Kan man ta pause fra skole eller studier for å gå på folkehøgskole?

Folkehøgskolene har linjer for alle. Foto: Sture Vareide

Du trenger ikke å legge fra deg drømmen om å gå på folkehøgskole selv om du har begynt på en annen utdanning. Her forklarer vi hvordan!

Tekst: Ingvild Sættem Beltesbrekke, sist oppdatert: 15.03.2023

Ta pause fra studiene for å gå på folkehøgskole

Om du har fullført et årsstudium, eller slutta på en bachelor du ikke vil fullføre, kan du søke folkehøgskole som vanlig.

Selv om mange begynner på folkehøgskole når de 19 år, er det også flere eldre elever på skolene, som har gjort andre ting før de begynte på folkehøgskolen.

Om du vil begynne på et nytt studium etter folkehøgskolen kan det være greit å ha en oversikt over hvor lenge du kan søke nye studier med førstegangsvitnemålet ditt. Det kan du lese mer om her.

Les også:

Tok pause fra studiet for å gå på folkehøgskole

Om du vil fortsette på studiet ditt etter året på folkehøgskole må du søke om permisjon. Ved flere studiesteder kan du søke det som kalles «ubegrunnet permisjon» i inntil to semestre (et skoleår) for å gå på folkehøgskole. Ofte må du ha fullført et visst antall studiepoeng før du kan søke om permisjon.

Ved noen skoler vurderer de grunnen din til å ville ta en pause.  I reglene står det ofte at grunnene må være faglige, sosiale eller «tungtveiende». Ofte blir søknaden vurdert av rektor eller andre ledere ved skolen og noen krever dokumentasjon.

Det kan være lurt å sjekke med rådgivere eller andre på skolen hvordan reglene blir praktisert før du søker.

Her har vi samla permisjonsreglene til de største universitetene og høgskolene i Norge. Husk å lese reglene nøye i tilfelle det er egne regler for studiet du har begynt på.

Fikk permisjon fra mastergraden for å gå på folkehøgskole

22 år gamle Nora Sølvik Lemriri valgte å ta en pause fra mastergraden sin for å være stipendiat ved Seljord Folkehøgskule. Det første folkehøgskoleåret hennes ble kortere enn planlagt på grunn av koronapandemien og studiestarten ble ikke sånn hun hadde sett for seg.

– Jeg startet på en master, Grunnskolelærer 5.-10 klasse med norsk som hovedfag, på OsloMet. Det var et koronaår med nedstengninger og karantener, så jeg satt mye hjemme, og hadde også praksisen min hjemmefra.

–  Det var utrolig usosialt, ensomt og kjipt. Rett og slett det motsatte av et folkehøgskoleår. Jeg endte opp med å skaffe meg fisker for å føle meg mindre ensom.

–  På vårparten, mens jeg jobbet med eksamener, fikk jeg spørsmål om jeg ville komme tilbake til Seljord og være stipendiat på musikal. Etter å ha fått bekreftet fra OsloMet at det gikk fint å ta permisjon fra studiet, takket jeg glatt ja, og har ikke angret.

Gå på folkehøgskole før du er ferdig på videregående

Om du vil gå på folkehøgskole innimellom årene på videregående er alderen din viktig. To skoler har 16-årsgrense, mens de fleste andre skoler har 18-årsgrense. Ofte betyr det at du må fylle 18 år i løpet av skoleåret. Noen skoler kan også gjøre unntak for yngre elever, det kan du sjekke i denne oversikten.

Du kan gå på folkehøgskole både etter VG1 og VG 2. Du søker på videregående for hvert skoleår, så du trenger ikke å be om permisjon fra skolen.

Du har rett til skoleplass i tre år på videregående, helt frem til året du fyller 24 år. Du har også rett til å bytte utdanningsprogram en gang og det er egne regler som kan gjøre det mulig å begynne på nytt uten å «bruke» opp et av de tre årene. De kan du lese om her.

Fant tilbake motivasjonen til å fullføre videregående

26 år gamle Kristian Sognli (bildet) angrer ikke på at han tok pause fra videregående for å gå på folkehøgskole. Han slutta på VG1 Service og samferdsel etter førsteklasse og var også innom et annet videregåendefag og jobb i barnehage uten å ha det så bra. Etter å ha gått linja Bildekunst ved Fana folkehøgskole i 2013/2014 kom motivasjonen for skole tilbake.

– Jeg ble motivert for å fortsette videregående innen service. Jeg gikk VG2 Salg, service og sikkerhet, og etter det tok jeg et fagbrev i kontor- og administrasjonsfaget hos Trøndelag politidistrikt, hvor jeg fremdeles jobber.

Les også:

Flytt hjemmefra uten å bli ruinert

Gå på folkehøgskole før lærlingtida

Noen velger også å gå på folkehøgskole før de begynner på lærlingtida. Enten fordi de ikke føler seg klare eller fordi de ikke fikk lærlingplass.

Man må søke om lærlingplass innen 1.mars og opptaksprosessen kan vare helt til 1.september. Selv om folkehøgskolene starter opptaket 1.februar tar skolen opp elever gjennom våren og sommeren helt til skolen er full. Om du får svar på lærlingsøknaden din seint er det derfor fortsatt gode muligheter for at det er ledig plass til deg på en folkehøgskole!

Om du får lærlingplass og takker nei, eller ikke får lærlingplass på første forsøk, kan du søke på lærlingplass året etter. Du mister ingen rettigheter og stiller likt med på de som akkurat er ferdig med VG2.

Gå på folkehøgskole før videregående

Om du vil gå på en av skolene med 16-årsgrense kan du også begynne på folkehøgskole før videregående. Her kan du lese mer om Evje Folkehøgskole og Sjøholt Folkehøgskole.

Vetle Øverland og Felmata Ali Bareso begynte begge på folkehøgskole etter ungdomsskolen. Du kan lese mer om hvordan det har vært her.

Send en søknad i dag

Sjekk ut alle mulighetene og finn din linje. Det finnes en linje for alle interesser.

Søk her