- Folkehøgskole føles i år mye tryggere enn vanlig skole eller et studentmiljø

Kjersti var pådriver for at datteren skulle søke folkehøgskole, og gleder seg over året som nå er i gang. På henne virker smitteverntiltak tryggende. – Jeg tror folkehøgskole blir tryggere enn vanlig skole i år.

– Vi har fått mye god informasjon gjennom sommeren, og jeg har ikke hatt noen betenkeligheter med å følge Karina til skolestart på folkehøgskolen. Snarere tvert imot, sier Kjersti Hildebrandt.

Forrige uke kjørte hun og datteren fra Drangedal til Fredrikstad og første skoledag på Haugetun folkehøyskole.

– Der tror jeg de blir veldig godt ivaretatt! Mitt inntrykk er at det ikke vil bli så store endringer for elevene i år, tross smitteverntiltak og koronarestriksjoner. De er jo veldig skjermet på skolen, sier hun.

– Min opplevelse er at folkehøgskole er mye tryggere enn vanlig skole eller et studentmiljø denne høsten.

Kjersti Hildebrandt, portrett

Kjersti er trygg på at datter Karina få et godt år på folkehøgskole.

Les mer om Haugetun folkehøyskole

Nyttig podcast

Datteren har valgt linja Helse – psykologi og sosialfag. På videregående var psykologi et av favorittfagene, så retningen for folkehøgskoleåret fant hun fort. Kjersti tror det blir et bra år.

– Jeg har vært en pådriver for at hun skulle velge folkehøgskole, selv om hun har bestemt og søkt selv. Jeg mente hun ville ha godt av et slikt år, forteller Kjersti.

– Selv har jeg aldri gått på folkehøgskole, men fra venner og bekjente har jeg bare hørt masse positivt. Jeg tror i grunnen alle kunne trenge et slikt år!

I sommer har de sammen hørt seg gjennom alle podcast-episodene to lærere på Haugetun har spilt inn for nye elever. «Haugepodden». Det har vært mye nyttig informasjon.

– Vi har hørt på podcasten sammen når vi har vært ute og kjørt bil. Jeg tror det har trygget oss begge på at det blir en bra høst, sier Kjersti.

– Episodene har for eksempel gitt et godt innblikk i hva som foregår på en folkehøgskole, hvilke valgfag man kan velge eller pakketips til skolestart. Det har vært veldig fint!

badeplass

Kjersti rakk også se badeplassen i nærheten av folkehøgskolen da hun fulgte Karina til skolestart. Det ser lovende ut for et fint år!

Les også: Folkehøgskole og korona

Trygg skolestart

På åpningsdagen fikk Kjersti være med inn på skoleområdet og se internatrommet før hun reiste hjem igjen. Hun er imponert over mottagelsen de fikk.

– Da vi kom kjørende ble vi møtt av rektor litt nede i veien. Han stilte en del kontrollspørsmål på om vi var friske, om vi hadde reist til utlandet i sommer og sånn, før vi fikk kjøre inn på tunet. Det var en trygg følelse at de tok åpningen såpass på alvor, sier Kjersti.

– Jeg fikk være med inn på rommet hun skal bo på dette året, og det så ordentlig fint ut. Hun har fått både bad og balkong, og var veldig fornøyd. Det er fint for meg å ha sett hvor hun skal bo også!

Medeleven Karina skal dele rom med var en av de første de møtte da de kom. Førsteinntrykket var veldig bra.

– Jeg er selvfølgelig veldig spent på hennes vegne, det må jeg innrømme. Samtidig er jeg sikker på at hun skal få det veldig bra.

Oppklaringsår

Selv om Kjersti ikke har gått på folkehøgskole selv, har hun en tydelig oppfatning av hva man får ut av et slikt år.

– Jeg tror noe av det man ser tydeligst utbytte av er økt selvstendighet og trygghet for hva man vil gjøre videre. Det håper jeg også blir tilfellet for Karina!

– Hun har vært veldig skolelei den siste perioden på videregående, og er veldig ferdig med prøver, press og karakterer. Jeg tror det blir veldig godt med en pause nå. Her kan hun få utfordre seg og prestere på en annen måte enn det hun er vant til.

Kjersti har sett ukeplanene for den første tida på folkehøgskolen, og synes det ser lovende ut.

– Jeg tror det blir veldig fint med et slikt oppklaringsår! Alle sier man får så gode venner på folkehøgskole. Jeg er spent på hennes vegne, men veldig positiv.

At det ikke har kommet noen telefoner hjem de første dagene, tar også Kjersti som et godt tegn.

– Jeg fikk en veldig god følelse da jeg var innom folkehøgskolen. Jeg er trygg på at dette blir et godt år!