Du rekker fortsatt å søke folkehøgskole

Nei, det er ikke for seint å søke folkehøgskole. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Det er dessverre en stor misforståelse ute og går: Mange tror at fristen for å søke folkehøgskole har gått ut. Det er heldigvis helt feil.

Tekst: Dorte Birch, sist oppdatert: 15.03.2023

Folkehøgskolene har fått spørsmål fra ungdommer som tror de har bommet på fristen til å søke folkehøgskole til høsten. Siden universiteter, høgskoler og fagskoler har søknadsfrist 15. april så er det fort gjort å tro at folkehøgskolene også har det. Heldigvis er det ikke for seint å søke folkehøgskole.

Her får du svar på det du lurer på med å søke folkehøgskole nå.

Folkehøgskolene får mange tilbakemeldinger fra ungdommer som tror de har bommet på en søknadsfrist for å søke.

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Folkehøgskolene har rullerende opptak

Vi tar det viktigste først: Folkehøgskolene har ikke noen søknadsfrister.

Folkehøgskolene har rullerende opptak fra 1. februar og fram til skolestart. Det betyr at du kan søke om plass når som helst helt fram til skolene begynner i august. Det betyr også at du vanligvis vil få svar på søknaden din noen få dager etter du har søkt.

Veldig kjekt å allerede nå vite hva du skal gjøre til høsten!

Folkehøgskolene tar opp elever så lenge det er plasser igjen på linjen. Det betyr dessverre at enkelte linjer allerede er fulle nå – eller at de fylles opp i løpet av de neste ukene.

Det kan derfor lønne seg å søke snart hvis du vil sikre deg plass på folkehøgskole til høsten.

Det er mange ledige plasser på folkehøgskolene, men flere linjer fylles opp. Alle linjer tar imot søknader helt til det ikke er flere plasser igjen. På noen fulle linjer kan man også sette seg på venteliste. På bildet ser du et tilfeldig utvalg av linjer som folkehøgskolene tilbyr til høsten.

Hva er folkehøgskole?

Folkehøgskole er:

Les også:

- Det er ingen bedre plass å være under en pandemi enn på folkehøgskole

Hvorfor er folkehøgskole lurt akkurat i år?

Vi mener selvfølgelig at folkehøgskole er lurt alle år. Du lærer mye – både faglig og sosialt – som er svært verdifullt å ha med videre i livet.

Folkehøgskole er vanligvis noe man velger fordi man har lyst på et litt annerledes år der man fokuserer på andre sider av seg selv.

Akkurat i år er det nok også mange som trenger et år på folkehøgskole.

Med digital videregående skole og store sosiale begrensninger så kan det være godt å ha et skoleår der man rett og slett får være tett sammen med andre ungdommer.

Diagnose: Digital overdose. Gå på folkehøgskole

Hvordan blir det å gå på folkehøgskole til høsten?

Folkehøgskolene har drevet nesten normal skole i år. Det har vært større fokus på hygiene, det har vært innslusing ved skolestart og etter ferier, og i de få smittetilfellene som har vært på folkehøgskolene, så har elevene måtte være i karantene eller isolering.

Det viktigste er likevel at elevene har fått være sosiale nesten som i et normalt år.

Elevene bor sammen og er sammen hele døgnet. Det betyr at smitterisikoen er mindre og folkehøgskolene har derfor kunne ha helt normal undervisning og mye sosialt liv.

Til høsten vil mange av våre elever være vaksinert. I tillegg får vi tro at smitten har gått ned i Norge. Det er derfor all mulig grunn til å tro at folkehøgskolene får drive enda mer normal skole til høsten enn i år.

Les også:

Høstens nye elever: Hvorfor velge folkehøgskole?

Hva med studieturene?

På de fleste linjer reiser man også på studietur med skolen. Noen reiser mest i Norge og de studieturene vil antakelig kunne gå helt som normalt. Det samme får vi tro at studieturer i Norden og Europa kan.

Når det gjelder studieturer til andre verdensdeler så følger folkehøgskolene alle offisielle reiseråd. De fleste folkehøgskoler har også flyttet studieturene til våren 2022. I tillegg har folkehøgskolene god kjennskap til landet og stedet de reiser til og vil derfor også kunne følge godt med på lokale forhold.

Folkehøgskolene lager også gode alternative planer. Lurer du på hvordan planene er på en konkret linje? Ta kontakt med skolen og spør.

- Her kan vi klemme og være sammen med 100 andre

Send en søknad i dag

Frister det med et spennende, lærerikt og sosialt år på folkehøgskole? Send en søknad i dag.

Du vil få svar fra folkehøgskolen i løpet av kort tid. Hvis du får tilbud om plass så kan du slappe av i sommer – og glede deg til et flott år til høsten!

1901