- Folkehøgskoleåret mitt endret mange holdninger

– Studiereiser er noe helt annet enn opplevelsesreiser, sier Hanna Tangvik. Fire uker i Afrika med Borgund folkehøgskole endret mye.

– Å reise med folkehøgskolen har vært noe helt annet enn vanlig ferie eller opplevelsesreise. Disse ukene kommer jeg til å huske lenge, sier Hanna Tangvik (20) fra Trondheim. Sammen med sju medelever fra Borgund folkehøgskole i Ålesund har hun vært fire uker i Kenya og Tanzania.

– Dette er land og steder hvor det er vanskelig å reise til alene, og lite er lagt opp for turister. Jeg er veldig glad for å ha fått muligheten med folkehøgskolen, sier hun.

Med en lærer fra Ghana og en stipendiat fra Kenya, som begge var med på turen, følte Hanna seg veldig trygg.

– Vi hadde mye nyttig reiseforberedelse på forhånd. På skolen lærte vi noe swahili, og vi snakket mye om det vi skulle møte, forteller hun.

– I en klasse på åtte elever hadde vi også stor mulighet til å påvirke innholdet i turen selv, legger hun til.

- Å reise med folkehøgskolen har vært noe helt annet enn vanlig ferie eller opplevelsesreise. Disse ukene kommer jeg til å huske lenge, sier Hanna Tangvik Lensvik (20) fra Trondheim.

– Å reise med folkehøgskolen har vært noe helt annet enn vanlig ferie eller opplevelsesreise. Disse ukene kommer jeg til å huske lenge, sier Hanna Tangvik Lensvik (20) fra Trondheim.

Les mer om Borgund folkehøgskole

Kulturmøter hjemme

– I forkant av turen hadde vi mye kontakt med voksenopplæringen i Ålesund. Det var utrolig spennende, sier Hanna.

– Her har jeg blitt kjent med mange forskjellige kulturer, og vi har hatt virkelig gode samtaler. Vi reiste til og med på hyttetur sammen, det var veldig fint, fortsetter hun.

Kulturmøtene i forkant gjorde også studiereisen bedre. Det samme forteller hun om innsamlingsprosjekter de har hatt på folkehøgskolen.

– Folkehøgskolen har 20 fadderbarn som vi betaler skolegang for, gjennom prosjektet «heart to heart» som drives lokalt i Kenya. Vi besøkte hver vår familie da vi var der nede, som alle får støtte til skolegang, sier Hanna.

– Det var veldig spesielt å få se hvordan det vi gjør hjelper, og hva det betyr for andre. Det var tankevekkende å se hvor mye andre får ut av det som for oss er relativt lite penger, fortsetter hun.

Vel hjemme igjen er nettopp dette noe som sitter sterkest igjen.

– Det var litt vanskelig å komme hjem igjen, etter å ha sett en helt annen verden. Det er nesten så jeg ble sint. Her hjemme er det ikke så lett å forstå hvor mye vi har lært gjennom å se og møte en annen kultur. Eller at det vi kaster bort på lørdagsgodt en uke, kan bli til skolegang for noen andre et halvt år, sier Hanna.

- Folkehøgskolen har 20 fadderbarn som vi betaler skolegang for, gjennom prosjektet «heart to heart» som drives lokalt i Kenya. Vi besøkte hver vår familie da vi var der nede, som alle får støtte til skolegang, sier Hanna.

Les også: – Vi har endret vår holdning til flyktninger

Endret holdninger

– For meg ble Afrika-turen en øyeåpner, og den endret nok holdninger både for meg og resten av klassen, sier Hanna.

Hun nevner matsvinn og refleksjon rundt forbruk som noen eksempler.

– Reisen har virkelig satt ting i perspektiv for meg, og jeg har blitt mye mer bevisst på hva jeg gjør – og kan gjøre – selv, fortsetter hun.

Selv om studieturen var fylt med store kontraster og møter med ulike skjebner, er det menneskemøtene som preger Hannas fortelling.

– Jeg møtte mange fantastiske mennesker! Selv om de har lite, deler de det de har. Og vi har hatt utrolig mange gode samtaler, sier hun.

Spesielt møtet med en egen vertsfamilie har satt spor.

– Vi bodde i vertsfamilier i fem døgn. Jeg og ei til i klassen sov på kjøkkenet, hvor vi delte seng og hadde høner rundt oss. Dette var senga til eldstejenta i familien, som delte seng med noen andre mens vi var på besøk, sier Hanna.

– Vi fikk være med jentene på skolen, og laget mat sammen med familien. Selv om de har lite, og veggene i huset er laget av kubæsj, er de utrolig rause. Vi fikk mange flotte opplevelser sammen, og det å bo så tett på en annen kultur er helt unikt, fortsetter hun.

- Reisen har virkelig satt ting i perspektiv for meg, og jeg har blitt mye mer bevisst på hva jeg gjør – og kan gjøre – selv, sier Hanna.

– Reisen har virkelig satt ting i perspektiv for meg, og jeg har blitt mye mer bevisst på hva jeg gjør – og kan gjøre – selv, sier Hanna.

Les også: Hvorfor har folkehøgskolene studiereiser?

Refleksjoner i fellesskap

– Det var store kontraster på turen. Med alt fra slum til safari og hvite strender. Man trenger å koble ut litt innimellom etter mange inntrykk, sier Hanna.

– Selv om vi var der lenge, ble man aldri ordentlig vant til det man så. Det var så utrolig mange skjebner. Det gjør noe med deg å se barn sniffe lim, eller ungdom som prostituerer seg for å få råd til å gå på skolen, fortsetter hun.

Hver kveld hadde klassen egne møter hvor de reflekterte rundt dagens inntrykk, og delte opplevelser med hverandre. En viktig del av turen, ifølge Hanna.

– Jeg tror det er en fordel å reise i små grupper, slik vi gjorde. Vi ser hverandre, og tar vare på hverandre. Og det er godt å ha noen å dele tanker med, sier hun.

– Det var også en stor fordel med alt vi var brifet på i forkant av reisen. Jeg tror det gjorde både opplevelsen og inntrykkene sterkere, avslutter hun.