Elevenes beste tips for å redde mat!

Epler man har plukket selv smaker best! Foto: Elise Lunder: Sogndal folkehøgskule

Matsvinn og hvordan man kan unngå å kaste mat er et tema mange folkehøgskoler er innom i løpet av året. Vi har samla inn tips fra følgerne våre på Instagram om hva de gjør for å redde mat som ellers ikke ville blitt spist.

🍽️Ikke ta for mye mat (du kan heller forsyne deg flere ganger). Noen skoler har bevisst lagt frem «små» tallerkener som gjør det lettere å ta akkurat passe med mat.

🥘Bruk rester! Folkehøgskolekokkene er eksperter på dette. 👨‍🍳 Noen ganger blir faktisk middagen enda diggere som lunsj dagen etter.

🥣Gjør det du kan for at maten skal være spiselig lengst mulig. Sett på en poseklype på ting du ikke spiser opp og legg på et lokk  på rester som settes i kjøleskapet. (En tallerken funker fint). Det er også lurt å lagre maten i riktig temperatur/på rett sted i kjøleskapet. Sjekk ut denne guiden fra Instagram-kontoen @spisoppmaten.

🗒️Ikke kjøp mer enn du trenger i butikken. Skriv handleliste og følg den (bonus: du sparer også penger!)

Les også:

Hvordan spare penger på folkehøgskolen

Elevene ved Peder Morset folkehøgskole har hatt bærekraftig mat på menyen en hel uke denne høsten.

🥪Kjøp mat som ellers ville vært kasta, enten via tjenester som Too Good To Go eller i tilbudsdisken på den lokale matbutikken. NB! Tenk over at du skal rekke å spise opp alt, så du ikke ender opp med å kaste maten likevel.

🍞Lær deg nye oppskrifter eller nye måter å utnytte råvarene på. For eksempel er brokkolistilken minst like god som bukettene, gammelt brød kan bli til krutonger og gamle bananer kan brukes til å lage supergode bananvafler.

Elevene ved Sogndal folkehøgskule produserer sin egen eplesaft som en del av skolens fokus på mat og matauk. Foto: Elise Lunder

Elever ved Grenland folkehøgskole lager eplekake av epler de har plukket selv. Matauk er en viktig del av høsten ved mange skoler.

📱 Følg Instagram-kontoer som setter fokus på matsvinn eller lærer bort oppskrifter som utnytter mat du allerede har kjøpt. Elevene anbefaler @fattig.student, @kaynelagermat og @kronisk matlei.

🗑️ Sjekk søpla di! Lær deg forskjellen på matsvinn og matavfall og sorter matavfallet før du kaster det. Det kan gjøre deg mer bevisst på hvor mye spiselig mat du kunne ha redda.

Elever ved Nordfjord folkehøgskule sorterer matavfall fra internatene for å finne ut hvor mye spiselig mat som er blitt kasta. Foto: Hildegunn Gjesdal Tennebø.

Les også:

De beste tipsene for å handle brukt utstyr til folkehøgskolen