Å finne ut hvem du er, er like viktig som hva du skal bli!

Ved Harstad folkehøgskole har de en helt spesiell linje som mange unge i dag kan trenge. Linjen Yrkesvalg og Selvutvikling hjelper deg med å finne dine sterke sider.

Å finne ut hvem du er, er like viktig som hva du skal bli. Å finne ut hva som ikke passer for deg og å vokse som menneske, er like viktig som å finne drømmeyrket. Dette er filosofien bak linjen Yrkesvalg og selvutvikling ved Harstad folkehøgskole.

På denne linja er alle bra nok! Vi hjelper deg til å finne dine sterke sider, prøve ut mange forskjellige nye ting og bli helt sikker i ditt yrkesvalg. Dette forteller Tove Hallan, ansvarlig for linja.

– Du vil få større selvinnsikt og selvtillit på det personlige plan i et trygt og godt miljø, fortsetter hun. – Elevene er med på å bestemme innholdet på linja, hvilke bedrifter vi besøker, hvilke tema vi tar opp og hvor de skal ha utplassering. Elevene får attester for all praksis – det er bra å ha på CV´n! Poenget er å utfordre seg selv, være noe for andre mennesker og å vokse som menneske.

20597499_1121226844688837_4321597374225176443_n

Er det kanskje brannmann jeg skal bli? Elevene ved Yrkesvalg og selvutvikling er på mange bedriftsbesøk i sitt folkehøgskoleår.

God blanding av teori og praksis

Elevene på yrkesvalglinjen ved Harstad folkehøgskole får prøvd mange ulike yrker. Elevene har blant annet besøkt brannstasjon, politiet, fødeavdelingen og ambulansen på Harstad sykehus, gourmetrestauranten Umami der de fikk smaksprøver, fjernvarmeanlegg, Spa Clarion hotell  og mye annet. Her har de fått et unikt innblikk i hvordan det er å jobbe på såpass ulike arbeidsplasser.

Selvutvikling skjer over tid og best i samarbeid med andre. Man må bli så trygg at man våger å komme ut av komfortsonen og prøve nye ting. Hva som er utfordrende varierer fra menneske til menneske, og hos oss får du tilpasset opplegget slik at det hjelper akkurat deg, forteller Hallan engasjert.

Hun forteller at i tillegg til bedriftsbesøk, så har de mange praktiske opplegg: Som å organisere loppemarked, være frivillig på en Vikingefestival og hjelpe barn med spyd- og øksekasting, aktivisere seg i en frivillig organisasjon som Røde Kors, Dyrebeskyttelsen, Frelsesarmeen eller Aktivitetssenteret for pensjonister – for å nevne noe.

Studietur til Kina

Elevene får komme rundt på mange arbeidsplasser i Nord-Norge, men det er også lagt opp til at de skal på studietur ut av landet. I løpet av skoleåret skal alle en tur til Beijing i Kina. Her vil elevene få oppleve en helt annen kultur og komme på familiebesøk hos en kinesisk familie.

Det er også lagt opp til at alle elevene kommer på studietur til Beijing i Kina

Elevene forteller

Tobias Seljebu, 19 år:

Linja bidrar til forståelse av seg selv og sine medmennesker. Det er med andre ord både nyttig og lærerikt. Vi har en god blanding av teori og praksis og et godt læringsmiljø. Man forandrer seg på en positiv måte og vokser som person. Jeg føler at jeg er en annen nå enn da jeg begynte på folkehøgskolen. Å gå på folkehøgkole er en opplevelse for livet. Vi har et veldig godt sosialt miljø på skolen og jeg har fått venner og minner som betyr mye for meg. Det var trist å ta farvel på avslutningsdagen, men heldigvis kan jeg komme på besøk, og vi kan arrangere elevtreff og jubileumstreff.

Ida Nilsen fra Os, 19 år:

Jeg har fått større selvtillit og blitt mer selvstendig takket være Harstad folkehøgskole. Jeg har nå 2 praksisuker på Voksenopplæringa for fremmedspråklige i Harstad hvor jeg hjelper til med norsktrening og formidling av norsk kultur. Forrige onsdag hadde hele skolen på Solfest med mat og kultur fra 40 forskjellige land. En spennende og variert praksis. Tidligere har jeg vært utplassert på folkehøgskolens internatkjøkken og på Thon hotell.

Jeg er glad for at jeg valgte å gå på Harstad folkehøgskole!

Jeg har fått venner for livet fra hele landet og gleder meg til vinterferien når jeg skal bli med en av medelevene til Trøndelag. Som vestlending er det fint å få bli kjent med nye deler av Norge.

Gustav Pedersen fra Sortland, 18 år: Jeg anbefaler å gå på linja Yrkesvalg og selvutvikling på Harstad folkehøgskole. Man får en mestringsfølelse.

Vi reflekterer over personlig utvikling og samfunnsspørsmål og har åpne diskusjoner uten fasitsvar.

Det er bra at vi får prøve nye ting som vi kanskje ikke ville ha prøvd ellers. Det er god variasjon mellom teori, praksis, bedriftsbesøk, dokumentarfilmer og diskusjoner.

Les også om hvordan Espen Esp fikk seg jobb på Harstad kulturhus etter et år på Yrkesvalg og selvutvikling på Harstad folkehøgskole.