Året har blitt annerledes enn det vi så for oss, men likevel gått over all forventning

Se for deg at du er omringet av 180 mennesker midt under en global pandemi. Luften er eksentrisk, det er som en annen verden. Tro det eller ei, dette er hverdagen på Nordhordland Folkehøgskole. La oss ta dere med på denne eventyrlige reisen.

Det hele startet en vakker sommerdag i august. Mennesker i sin beste alder fra fjord og fjell, land og hav ankom tunet nervøse og forventningsfulle. Sport & Outdoor kickstartet året med en uforglemmelig tur til Hardanger. En 12 timers tur opp Trolltunga Via Ferrata var noe av det første vi gjorde sammen som klasse.

Vi sov i hytter så små at det var umulig å ikke bli godt kjent med hverandre.

bretur Folgefonna, elever Nordhordland folkehøgskole
«The sun always shines on Sport & Outdoor», her fra bretur på Folgefonna. Foto: Espen André Vadøy

Med ødelagte bein og slitne kropper bar turen videre til brevandring på Folgefonna dagen derpå. Været var derimot upåklagelig, og har vært det siden. Det gamle sagnet «the sun always shines on Sport & Outdoor» slo altså ikke feil i år heller.

Nordhordland Folkehøgskole

Sted: Frekhaug
Elevplasser: 186
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: ca 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Elvekajakk og fallskjermhopp

Nær døden-opplevelser har vært en gjenganger i Sport & Outdoor. Fra velt i elvekajakk på Voss, til fall ned i hjemmelaget utedo ved Storavatnet og en plutselig tornado midt under surfekurs i Hoddevika.

Fallskjermhopp for hele klassen topper nok derimot listen.

“Knekken” har blitt et kjent uttrykk i klassen. Fjellorientering som resulterte i busstur tilbake for noen, 40 km og utallige høydemeter på fjellski i Stølsheimen. For ikke å snakke om 60 grader nord. På tross av altfor lite mat, brutal vekking klokken fem på natten og tre knallharde dager i regi av fenrik Jørgen og løytnant Espen, sitter vi igjen med dette som et fantastisk minne vi ikke ville vært foruten.

Fallskjermhopp for hele klassen på Voss topper nok listen over årets turer. Foto: Espen André Vadøy

Ikke la deg skremme, vi har også hatt rolige turer der vi bare kan betrakte den fine naturen og nyte livet, som Espen og Jørgen ville sagt.

Pudderkjøring i Hemsedal, rorbu ved sjøen i Smørhamn og tredagers hyttetur uten dekning i Bergsdalen bød på fine samtaler, mye latter og hvilepuls.

rorbu i Smørhamn, klassen samlet til middag
Middag med klassen i rorbu i Smørhamn. Foto: Espen André Vadøy

Les også:

- I en tid hvor mye er usikkert, er et år på folkehøgskole noe av det lureste

Korona og mer tid sammen

Selv om vi ikke har merket så mye til det, har korona satt sitt preg på året. Vi har vært på mange turer, men tre ukers langtur til Australia og New Zealand ble det ikke noe av. Til stor skuffelse for alle. Også reserveturen til Svalbard gikk i vasken. Vi har tilbrakt mer tid på skolen enn tidligere kull, og fått sett mer av hjemlandet vårt enn planlagt. Året har blitt annerledes enn det vi så for oss, men har likevel gått over all forventning.

Stol på oss når vi sier at vi ville valgt akkurat dette året på ny.

klassebilde, gruppe, på Trolltunga
Vi har sett mer av hjemlandet vårt enn planlagt. Her er hele klassen på Trolltunga. Foto: Espen André Vadøy

For vi har vært privilegerte som elever på folkehøyskole dette året. Et folkehøgskoleår er så mye mer enn de tre ukene på reise. Det er de små øyeblikkene, det er hverdagen, det er fellesskap. Mer tid på skolen betyr mer tid til samhold, vennskap, delt glede og morsomme opplevelser – sammen.

Les også:

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Stort fellesskap

I en tid der mange har vært ensomme og alene, og store deler av verden har lidd pandemiens harde kår, har vi vært en del av et fellesskap. Det er nettopp i tider som dette vi forstår at vi trenger hverandre. Tenk på når du var på ditt lykkeligste, var du alene da? Vi gjetter at svaret er nei.

Vi har i hvert fall erfart at opplevelsene alene kanskje ikke er selve høydepunktet, men det er det å dele opplevelsene med hverandre.

kanotur, gruppebilde
I en tid der mange har vært ensomme og alene, og store deler av verden har lidd pandemiens harde kår, har vi vært en del av et fellesskap. Foto: Espen André Vadøy

Den eventyrlige reisen er snart over, men den slutter heldigvis ikke her. Tenk at på tross av koronasituasjonen i 2020/2021 har vi hatt vårt livs beste år. Det kan du også få, på Nordhordland Folkehøgskole.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det er fremdeles mulig å søke folkehøgskole og starte i august! Skolene har ingen søknadsfrist, og tar opp elever så lenge det finnes ledige plasser. Se under hvilke av de over 700 ulike linjene som fremdeles har ledig plass.

Finn ledig plass på folkehøgskole