Fra folkehøgskole til Idol-finale

To av årets Idol-finalister kommer nesten rett fra Rønningen folkehøgskole. – Vi hadde ikke vært her i dag uten folkehøgskoleåret, sier de.

– Året på folkehøgskole gjorde meg tryggere på meg selv, og jeg tror det er hovedårsaken til at jeg turte melde meg på Idol. Der fikk jeg den bekreftelsen jeg trengte på at jeg virkelig vil holde på med musikk, sier Vilde Skogen (20) fra Sandnes.

Hun er én av årets 11 finalister i Idol, og har nettopp fullført sitt år på vokallinja ved Rønningen folkehøgskole i Oslo.

– Jeg har sett på Idol siden jeg var liten, og alltid hatt en drøm om å delta – uten at jeg kanskje har turt å si det høyt. Nå føler jeg meg klar. Jeg er trygg nok på meg selv til at jeg tåler å skulle bli stemt ut, sier hun.

Vilde Skogen Idol Rønningen folkehøgskole

– Etter året på folkehøgskole følte jeg meg klar for å satse videre på musikk, sier Vilde Skogen, en av årets Idol-finalister. Foto: Espen Solli/TV2

Les mer om Rønningen folkehøgskole

Verdifull utvikling

For Vilde var det et bevisst valg å reise på folkehøgskole.

– Etter tre år med studiespesialiserende på videregående savnet jeg å holde på med musikk. Jeg var usikker på hva jeg skulle videre, men hadde lyst på et år hvor musikk kunne få fokus. Da ble folkehøgskole et naturlig valg, fortsetter Vilde.

I dag er hun takknemlig for at valget falt på Oslo og Rønningen folkehøgskole.

– Jeg føler jeg fant meg selv, og fant tilbake til egen musikkglede. Det var godt med et år uten karakterer. Vi fikk veiledning, ikke vurderinger. For meg betydde det mye å få utvikle seg i trygge omgivelser, sier hun.

En annen Idol-finalist nikker gjenkjennende. Carlisle Sienes (21) fra Lunde i Telemark var folkehøgskoleelev ved samme linje året før Vilde. Etter et år i drilltroppen i Garden, er han klar for å satse på musikk igjen.

– Idol blir for meg en måte å komme tilbake til musikken. I militæret mistet jeg litt den delen av meg som jeg fant på folkehøgskolen. Jeg har savnet å kunne være meg selv, og ikke minst det å få lov til å formidle noe, sier Carlisle.

– Nå er jeg utrolig glad for å være her!

Carlisle Sienes Idol finale Rønningen folkehøgskole

– Folkehøgskolen har betydd veldig mye for at jeg står her i dag, sier Idol-finalist Carlisle Sienes. Foto: Espen Solli/TV2

Les også: Fra folkehøgskole til oppdrag for Musikkredaksjonen til Universal Music

Jubileumssesong

På samme måte som Vilde understreker Carlisle hvor mye folkehøgskoleåret har hatt å si for at han i dag står på scenen som Idol-finalist.

– Etter videregående var jeg temmelig klar for å flytte hjemmefra. Jeg var litt redd for å ikke få nok utbytte av et år på folkehøgskole, men tok helt feil, sier han.

– Jeg lærte mye om samarbeid, være tilstede og ikke minst gi av meg selv på scenen. Huskonsertene vi hadde på skolen ble viktige. Det var gøy å synge foran 180 medelever, sier Carlisle.

Nå er han klar for å gi alt for et mye større publikum.

– Jeg har fått så mange tilbakemeldinger etter audition og de første programmene har blitt sendt på tv. Det er tydelig at både jeg og Vilde har en stor folkehøgskolefamilie i ryggen, smiler han.

Idol i Norge feirer tiårs-jubileum i høst, og for aller første gang er det dommerne som har valgt ut alle finalistene. Først nå blir det mulig for publikum å avgjøre hvem som skal sendes hjem. Vilde og Carlisle mener det gjør programmet bedre.

– Jeg tror folk stoler på dommernes begrunnelser, og ser at i år er det ikke tilfeldigheter som har avgjort noe. Alle har kommet til finalen på en rettferdig måte, sier Vilde.

– Det gir også oss som deltakere en trygghetsfølelse. Vi kan være stolte av å ha kommet hit, smiler Carlisle.

– At dommerne ønsker oss i en finale betyr selvfølgelig mye. Midt oppi alt er det viktig å huske på hva de har sagt til oss underveis, legger han til.

Les også: – Erfaringene herfra blir gull verdt senere

Endelig finalerunde

Nå blir de begge å se på direktesendingene til TV2 hver fredag, så lenge seerne vil.

– Jeg håper at jeg klarer gå inn på scenen med lave skuldre, kose meg og virkelig være tilstede i sangen, sier Carlisle før den første finalesendingen.

– På den måten får jeg frem gleden jeg har for musikk, og hvorfor jeg fortjener plassen min her, fortsetter han.

– Jeg kommer til å være livredd, selv om jeg aller helst bare vil kose meg foran publikum. Jeg skal i alle fall forsøke å vise med hele meg hva det betyr å stå på den scenen, smiler Vilde.

Carlisle Sienes Vilde Skogen Idol Rønningen folkehøgskole

– Nå er det opp til seerne å avgjøre hvordan det skal gå videre, sier Idol-finalistene Carlisle og Vilde.

Noen intern konkurranse har de ikke. I salen vil det sitte både familie og venner fra både Rønningen folkehøgskole og drilltroppen.

– Alle finalistene er så forskjellige at det ikke er noe poeng i å sammenligne seg med hverandre. Det eneste jeg kan gjøre er å gå ut på scenen og være meg selv, sier Vilde.

– Årets sesong har et ekstremt høyt nivå. Det merket vi spesielt på siste generalprøve. Jeg forstår nesten ikke hvordan man skal klare å stemme noen ut, sier Carlisle.

– Jeg er veldig takknemlig for å ha kommet helt til finalen, og tror ikke det har gått helt opp for meg ennå at jeg er her. Nå er det opp til seerne å avgjøre hvordan det skal gå videre!