Drømmer du om et år med eventyr, trening og utfordringer i Norges vakre fjellandskap? Eller vil du utforske verden, samtidig som du har høy puls? Da er Fjellsportlinja ved perfekt for deg!

Med Hardangervidda, Folgefonna og Trolltunga som nærmeste naboer, er storslåtte opplevelser og trening rett utenfor døra vår. Uansett om det er på ski, sykkel, til fots eller på vann så tar vi oss fram til målet vi har satt oss. Du vil få utfordringer og sterke naturopplevelser for resten av livet!

Dette er noen av aktivitetene gjennom året:

Dette er linjen for deg som er du klar for et år fylt med trening og eventyr i vår storslåtte natur! En skoleuke på fjellsport er aldri lik. På fjellsport vil du lære hvordan man planlegger og gjennomfører små og store ekspedisjoner.

Vi kaller det ekspedisjonspreget friluftsliv, fordi vi skal tråkke våre egne stier. Linjelærer Lina har mastergrad i idrettsfysiologi og gjennom året vil du få en grundig innføring i temaer som mental trening, kosthold og restitusjon. På linja bruker vi fagkunnskap i kombinasjon med fysisk trening for å få de mest minneverdige opplevelsene sammen.

Du skal gjøre mye på fjellsport, men en ting er sikkert, du skal aldri kjede deg!

Stisykling & pudderkjøring  i Canada

Duration: ca 2 uker

Ja! På fjellsport er alt muligt! Vi starter påskestemningen tidlig og drar til solfylte Rocky Mountains! Vi lander i lavlandet der våren har ankommet og stiene er klare for å sykle på. Videre drar vi opp til de høye fjell på jakt etter puddersnø.

Stisykling i Montenegro og skikjøring i Alpene

Duration: 2 uker på varje tur

Når høsten setter inn, forlenger vi godværssesongen med en tur til Montenegros fjellrike landskap. Med tynn luft og utfordrende terreng, gir Montenegro ideelle forhold for eventyr til fots og på sykkel. På denne turen får du oppleve fantastiske Durmitor i Montenegro. Nasjonalparken har ikke mindre enn 23 fjelltopper som alle er over 2300 meter over havet med godt markerte fjellturer overalt. Fjelltur, løping og stisykling er bare noe av det som står på programmet. Vi skal spise god mat, lære om kultur og historie, og møte lokale innbyggere. Dette blir en uforglemmelig opplevelse i vilt og urørt terreng. Etter kule ekspedisjoner, avslutter vi med avslapning i Adriaterhavet der vi fokuserer på restitusjon med bading, sol og varme, sammen med gode klassekamerater! På våren tar vi nattoget til Innsbruck og opplever det beste Alpene har og by på.

Fellesturene skal fungere som hyggelige sosiale turer for alle elever, samtidig som det blir lagt inn spennende aktiviteter og faglige tema.

Hovden i Setesdal

Duration: 4 dagar

Midt på vinteren, mens det fremdeles er rikelig med snø i fjellet, flytter vi oss til Hovden i Setesdalen. Her tar vi inn på Hovden Fjellstoge og blir i 4 dager for slalom, skiturer, aking, bading og mer moro i vinterfjellet. Et fantastisk ski-eldorado med mange heiser og nedfarter i alle vanskelighetsgrader og oppkjørte løyper med trikkeskinnespor for langrenn. Eller du kan bli med på  topptur utenfor løypene.

Om kvelden er det sosialt opplegg med musikkquiz og god stemning. Dersom du ikke liker å stå/gå på ski kan du likevel ha det moro i snøen med aking, grille pølser, snøhulegraving eller besøke Hovden badeland.

Dersom du ikke har mye efaring med ski vil du kunne få det i enkle løyper/bakker. Vi .har lærere som er i verdensklasse når det kommer til å lære bort skiteknikk. Området innbyr også til flotte turer på langrenn, enten vi går på topptur eller i løypene. Langrennski må du ha selv. Utleie av slalomski/brett på stedet.

Se video fra turen her

MS Sunnhordland

Price: Included in course price

Når skoleåret nærmer seg slutten reiser vi alle sammen på felles båttur med veteranskipet MS Sunnhordland.

Se video fra båtturen her

Sandhaug på Hardangervidda

Mandatory: Nei

Price: 2 000

Duration: 3 dagar

Tidlig på høsten setter vi kursen mot DNT-hytta Sandhaug som ligger på Hardangervidda. Du blir kjørt til Tinnhølen og derifra er det ca. 4 timers gåtur i lett terreng til Sandhaug. Elevene blir fordelt på forskjellige soverom og vi får servert god middag hver kveld. Dette er en sosial tur hvor elevene virkelig blir godt kjent. Det er dusj og alle fasiliteter på hytta. Det er frivillig, men sterkt anbefalt å være med på denne turen.

Se video fra turen her

The school is situated in the beautiful, small village Lofthus with Hardangervidda on the one side and the fjord and the glacier Folgefonna on the other. Close to Trolltunga and Bondhusvatnet.
The school offers 7 different main subjects:
1. Cosplay - Japan
2. Dogsports
7. Cosplay Level Up
4. Outdoor life with backpacking and extremesports
5. Global -  society and human aid
3. Sports - Action
6. Mountainsports

The school offers some Norwegian instructions if there are some foreign students. To get a quicker progress we recommend the foreign students to work with the language in their leisure time, especially in the beginning of the school year. The students borrow Norwegian textbooks at school. In the beginning of the school year we translate during the other lessons, or ask the other students to translate. We offer different projects for all the students at school.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page