsbadekar (etter Jo Nesbøs bøker) og skrevet og regissert flere forestillinger for Prøysenfestivalen og en rekke av regionteatrene, blant annet for Teater Innlandet. I 2012 skrev han «Skaff meg en synder» for Teater Innlandet der skikkelser fra flere av Alf Prøysens noveller ble skrevet inn i samme forestilling. Og Vidar Ytre-Arne laget musikken. De turnerte lokale grendehus i Hedmark og Oppland, kom tett på folk og opplevde et brennende lokalt engasjement. Året etter samarbeidet de om «Nye Marispelet» på Rjukan der Vidar fortsatt er med. Fra 2019 blir Morten Joachim teatersjef ved Haugesund teater.
– Folkehøgskolen er et sted der det er mulig å slippe til et slikt engasjement som vi hadde. På andre arenaer hadde det vært vanskelig å få sjansen til å gjennomføre slike prosjekter som vi fikk. Her lærte vi å utøve våre interesser i et organisert miljø, med fagpersoner rundt oss, framholder Morten.
– Og det er akkurat det vi ønsker å være – et fristed for kreativ utfoldelse, prøving og feiling, understreker Vidar.
– Folkehøgskolen er et år til å bli kjent med sine sterke og svake sider. Du lever i ett år sammen med andre mennesker på terskelen til voksenlivet. Fellessamlingene bidro til å forme min identitet og engasjementet for rettferdighet. Jeg ble nok mindre dømmende og litt mer politisk engasjert, avslutter Morten Joachim.
Mest lest
Tok pause fra studiet for å gå på folkehøgskole
– Studie og folkehøgskole er to helt forskjellige hverdager, sier 20 år…
Når er du for gammel til å gå på folkehøgskole?
Vi får ofte spørsmål fra folk som angrer på at de ikke…
Alle snakker om å styrke demokratiet. Folkehøgskolene gjør noe med…
Hvert år sender folkehøgskolene tusenvis av ungdommer ut i samfunnet. På folkehøgskolen…
Amanda (25) sluttet som bankfunksjonær for å starte på folkehøgskole
Amanda Alvheim Krüger gikk i flere år med en følelse at hun…
Mest delt
10 grunner til å velge folkehøgskole før studier
Sliter du med å bestemme deg for hva du skal gjøre til…
Nå kan du søke folkehøgskole!
Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2024/2025. Etter 15. november…
10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…
Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…
Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole
Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har…
Disse ti tingene bør du vite om opptaket til norske…
Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Det er likevel lurt å søke nå.