- Jeg ser hvor sosialt det er på folkehøgskole, og gleder meg til å begynne!

Marte bestemte seg allerede på ungdomsskolen for at hun skulle på folkehøgskole. Koronasituasjonen har ikke endret på det, heller tvert imot. Nå gleder hun seg til å starte til høsten og kunne være sosial igjen.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 16.mars 2021

– Jeg gleder meg veldig til å begynne på folkehøgskole til høsten og møte nye folk med mange av de samme interessene som meg, sier Marte Væringstad Hvamb fra Notodden.

Helt siden ungdomsskolen har hun visst at hun ville på folkehøgskole. De siste årene på videregående har bare forsterket valget.

– Etter snart 13 år med intens skole kjenner jeg meg sliten, og trenger en pause fra karakterer og eksamen. Jeg vet heller ikke hva jeg ønsker å studere ennå, så det er også en god grunn til at jeg velger folkehøgskole, forteller hun.

Jeg har heller aldri hørt om noen som er misfornøyde med sitt folkehøgskoleår, noe som gjør meg veldig trygg på det valget jeg har tatt.

Les også:

- Rådgiver anbefalte meg folkehøgskole. Det er jeg veldig glad for nå!

Nordlys og Nord-Norge frister

Marte skal begynne på linja backpack surprise ved Folkehøgskolen Nord-Norge. Både det å flytte til en ny landsdel og reising fristet.

– Jeg visste at jeg ønsket å reise langt hjemmefra og hadde samtidig veldig lyst til å bo i Nord-Norge. Folkehøgskolen Nord-Norge ligger ved inngangen til Lofoten, noe som var midt i blinken for meg! Det gir mange muligheter til å oppleve ulike deler av landet og natur, smiler hun.

– Jeg gleder meg også utrolig mye til å oppleve Nord-Norge og endelig få se mye nordlys.

Innholdet på linja virket både spennende og noe Marte mente kunne utfordre henne. På planen står blant annet en tomåneders reise innenfor rammene av FNs bærekraftsmål. Underveis vil man jobbe som frivillig i de landene som besøkes.

– Jeg er selv veldig glad å reise og oppleve nye steder. Selv om det er korona, og det er usikkert om det blir reising til utlandet neste år, så er det sikkert at det blir et alternativt reiseopplegg på linja. Det kan være ulike steder i Norge for eksempel, sier hun.

Folkehøgskolen Nord-Norge

Sted: Tjeldsund Kommune
Elevplasser: 85
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: ca 35 timer timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Marte teller ned til hun skal starte på folkehøgskolen i august.

Les også:

- Her kan vi klemme og være sammen med 100 andre

Korona og reising

I valg av linje tenkte Marte nøye over koronasituasjonen. Hun er klar over usikkerheten knyttet til reising neste skoleår, og at folkehøgskolen må forholde seg til de reiserådene som til enhver tid gjelder. Likevel er hun trygg på at tilbudet vil bli bra uansett.

– Linja jeg har valgt reiser vanligvis rundt i verden, men i år har de ikke kunnet dette. Jeg har fulgt med på hva de som går der i år har gjort i stedet, nemlig reiser i Norge og på Svalbard. Det så også utrolig spennende ut, og avgjorde valget, forteller hun.

Selv om korona er til stede trenger ikke viruset ødelegge linjeinnholdet. Man får fortsatt reise og oppleve ting.

Marte gleder seg til å flytte til Nord-Norge og kunne se nordlys.

Marte har også lest flere historier fra årets folkehøgskoleelever som forteller at korona er en grunn i seg selv til å velge folkehøgskole. Som nesten de eneste ungdommene i Norge lever de nesten som normalt.

– Jeg har lest en del på VG om mange studenter som er mer ensomme på grunn av digital undervisning og lite sosialisering. Samtidig ser jeg hvor mye mer frihet, sosiale aktiviteter og glede folkehøgskoleelever har. Det er klart det ble en ekstra faktor for å velge folkehøgskole!

Lyst til å lese mer om folkehøgskole?

Det finnes 84 norske folkehøgskoler med til sammen godt over 700 ulike linjer.

Finn din linje her