4000 TAKK

Over 4000 nåværende og tidligere elever demonstrerte utenfor Stortinget tirsdag, som en protest mot Regjeringens kuttforslag som gjør at det mangler 45 millioner til folkehøgskolene og folkehøgskoleelevene. Alle sju opposisjonspartier var også med.

– Når jeg ser på budsjettforslaget fra Regjeringen, virker det som om de har vært førti runder i tørketrommelen, sa KrF-leder Knut Arild Hareide i sin appell, til stor jubel fra de over fire tusen fremmøtte.

– For hvordan kan man kutte 45 millioner til et skoleslag som er med på å gi personlig utvikling, modning, fantastiske opplevelser, og som er utrolig viktig for dem som er skolelei? Mitt budskap er: vi trenger ikke mindre folkehøgskole i Norge, vi trenger mer!

Dette er tredje gang på fire år at Regjeringen Solberg foreslår kutt til folkehøgskolen. Både i 2014 og 2015 ble kuttforslagene nullet ut av et flertall på Stortinget. KrFs budskap til forsamlingen var klokkeklart:

– Vi gir oss ikke før pengene er tilbake, sa Hareide.

Både Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande lovet å kjempe for folkehøgskolene i budsjettforhandlingene som venter. FOTO: Dorte Birch

Folkehøgskole gjør deg til et helt menneske

– Skole handler ikke bare om å lære seg å lese, regne eller slå opp på Google. Skole handler om dannelse, det handler om å bli hele mennesker, og å skjønne hvem man er sammen med andre, sa Venstreleder Trine Skei Grande i sin appell.

– Og det er nettopp det folkehøgskolene gjør. Folkehøgskole gjør deg til et helt menneske! Et menneske som bryr seg, som er engasjert, og som vil påvirke samfunnet.

Skei Grande gikk langt i å love at kuttforslaget også denne gangen skulle falle, og omtalte folkemengden som et boost inn i budsjettforhandlingene.

– Vi må sørge for flere folkehøgskoler! Dette er et skoleslag som er med og gjør mennesker til hele, deltagende mennesker. Folk som kan demonstrere når folk gjør idiotiske ting, sa Skei Grande.

Vill jubel blant folkehøgskolene da både Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande lovet å jobbe for å få kuttforslaget fjernet. FOTO: Øyvind Krabberød

Gjentatte omkamper må ta slutt!

– Det viktigste jeg vil si til dere i dag er at disse gjentatte kuttforslagene og omkampene i Stortinget om folkehøgskole må ta slutt! Dette bør være siste gang vi trenger møtes her til demonstrasjon, sa Martin Henriksen, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i Utdannings- og forskningskomiteen.

– For Arbeiderpartiet er det helt klart at folkehøgskolene er noe Norge trenger, og det er lite framtidsrettet å kutte i tilbudet. Nå må vi stille opp for folkehøgskolene!

Henriksen sendte også sterk oppfordring til KrF og Venstre om å sette folkehøgskole høyt på kravlista i de kommende budsjettforhandlingene.

– Takk til alle dere for at dere stilte opp, og for at dere engasjerer dere for saken. Nå er det opp til oss opposisjonspartier på Stortinget å sørge for at ikke Regjeringen får dette gjennom, sa Henriksen.

4000 takk❤️❤️❤️

Posted by Folkehøgskolene on 17. oktober 2017

– Jeg får rett og slett déjà vu av å være her. Og grunnen til det er at dette er tredje gangen denne Regjeringen prøver å kutte i støtten til folkehøgskolene – uten å få det til! Det er noe veldig rart i å kutte i et tilbud som blir stadig mer populært, og som har vært viktig i Norge i lange tider, sa Marie Sneve Martinussen, nestleder i Rødt.

-Hvis man kutter i bevilgningene til folkehøgskolene, kan det medføre økte priser for å gå på folkehøgskole. Da får vi et samfunn hvor det blir stadig større forskjell på folk.

Flertall på Stortinget

– Dere kommer til å klare det! Hvis alle partier her nå tar sine appeller på alvor, er det flertall på Stortinget for å stoppe dette kuttet til folkehøgskolene, ropte Marit Arnstad fra Senterpartiet i sin appell.

– Jeg kan love dere én ting: Senterpartiet kommer aldri til å stemme for å kutte til folkehøgskolene! Folkehøgskolene er et veldig verdifullt skoleslag. Dere gjør en kjempejobb i dagens skolenorge! At dere klarer å mobilisere på denne måten som dere har gjort i dag er bare helt fantastisk.

Dagens løfter fra opposisjonspartiene er lovende! FOTO: Vegard Mostraum Hovind, Skjeberg folkehøyskole

– Folkehøgskole er rett og slett lurt, supplerte Rasmus Hansson, partileder i Miljøpartiet De Grønne.

– Det er lurt å få et hull til å tenke seg om, møte andre folk, komme seg til steder man ikke har vært før, lære seg å bygge båt, drive med musikk, teater eller internasjonalt arbeid. Alt det fantastiske som folkehøgskole-Norge tilbyr. Den tradisjonelle skolegangen trenger å toppes med det tenkeåret som folkehøgskole er! Derfor skal vi ikke kutte i bevilgningen, men heller diskutere hvordan folkehøgskolen kan bli enda bedre, enda flere og et enda viktigere tilbud for enda flere.

Vi vinner denne kampen!

– Det at dere er her kommer til å gjøre at vi vinner denne kampen, og får stoppet dette meningsløse kuttet! Politikk nytter, kamp nytter, og de der inne på Stortinget kommer til å måtte høre på dere, sa SV-leder Audun Lysbakken.

– Folkehøgskole er ikke et pauseår eller et hvileår. Det er et utviklingsår!

– Utdanning handler om å utvikle seg som menneske, det handler om kreativitet, verdier, å bygge folk og samfunn – og DET er det folkehøgskolene gjør, sa Lysbakken.

4000 møtte opp og sa Nei til kutt i folkehøgskolen! FOTO: Skjeberg folkehøyskole