Dialog og økologi i Uganda
Hvor mange mennesker fra Uganda har du pratet med? – Ganske mange, kan elevene ved Toten folkehøgskole si etter sin studietur.
Tidligere i år var 25 elever fra Toten folkehøgskole i Kampala, Uganda for å arbeide på med et økologiprosjekt i samarbeid med den lokale organisasjonen ECOaction og organisasjonens leder Reagan Kandole. Det var to uker der de bygget vegger av gamle plastflasker, laget grønnsakshager i brukte bildekk og bygget et hønsehus av resirkulerte materialer.
De samarbeidet tett med lokale og fikk gode samtaler og informasjon om hverdagslivet i Uganda.
Søppel eller byggemateriale?
ECOactions grunnleggende prinsipp er å gjøre søppel om til noe verdifullt. Tomme plastflasker kan bli til vegger, plastbøtter kan brukes til å fordele fôr til høns og gamle bildekk kan bli blomsterbed.
Sammen med Toten folkehøgskole valgte ECOaction ut to hovedprosjekter:
- Et fellesbygg i Kampalas slum skulle gjøres om til et hønsehus med hage.
- En jenteskole skulle få en skolehage og skulle i tillegg male en grå mur i mer levende farger
I begge prosjekter deltok elevene fra Toten folkehøgskole sammen med de lokale. Dialog og demokrati var sentrale elementer.
Dialog
De to prosjektene var separate prosjekter, men geografisk lå de mindre enn ti minutters gåtur fra hverandre.
Først møtte Totenelevene jentene fra jenteskolen, deres lærer og deres rektor. De fikk en omvisning på området og jentene på jenteskolen fortalte om deres innsats for miljøet.
Så møtte Totenelevene de lokale som skulle være med på hønsehusprosjektet. Alle ble delt inn i fire grupper med ulike oppgaver. Hver enkelt gruppe fikk i oppgave å diskutere seg fram til best mulig løsning av den oppgaven de hadde fått, men først var det viktig at alle ble godt kjent. Det var derfor både introduksjonsrunder og ulike bli-kjent-leker.
Oppgavene
De fire oppgavene som elevene og de lokale fikk var:
- Lage tre store hønsehus i et bygg
- Lage hage
- Klargjøre plastflasker til å lage vegger
- Lage vegger av plastflasker
Alle fire grupper var satt sammen av elever fra Toten og lokale deltakere og praten fløt fort på tvers av nasjonalitet, kjønn og alder. I etterkant rapporterte folkehøgskoleelevene om både morsomme, interessante og litt vanskelige samtaler.
I sykebil gjennom Rwanda. Les om Ylvas opplevelse da hun var på studietur
Jenteskole
På jenteskolen var prosjektet å, sammen med jentene på skolen, designe og å grave ut en skolehage. I tillegg skulle jentene på jenteskolen, sammen med Totenelevene, velge design for en grå mur som trengte farger. Jentene valgte at muren skulle ha blomster og navnene på alle som var med på prosjektet.
Akkurat som med hønsehusprosjektet så var en del av formålet at elevene fra Toten og elevene fra den lokale jenteskolen skulle bli bedre kjent. Dette foregikk gjennom sang, leker og samtaler. De to gruppene pratet sammen, lo sammen og ble nok også litt frustrerte på hverandre.
Les mer om da Totenelevene besøkte apefjellet i Rwanda
Mange år i Uganda og Rwanda
Toten folkehøgskole har hatt studieturer til Uganda og Rwanda i en årrekke. Denne turen inkluderte både lærerikt besøk på Genocide Memorial i Kigali og besøk i apenes rike i Rwanda, men det sentrale ved turen var økoprosjektet som de 25 elevene skulle være med på i Kampala.
Alle folkehøgskoler drar på studieturer. Det kan være kortere turer i nærmiljøet eller det kan være lengre turer ut av Norge. Hovedårsaken til at folkehøgskolene reiser på studieturer er fordi man lærer mer ved å se ting og ved å oppleve dem selv enn ved å lese om dem.
Elevene fra Toten folkehøgskole lærte om folkemordet i Rwanda
Resultater
Selv om dialog og samtale var viktige elementer ved økoprosjektet så var det også sentralt at det ble resultater av det harde fysiske arbeidet. Og resultater ble det definitivt. Et imponerende hønsehus, to nydelige hager og en fargestrålende vegg står igjen i Kampala etter elevene fra Toten folkehøgskole reiste videre.
Økologiprosjektet var stort og spennende og vakte mye oppmerksomhet lokalt. Faktisk så mye oppmerksomhet at lokalavisen dukket opp og ville dekke prosjektet. Flere av elevene og ansatte ved Toten folkehøgskole ble intervjuet og kunne fortelle om deres opplevelser.
Prosjektet tiltrakk seg også mange nysgjerrige barn som lurte på hva en gjeng med fremmede ungdommer drev på med i deres bydel.
Avslutningskonsert
Begge prosjekter ble avsluttet med en stor avslutningskonsert der både elevene ved jenteskolen, de lokale som jobbet med hønsehusprosjektet og elevene fra Toten folkehøgskole bidro med musikk og taler.
Det ble utvekslet mange klemmer og sosiale medie-vennskaper før avslutningsfesten var over.
Mest lest
Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole
Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har…
Nå kan folkehøgskole bli godkjent som del av universitet- og…
– Fantastiske nyheter, mener Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet.
Snorre fra Gauteshow: – Hadde ikke vært der jeg er…
Komiker Snorre Monsson (23) er aktuell i flere TV-serier på NRK og…
Hva hadde Norge vært uten folkehøgskoler?
I år er det 160 år siden den første folkehøgskolen ble opprettet.…
Mathea var et halvt år på folkehøgskole før militæret: –…
– Jeg har fått så mange nye erfaringer og opplevelser som jeg…
Mest delt
10 grunner til å velge folkehøgskole før studier
Sliter du med å bestemme deg for hva du skal gjøre til…
Nå kan du søke folkehøgskole!
Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2024/2025. Etter 1. februar…
10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…
Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…
Disse ti tingene bør du vite om opptaket til norske…
Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Det er likevel lurt å søke nå.
Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole
Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har…