- Det er ingen bedre plass å være under en pandemi enn på folkehøgskole

Jeg var veldig usikker på om folkehøgskole var en god idé med tanke på korona, men jeg fant fort ut at det er ingen bedre plass å være på under en pandemi. Etter året er det hverdagene jeg kommer til å huske aller best.

Imens alle andre må holde avstand og kun ha et bestemt antall nærkontakter i løpet av uken, har vi muligheten til å gå rundt å klemme hverandre å være sosiale med 130 personer. Da vi først ankom skolen, og når vi kommer tilbake fra ferier, er vi i gult nivå. Da er vi hovedsakelig kun med klassen, holder avstand og følger en liste med smittevernregler i 10 dager. Etter dette er vi én stor kohort, og livet inne på skolen er mer eller mindre som normalt.

Les også:

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Aktivt år

Vi har fått gjort veldig masse i løpet av året, til tross for at korona setter en del restriksjoner. Vi har blant annet besøkt Dyreparken, prøvd mange ulike idretter, spilt boblefotball, vært på escaperoom, fått opplevd Sørlandet og mye mer.

Noen ganger blir aktiviteten vi skal på avlyst på grunn av korona, men da er lærerne raske til å finne på et like bra alternativ.

Det er også mye vi kan gjøre på skolen. Vi har tilgang til gymsal, speilsal, skolekjøkken, treningsrom, basseng og mange flere spesialrom vi kan bruke både i undervisningen og på fritiden.

Folkehøgskole er det beste stedet å være under en pandemi, mener Hanna.

Like fint år uten reiser

En ting jeg tenkte mye på før jeg begynte på folkehøgskole var turene. Linjen jeg går skulle jo egentlig på tre utenlandsturer. På grunn av korona ble ikke dette mulig å gjennomføre.

Folkehøgskolen Sørlandet

Sted: Birkenes Kommune
Elevplasser: 135
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 26 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Skolen gjorde en superbra jobb i å finne alternative løsninger, og gjorde det beste ut av situasjonen.

Vi skulle egentlig på skoletur til Thailand og Kambodsja, som ble til en tur til Hermon høyfjellsenter i stedet. Til tross for at det er to vidt forskjellige turer så hadde vi det kjempehyggelig på tur sammen, og vi fikk oppleve masse som vi kanskje ellers ikke hadde hatt mulighet til.

Avlyste utenlandsturer har gitt nye, spennende opplevelser Hanna ikke ville vært foruten.

Les også:

- Jeg ser hvor sosialt det er på folkehøgskole, og gleder meg til å begynne!

Hverdagen viktigst

Selv om turene og opplevelsene vi har vært på har vært kjempegøye, så er det hverdagen på skolen som jeg kommer til å huske best. Alle aktivitetene som blir arrangert på ettermiddagene, kveldene i stua og samholdet mellom elevene er det jeg kommer til å savne mest når jeg er ferdig med dette skoleåret. Vi som begynte på folkehøgskole nå under koronaen har ikke noe erfaring med hvordan det er å gå på folkehøgskole fra før, så for oss har jo dette blitt normalen. Jeg angrer virkelig ikke på at jeg valgte å ta et år på folkehøgskole nå, og jeg vil anbefale det til alle fordi det er virkelig en opplevelse for livet.

Frister det med et år på folkehøgskole?

Det er ikke for sent å søke! Her finne du listen med alle linjene som finnes på folkehøgskole.

Finn din linje på folkehøgskole