Til hovedinnhold

Feilen som ble lykketreff

Sebastian Vittersø trodde folkehøgskole bare var for dem som ikke visste hva de ville studere. Ved en glipp mistet han studieplassen på NTNU, og sto selv uten studieplaner. I dag er han takknemlig for feilen som førte han til Rødde folkehøgskole.

 

Tekst: Marit Asheim

 

– Egentlig skulle jeg jo ikke vært her, smiler Sebastian Vittersø fra Larvik, men innrømmer at han i ettertid er takknemlig for at en slurv gjorde at han havnet på Rødde folkehøgskole utenfor Trondheim.

– Jeg trodde folkehøgskole bare var for dem som ikke visste hva de ville studere. For meg var det derfor ikke noe alternativ. Jeg skulle studere datateknologi ved NTNU, hadde kommet inn og fått utsatt militæret, sier han.

Bare én liten detalj gjensto: svaret fra Samordna opptak måtte bekreftes. Den mailen overså Sebastian, og plutselig sto han uten studieplass eller planer for høsten.

– Jeg googlet litt og fant frem til en folkehøgskole i nærheten av Trondheim som hadde animasjon som linjefag. Gjennom restplasstorget til folkehøgskolene så jeg at det var ledige plasser, og søkte. I løpet av to dager var det klart at jeg skulle bli folkehøgskoleelev om bare noen få dager, sier han.

 

Sebastian Rødde

På grunn av en slurvefeil ble studier ved NTNU byttet ut med folkehøgskole for Sebastian Vittersø. I dag er han strålende fornøyd med feilen han gjorde i fjor.

 

Ikke for sent å søke på folkehøgskole!

 

Nedturen ble opptur

De første ukene på folkehøgskolen var jeg egentlig lite motivert og likte meg ikke så godt. Riktignok var jeg i nærheten av Trondheim, men jeg ville nok aller helst vært på NTNU, sier han.

– Jeg gledet meg jo til å studere!

Vendepunktet kom da animasjonsklassen sammen med musikklassen på skolen reiste på felles hyttetur.

– Poenget med hytteturen var å riste oss litt bedre sammen, vi skulle bli kjent. Da snudde det for meg også. Proppen gikk liksom ut, og derfra og ut var det morsomt å være folkehøgskoleelev, smiler Sebastian.

– Faget mitt, animasjon, var jeg veldig motivert for å lære mer om. Jeg brukte derfor mye fritid i klasserommet, sier han.

– På mange måter er linja her som et studie, bare uten karakterer. Jeg har lært noe nytt hver dag, sier Sebastian.

– Folkehøgskoleåret har gitt meg stort faglig utbytte. Animasjonslæreren vår har tidligere jobbet med videoeffekter i firmaet Helmet i Trondheim, og er utrolig dyktig. Vi samarbeider litt med dette firmaet i dag, har vært på besøk flere ganger og fått konkrete oppgaver der, sier han.

 

https://vimeo.com/153762452

 

– Akkurat nå holder vi på med etterarbeid etter forrige besøk der. Vi lånte kamerautstyr og greenscreen hos Helmet, og klassen var inndelt i grupper. Til filmklippene vi har derfra skal vi nå bytte ut den grønne veggen med egen bakgrunn som vi lager i 3D, forklarer Sebastian.

 

Rødde 3D

Filmklippene tatt i studio hos Helmet er lagt inn i 3D-programmet. Nå skal Sebastian igang med å lage bakgrunn.

 

– Prosjektene våre her på folkehøgskolen er utrolig morsomme! Vi har alltid satt av god tid til dem, og får god veiledning underveis. Alle skal få det til, sier han.

 

– Ikke bortkastet

– I dag er jeg ikke lei meg for at det ble folkehøgskole, heller tvert imot, sier Sebastian.

– Jeg har lært masse, og fått en ny og stor interesse for både animasjon og arbeid i 3D, sier han.

Gjennom folkehøgskoleåret har han lært mye både om videoredigering og tegning i 3DS Max.

– Programmet hjelper oss til å kunne tegne i dybde. Tankemåten er helt annerledes når du jobber i 3D. Ting skal liksom sees fra alle vinkler, smiler Sebastian.

– Starten av året brukte vi derfor mye tid på teknisk innføring. Vi måtte lære oss programmet ordentlig før vi etter hvert gikk over til å både tegne og modellere, sier han.

– Ingen her hadde jobbet med 3D før, men det er ikke noe problem. Man får grundig opplæring og veiledning underveis, sier Sebastian.

Etter ni måneder på folkehøgskolen var ikke Sebastian mettet. Han søkte derfor om å bli stipendiat, og har de siste månedene vært både hjelpelærer og elev ved Rødde folkehøgskole.

 

– Krevende og givende å være stipendiat

 

– I starten trenger elevene på linja mye veiledning, og jeg føler jeg har hatt mye å bidra med, sier Sebastian.

– Man lærer faktisk best når man selv skal lære bort, smiler han.

– Jeg koser meg faktisk gløgg i hjel!

Sebastian hjelpelærer

Sebastian stortrives i rollen som hjelpelærer. – Man lærer faktisk best når man selv skal lære bort, smiler han.

 

London og New York

– Noe av det aller beste med folkehøgskoleåret har vært studieturene vi har vært på, sier Sebastian, og nevner både besøk i London og New York.

– Å besøke proffe studioer som jobber med det vi lærer her blir litt som å dra på X games for snowboardere, sier han.

– Dessuten var det utrolig gøy å se at de bruker akkurat de samme programmene vi bruker på skolen, sier han.

– Det er de vanligste verktøyene i bransjen.

I New York var det besøket hos studioet Metode som satte sterkest spor hos Sebastian.

– Det var et studio som lager spesialeffekter til både reklame og filmer, sier han, og innrømmer at de her fikk se mye av det de selv drømmer om å få lage.

– Det var utrolig gøy å se hvordan de jobber. De var i tillegg veldig gira på å vise oss ting, og vi fikk se mye som fortsatt er hemmelig – blant annet scener fra ulike filmer som ikke er lagt ut ennå, sier han.

– Litt inside informasjon er alltid gøy, smiler han.

– På studieturer blir man også ekstra godt kjent, og vi fikk mange gode opplevelser sammen som klasse på både fotballkamper og sightseeing, sier han.

Om framtida synes Sebastian det er vanskelig å spå.

– Jeg kommer nok til å jobbe med en eller annen form for datateknologi senere, og så får heller animasjon og 3D få bli en hobby. Arbeidsmarkedet er nemlig ikke så enkelt i denne bransjen, sier han.

Til høsten venter militæret, før han igjen skal søke studier på NTNU.

– Denne gangen skal jeg i alle fall huske å takke ja til studieplassen min, smiler han.

 

Klasserom Rødde

Det blir mye innetid for elevene på linja 3D og Animasjon. Den ene veggen i klasserommet er derfor dekorert med både trær og sollys.

 

594