- Folkehøgskolen hjalp meg inn på Politihøgskolen

Martin kom inn på drømmestudiet ved Politihøgskolen i høst. Han er sikker på at tida på Stavern folkehøyskole hjalp han gjennom intervjuprosessen.

– Jeg har alltid tenkt at politi er et interessant yrke, sier Martin Grøtterud fra Tønsberg.

Egentlig var han innstilt på å jobbe en periode etter videregående, men et tips fra mormor fikk han på andre tanker.

– Mormor hadde lest om et nytt linjetilbud på Stavern folkehøyskole i avisa, hvor man fikk innblikk i ulike nødetater. De som hadde gått der det første året virket veldig fornøyde, forteller Martin.

Han leste derfor nøyere om hva linja blålys egentlig var, og ble fort interessert.

– Alt det ulike man skulle få være med på i løpet av et år virket veldig spennende!

Martin og medelev, markører

Martin mener linja på Stavern folkehøyskole ga han et unikt innblikk i hvordan det er å jobbe i de ulike nødetatene.

Les mer om Stavern folkehøyskole

Trygger valget om Politihøgskolen

Tidlig i januar sendte Martin inn søknaden sin, og da opptaket startet fikk han tilbud om plass. Det har han aldri angret på siden.

– Vi lærte utrolig mye det året! Læreren på linja er selv politi, og han viste oss mange sider av yrket. Jeg fikk virkelig bekreftelse på at det var politi jeg også ville bli, sier Martin.

Noe av det mest spennende han var med på var som markør for Politihøgskolen og på en øvelse med Sea King helikopter hos Redningstjenesten.

– Læreren har så mange kontakter i ulike etater, og det ga oss helt spesielle muligheter. Å bli heist opp fra sjøen til et helikopter var noe helt spesielt! Jeg husker også godt da vi fikk besøk av en ambulanse til skolen. Førstehåndsinformasjon fra noen som allerede jobber i et yrke er veldig nyttig, sier han.

Gjennom året var det også mye trening. Klassen øvde til fysiske tester for både politi, brann og ambulansepersonell.

– Det fine med linja er at man får ordentlig struktur på trening frem mot opptak. Vi måler progresjon gjennom hele året, og læreren er flink til å tilrettelegge for egne ønsker, sier Martin.

– Samtidig er det mye variert trening, og vi har det selvfølgelig gøy sammen. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd egentlig!

Martin og medelever

Folkehøgskoleåret bød på mange spennende muligheter.

Les også: Populært folkehøgskoletilbud før Politihøgskolen

Positivt utslag på personlighetstest

For Martin var også det sosiale på folkehøgskolen viktig. Han trivdes i et aktivt miljø, hvor det alltid var noen å finne på noe med. Det gjorde at han søkte om å få være på skolen ett år til – som stipendiat på linja kickboxing.

– Jeg hadde trent en del kickboxing tidligere, men det begynte å bli lenge siden. Det var gøy å hente frem igjen noe av det gamle, forteller han.

Undervisningen på linja var lagt opp for både nybegynnere og erfarne, og læreren var flink til å legge til rette for at alle skulle få utfordringer.

– Man lærer utrolig mye kroppskontroll gjennom treningen et slikt år, sier Martin.

Som stipendiat hadde han også mye ansvar i elevmiljøet med å planlegge og gjennomføre aktiviteter på kveldstid. Det å se alle typer elever og jobbe med inkludering, ble viktig erfaring i intervjuene på Politihøgskolen.

– Opptaket til Politihøgskolen ble i år litt annerledes på grunn av koronasituasjonen. De fysiske testene måtte avlyses. I stedet ble det mer fokus på personlighetstesting og intervjuer, forklarer han.

– Her er jeg helt sikker på at det andre året mitt på folkehøgskolen ble avgjørende. Politihøgskolen legger vekt på holdninger og hvordan man samhandler med andre mennesker. I intervjuet kunne jeg vise til mange konkrete eksempler fra året som stipendiat.

Martin foran polititraktor

Martin er ikke i tvil om at det er politi han vil bli, og gleder seg stort til å starte opp på Politihøgskolen.

Les også: – Det er lett å velge feil studier. For meg ble folkehøgskoleåret avgjørende

Gjennom nåløyet til opptak

Av rundt 3000 søkere er det til slutt 400 som får tilbud om studieplass ved Politihøgskolen. Martin er en av dem som startet opp ved avdeling Stavern i høst. Byen kjente han allerede godt, og på studiet har han møtt flere av dem han gikk i klasse med på folkehøgskolen.

– Jeg vil virkelig anbefale folkehøgskole! Om du vurderer politiyrket, er blålys-linja smart. Det var flere i klassen som var usikre på hva de ville videre, men som syntes opplegget på linja virket spennende. Man trenger ikke være dedikert på forhånd, men heller bruke året på å finne ut om dette er noe som kan passe for deg, anbefaler han.

– Det viktigste jeg har tatt med meg fra folkehøgskolen er det å samarbeide med andre. Vi har hatt en del gruppeoppgaver så langt på Politihøgskolen, og vi løser case i par.  Samarbeidsevne er derfor en viktig egenskap!

– Den erfaringen jeg har med meg fra årene på Stavern folkehøyskole har definitivt gitt meg en fordel!