-Folkehøgskole er også å gjøre noe for andre

Et par ganger i måneden tar elever ved Ringerike folkehøgskole imot 50 funksjonshemmede i gymsalen til helsedans. – Helsedans er kanskje den viktigste aktiviteten vi har på skolen vår, sier Morten Eikenes, rektor på skolen.

Ringerike folkehøgskole har holdt på med kurstilbud for folk med funksjonshemming i mer enn 50 år. Helsedans er et slikt tilbud der funksjonshemmede kommer til skolen ti ganger i løpet av et skoleår for å prate, danse og være i aktivitet sammen med skolens elever.

Mer enn dans

Det er sjelden man ser så mye glede og kjærlighet samlet på en plass som disse kveldene i skolens gymsal. Det er tydelig at det skjer noe med både skolenes elever, lærere og deltagerne på helsedansen når de møtes sammen i dansegleden.

Mann og kvinne som danser på helsedansen

Rektor Morten Eikenes er også med på helsedansen.

Les også: Nesten like stort som juleaften

Elevene synes tydeligvis at det gir mye å være med på helsedansen.

– Helsedansen er populær, hele 90 av 120 elever har valgt å være med på denne aktivteten i år,  forteller rektor Morten Eikenes.

Skolen setter også inn store ressurser for å gjennomføre helsedans med høy kvalitetet, hele fem ansatte deltar fast på disse kveldene.

Rektoren mener folkehøgskoleåret dreier seg aller mest om personlig utvikling og dannelse for elevene.

– Å være sammen med dem som går på helsedans er svært viktig for våre elever. Vi får tilbakemeldinger fra elevene om at de har stor gevinst av å bidra på helsedansen, sier Eikenes.

Bilde av glade personer på helsedans.

Danseglede, kaffe og kaker, smil og latter står i fokus når det er helsedans for funksjonshemmede i gymsalen på Ringerike folkehøgskole. Foto: Kristian Paulsen.

Les også: – Hverdagen har blitt enklere med ny telefon. Hadde ikke klart dette uten kurs

Kursene kan bli borte

Hvert år er ca 15.000 personer deltakere på ulike typer kurs i regi av folkehøgskolene – også kalt kortkurs.

Helsedans er bare ett av mange slike kortkurs om bidrar til sosialisering, glede og mestring for utsatte grupper som funksjonshemmede, pensjonister og folk med ulike sykdommer og diagnoser.

Ringerike folkehøgskoles kortkurs er utelukkende kurs for funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede – og har vært det i over 50 år.

– Det finnes ikke tilsvarende tilbud for denne målgruppen lokalt. Aller mest går det utover brukerne av kursene om støtten forsvinner. Når det er sagt, er det også veldig godt for elevene våre å være på disse aktivitetene. Jeg tror rett og slett at elevene får et annet og veldig nyttig perspektiv av å være med på helsedansen, avslutter Eikenes.