- Folkehøgskoleåret gjorde meg mer klar for studier, og ga meg venner med felles interesser

De fleste kompisene til Johannes skulle i Forsvaret etter videregående. Selv er han veldig glad for at han valgte folkehøgskole i stedet. Det gjorde han mer klar for studier, samtidig som han fikk nye venner med felles interesser.

– Jeg var usikker på hva jeg ville studere videre etter videregående, så jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville ha et annerledes år, forteller Johannes Skarstein fra Hønefoss.

Storesøstera hadde tidligere gått på folkehøgskole og snakket varmt om året, og Johannes bestemte seg ganske fort for å gjøre det samme.

– Hun gikk på Nordfjord folkehøgskule på Sandane. Morfar kommer derfra, og vi har hytte der, så jeg tenkte det også var en fin mulighet til å bli kjent med stedet.

– Samtidig er jeg glad i å være aktiv, og det var et pluss at det var en ren friluftslivskole.

Johannes, portrett, utsikt, fjell

Johannes ønsket seg et annerledesår etter videregående, og valgte en folkehøgskole hvor han kunne dyrke interessen for friluftsliv.

Aktivt år

Allerede før jul i tredjeklasse sendte han søknad, og da opptaket startet 1.februar fikk han tilbud om plass.

– Jeg valgte linja friluftsliv/ski og surf. Tidligere hadde jeg stått mye på ski, men bare så vidt prøvd surfing. Jeg syntes det var gøy og ville lære mer, forteller han.

I løpet av folkehøgskoleåret var de innom mange ulike aktiviteter, hvor flere i klassen var nybegynnere.

stisykling, fjell, utsikt

Året ga Johannes muligheten til å teste mange nye aktiviteter.

– Jeg lærte utrolig mye nytt! Vi testet for eksempel stisykling, elvepadling og klatring. Det hadde jeg aldri prøvd før, sier Johannes.

– Jeg ble utfordret på ting jeg ikke kunne. Det var spennende, og ga mestringsfølelse å få det til!

På folkehøgskolen var det hele tiden noe som skjedde, og det var alltid noen å være sammen med. Det sosiale ble fort det viktigste for Johannes.

– Det å bli kjent med så mange folk fra hele landet var nok det aller beste med folkehøgskoleåret!

– At alle på skolen har mange av de samme interessene, gjorde det også lettere å bli kjent. Jeg har fortsatt veldig mange gode venner som jeg fikk det året, sier Johannes.

surfing, brett, Johannes

Johannes hadde bare prøvd surfing én gang tidligere, og syntes det var gøy å få muligheten igjen på folkehøgskole.

Les mer om Nordfjord folkehøgskule

Økonomistudier og friluftsliv

Etter folkehøgskolen gikk Johannes først et årsstudium i naturguide på høgskolen i Volda. Nå er han andreårsstudent på Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH), hvor han stortrives. Friluftsliv er fortsatt en viktig interesse, men blir ikke noen yrkesvei.

– Friluftsliv er fortsatt veldig gøy, men i Volda fant jeg ut at det ikke var det jeg ville jobbe med. Økonomi har ligget litt i bakhodet lenge, og har hele tiden virket spennende, sier han.

– Så langt liker jeg studiet veldig godt.

ski, gruppebilde, fjell, utsikt

Som student treffer Johannes ofte flere av vennene fra Nordfjord folkehøgskule.

På fritida treffer han ofte venner fra folkehøgskolen.

– Vi er en del fra kullet mitt på Nordfjord som studerer i Bergen, og mange av dem har jeg mye kontakt med. Om vinteren står vi for eksempel mye på ski sammen, og ellers holder vi en del på med terrengsykling.

– Jeg er utrolig glad for at jeg valgte et år på folkehøgskole etter videregående!

Johannes tror han var mer klar for studier etter et annerledesår, enn han ville vært om han begynte rett etter videregående.

– Man utvikler seg en del på de årene, og jeg er sikker på at jeg hadde godt av å gjøre noe annet først. Folkehøgskolen var en myk overgang fra det å bo hjemme til å bli student, sier han.

– Foreldrene mine tenkte at et år på folkehøgskole var lurt for meg, og det er jeg helt enig i nå. Jeg anbefaler andre sterkt å gjøre det samme.