Fra California til Café Opera i Bergen

West Knutson har reist helt fra California til Bergen for å gå på Fana folkehøgskule. Nu skal han, og alle de andre foto- og kunstelevene på folkehøgskolen, ha stor utstilling på Cafe Opera.

Tekst: Dorte Birch
Bilder: Elever og lærere ved Fana folkehøgskule og Dorte Birch

West Knutson reiste fra California til Bergen for å gå på Fana Folkehøgskule

Alle kunst- og fotoelevene ved Fana folkehøgskule hadde det travelt før påskeferien. Alt skulle nemlig være klart til den store utstillingen de skal ha på den kjente Cafe Opera i Bergen. Vernisage er onsdag 6. april.

Alba og Sara-Eline viser fram sine bilder

To etasjer

Elevene har fått hele to etasjer på Cafe Opera til å vise fram sine kunstverker på, en etasje for fotoelevene og en etasje for kunstelevene.

– Café Opera er kulturkaféen i Bergen, med kontinuerlege utstillingar heile året, forteller fotolærer Knut-Inge Johnsen. – Det er ny utstilling første onsdag i månaden, som står til neste utstilling kjem opp. Det er difor stor stas og eit privilegium å ha fått «ein fot innafor».

Det er tredje året fotolinjen har utstilling og i år er det svart-hvite, analoge bilder som gjelder. Bildene er tatt på studieturen linjen var på til Venezia.

Bilde fra studietur til Venezia

Dette bildet, tatt av Sara-Eline, blir brukt på plakaten som annonserer utstillingen

Studieturer

De fleste folkehøgskoler drar på studieturer for å lære mer. For kunst- og fotoelever er det viktig å både kunne studere kunst og foto i andre land, men også å kunne finne nye og interessante objekter for kunsten sin. Fotoelevene dro derfor til Venezia mens kunstelevene har vært i Amsterdam.

Elevene på billedkunstlinjen jobber hardt med kunsten sin

Fana folkehøgskule i et bygg fra 1740

Elevene er unge og kunsten er ny, men Fana folkehøgskule tar også vare på historien. Med et bygg som daterer seg helt tilbake til 1740, følger det mye ansvar, men også en stor stolthet. Rektor Kari Birkeland viste rundt i skolens eldste bygg.

Rektor Kari Birkeland ved inngangsdøren til skolens eldste bygg

Et helt vanlig kontor på Fana folkehøgskule

Et helt vanlig kontor på Fana folkehøgskule. Stian T B Olsen underviser blant annet i mellomkrigshistorie og har derfor en imponerende samling uniformsluer på sitt kontor

Fana folkehøgskule er i gang med et prosjekt som skal bringe de gamle bildene som er malt direkte på veggen, tilbake til sin opprinnelige stand

Fana folkehøgskule er i gang med et restaureringsprosjekt som skal bringe de gamle veggmaleriene tilbake til sin opprinnelige stand

Fana folkehøgskule består av flere bygg rundt et tun. Noen er svært gamle, men undervisningen foregår i nyere lokaler

Fra «Sunny California» til Bergen

Grunnen til at West valgte Fana folkehøgskule var beliggenheten. Hans mor vokste opp i Bergensområdet og han hadde lyst til å se området hun kom fra. Et år på folkehøgskole har gitt ham litt innsikt i morens oppvekst, samtidig med at han har lært mer om foto. Når vi spør ham om det er noe han savner fra California så kommer svaret kjapt. Været. Vestlandsværet kan nok ikke konkurrere med Californias sol.

West og Mina tryller fram flotte fotokunstverk i mørkerommet