Fotoelever stiller ut i New York

Fotoelever ved Skjeberg folkehøyskole åpner egen utstilling i New York i april. – Utrolig gøy, smiler de.

En entusiastisk fotolærer jubler over et langvarig samarbeid som nå har fått nytt innhold. I april får de 19 fotoelevene hans åpne sin egen utstilling i galleriet til Sjømannskirken i New York.

– Vi har i flere år samarbeidet godt med Sjømannskirken i forbindelse med vår årlige studietur til byen. Det er fantastisk at vi nå også får lov til å stille ut i deres galleri, sier fotolærer Jan Tore T. Jensen.

Det er 19 spente fotoelever på Skjeberg folkehøyskole som snart skal til New York med sin egen utstilling.

Han skryter av et raust samarbeid som har satt preg på studieturen i flere år. Klassen har fått låne lokaler til å holde workshoper og foredrag, og gjennom kontakter i Sjømannskirken har de også fått til et innholdsrikt program og besøk i FN-bygningen. Nå gleder de seg over å få vise norsk natur til amerikanere.

– Galleriet har et publikum som er annerledes enn det vi treffer her hjemme. Derfor har vi valgt å ta med oss naturbilder når vi reiser bort i april, fortsetter han.

Elevene har med seg hvert sitt naturbilde til fotoutstillingen i New York. FOTO: Nichlas Sordal Haugen.

Les mer om Skjeberg folkehøyskole

Rekordmange solgte kalendere

Samarbeidet startet opprinnelig som en tanke om å gjøre noe for andre, og bidra med noe positivt.

– Vi ønsket å bruke faget vårt til å gjøre noe oppbyggende for andre. Samtidig ble det viktig for oss å lage noe eget, som kunne kobles til studieturen vår til New York. Dermed ble Sjømannskirken aktuell, forklarer Jensen.

Klassen hans har i flere år laget sin egen fotokalender, som de selger til venner og kjente. Inntektene fra salget har de gitt til nettopp Sjømannskirken i New York. Selv om Skjeberg folkehøyskole er en frilynt folkehøgskole, falt innsamlingsarbeidet til kirken helt naturlig. Først og fremst på grunn av deres menneskesyn og arbeidsområde, forklarer Jensen.

– I år har elevene solgt rekordmange kalendere, og vi har samlet inn over 25 000 kroner til Sjømannskirken, sier han.

I starten av skoleåret er fotoklassen på Akerøya på Hvaler. Der får elevene blant annet innføring i naturfoto og kamerainnstillinger, og de er med på å ringmerke fugler. Noen av bildene til utstillingen er tatt her.

Selv har Jensen en far som var sjømann, og er vokst opp med historier om hvor viktig Sjømannskirken var i hans hverdag. I dag tror han stadig færre unge kjenner til hva de står for eller hva de gjør.

– Sjømannskirken er ikke bare for sjømenn. De gjør utrolig mye for reisende, studenter og andre unge. Mange oppsøker dem for å få hjelp når de er i utlandet, sier han, og legger til at han er glad for å gi elevene et bilde av hva Sjømannskirken er gjennom besøket i New York.

Det blir ulike motiver av norsk natur som elevene tar med seg til utstillingen i New York. FOTO: Birgit Eide.

Les også: Spektakulære fotomuligheter

Populær linje

Fotolinja på Skjeberg folkehøyskole er i år stappfull. Blant de 19 elevene er det flest gutter, noe Jensen ikke kan huske har skjedd før.

– Elevene har en veldig blandet bakgrunn. Mens noen aldri har holdt på med foto tidligere, er det andre som har en del erfaring. Den blandingen er veldig viktig, for elevene lærer mye av hverandre, sier Jensen.

Og det er elevene helt enige i.

Norsk natur er tema, selv om det er ulike motiver som er valgt ut til utstillingen. FOTO: Rashad El Gharib.

– Jeg merker at det er stor forskjell i klassen mellom de som har holdt på med foto tidligere, og sånne som meg som aldri har gjort noe lignende før, sier Andrine Kompen fra Valdres. Hun fremhever likevel denne forskjellen som noe positivt.

– Vi i klassen er flinke til å hjelpe hverandre og komme med tips, og vi lærer mye av hverandre, sier hun.

Nå gleder hun seg til å ta med egne bilder til New York.

– Det blir morsomt å kunne si at vi har stilt ut i New York, smiler hun.

Birgit Eide fra Gol er enig.

– Det blir gøy å vise frem norsk natur til et litt annerledes publikum. Jeg vil tro det er en del nordmenn innom i Sjømannskirken, som kanskje ikke har vært i Norge på en stund. Det blir fint å vise dem våre bilder, sier hun.

Spent på åpningen

Lærer Jan Tore T. Jensen er spent på åpningen og mottagelsen elevenes bilder vil få i New York.

– De mange som er innom og besøker Sjømannskirken i løpet av et år har ulik tilknytning til Norge. For oss ble det derfor naturlig å velge naturbilder som tema for utstillingen, og ikke noe de ser overalt ellers, sier han.

FOTO: Joachim Friele.

Naturbilder har også blitt en rød tråd i elevenes skoleår. Fra bli kjent-tur og workshoper ute i nærmiljøet, til produksjon av kalender og nå utstilling i New York.

– Vi har ikke landet detaljene ennå, men det kan godt hende dette blir en salgsutstilling. Uansett håper jeg dette blir en fast tradisjon, sier Jensen.

Ved siden av å vise frem norsk natur, mener læreren at utstillingen også er med på fremme seriøsiteten i norsk folkehøgskole.

– Vi har god erfaring med at mange av våre elever søker seg videre til andre fotoskoler etter et år hos oss. Mange opplever økt lyst og motivasjon til å satse i faget etter folkehøgskolen, sier han.