- Dette viser hvor enkelt det faktisk er å påvirke politikken i Norge

Møtet elevene på Bømlo folkehøgskule hadde på Skype med samferdselsministeren har gitt resultater. Nå kan det bli nasjonal interrailbillett til sommeren.

I mars hadde Miljø & Bærekraft-linja på Bømlo folkehøgskule møte med samferdselsministeren, og denne uka ble et av forslagene deres tatt videre til Jernbanedirektoratet. Allerede til sommeren kan drømmen om en norsk interrailbillett bli realisert.

– Det var utrolig morsomt å se at forslaget vårt ble omtalt på denne måten. Jeg får masse motivasjon til å fortsette kampen for en bedre klimapolitikk når jeg ser at det faktisk nytter, sier Ylva Aamodt.

Hun er en av elevene som i vår fikk møte samferdselsminister Knut Arild Hareide på Skype. I planlegging av studieturen sin i Norge opplevde klassen hvor tungvint og dyrt det kan være å reise med tog her i landet. Som miljøbevisste ungdommer opplevde de det vanskelig at det skal være både enklere og billigere å reise med fly. Derfor la de frem flere forslag for statsråden.

Spesielt ideen om en norsk interrailbillett falt i smak hos Hareide, og han lovet å ta det med seg videre. Denne uka kunne klassen juble over nyheten om at det nå kan bli en realitet allerede til sommeren.

Nå gleder jeg meg til å dra på togferie i Norge, stråler Ylva.

elever på Bømlo folkehøgskule samlet rundt et bilde av Knut Arild Hareide
Elevene på Bømlo forberedte seg godt til møtet med Knut Arild Hareide. Nå er de takknemlige for å ha blitt hørt.

Les også:

Konstruktivt møte med samferdselsministeren

– Overraskende fort

Klassen satte stor pris på møtet, og likte spesielt godt at statsråden hørte på dem og tok til seg forslagene. Følelsen av å bli lyttet til er selvfølgelig enda sterkere nå.

– Jeg mener dette viser veldig godt hvor enkelt det faktisk er å påvirke politikken i Norge, sier Maria Prytz Fremnes, en av de andre elevene i klassen.

Bømlo folkehøgskule

Sted: Bømlo
Elevplasser: 90
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Politikere er helt vanlige folk, og oppgaven deres er å lytte til folket. At vi som unge fikk komme med innspillene våre tror jeg var veldig viktig, da vi reiser mye med tog og lett ser hva som trengs for et bedre jernbanetilbud i Norge.

Etter møtet i mars mottok klassen en brev om at ideen med norsk interrailbillett skulle tas videre. Nå kan det bli en realitet allerede til sommeren.

Elevene er spesielt overrasket over hvor fort prosessen har gått.

– Håpet var selvfølgelig hele veien at Hareide skulle høre på oss og at vi skulle få gjennomslag, men vi hadde absolutt ikke trodd at det skulle gå så raskt, sier Maria.

– Vi er klare for å reise på interrail i Norge, og håper at samferdselsdepartementet får dette i gang allerede til sommeren, smiler hun.

Les hele pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet her.

Fint å få bekreftelse

Bømlo folkehøgskule har et nytt elevkull akkurat startet skoleåret. De er imponert over hva fjorårets elever har fått til. Det samme er lærer Eva Lilleås Engvik:

– Det kjennes veldig bra å få bli med på en sånn prosess sammen med elevene. Jeg tror kanskje flere var overrasket over at unge mennesker blir lyttet til, så det var veldig fint å få det bekreftet, sier hun.

Elevene jobbet veldig bra med denne saken. De gjorde solid bakgrunnsarbeid, hadde godt gjennomtenkte argumenter og presenterte et konkret forslag til statsråden. Det var utrolig kjekt å se at det nytter!

Innholdet på bærekraftslinja er veldig variert. Her er garn elevene har farget, etter først å ha klippet en sau, kardet ull og spunnet garnet.

Det er ikke bare jernbane og miljøvennlige reiser bærekrafts-linja engasjerer seg i. Gjennom skoleåret har de hatt et variert fokus på bærekraft. De har laget egne hudpleieprodukter, duftlys, håndsåper, bivoksark, vaskemiddel og saft. Dessuten har de vært med på å klippe en sau, karde ull, spinne garn – og strikket eget sitteunderlag av dette. I nærområdet har de plukket søppel og besøkt en vindmøllepark, i tillegg til å prøve ut dumpster diving. For resten av skolen har de arrangert alt fra strømsparingskonkurranse, klesbyttekveld og vegansk uke. De har også lært mye om ulike emner som sirkulærøkonomi, klesindustrien, forbruksmønstre, fornybar energi, plast i havet og matproduksjon, gjennom foredrag av besøkende og hverandre.

Maria og resten av klassen har ikke blitt mindre engasjert etter året på Bømlo. Snarere tvert imot.

Jeg har alltid likt å engasjere meg, men jeg mener at et år på folkehøgskole er et år hvor man lærer mye om verden rundt seg og naturlig blir mer engasjert. Man møter mennesker som er opptatt av det samme som deg, og vi inspirerer hverandre, sier Maria.

– I tillegg er følelsen av å engasjere seg sammen og se en direkte endring noe som virkelig føles meningsfylt!

Vil du lese mer om skolen?

Sjekk ut Bømlo folkehøgskule