Trener i samme kampsportklubb: – Nettverket fra folkehøgskolen var avgjørende

– Nettverket fra folkehøgskolen har blitt grunnlaget for de fleste av vennskapene mine som student i Trondheim, sier Sondre.

– Skoleåret mitt som elev var nok det beste året i livet mitt, sier Sondre Kvamsdal, tidligere elev og stipendiat på på kampsport og MMA-linjen ved Torshus folkehøgskole.

Sondre har trent kampsport i mange år. Planen hans var egentlig å starte direkte i lære etter han var ferdig med yrkesfag på videregående skole, men han endret mening. Han kom ikke inn i militæret, men fant han ut at han hadde lyst å gjøre noe annet.

– Da ble jeg fortalt at jeg kunne gå folkehøgskole med kampsportlinje, som jeg var utrolig interessert i, sier Sondre.

Kontakt med mange fra folkehøgskolen

– Folkehøgskolen introduserte meg for fantastiske mennesker og ga meg minner som jeg vil ha med meg livet ut, sier Sondre.

Han synes det beste med folkehøgskoleåret definitivt var menneskene han ble kjent med.

Etter å ha avsluttet folkehøgskoleåret som stipendiat, fant Sondre seg til rette i Trondheim, der han nå studerer lektorutdanning på NTNU.

– Jeg har kontakt med overraskende mange fra folkehøgskolen, sier Sondre.

Les også:

Snorre fra Gauteshow: – Hadde ikke vært der jeg er i dag uten nettverket fra folkehøgskolen

En gjeng gutter i bar overkropp smiler til kamera.
Sondre har trent kampsport i mange år. Foto: Privat

Møtes jevnlig

Åtte av de tidligere folkehøgskoleelevene trener i dag sammen på Akademiet Kickboksing- og bokseklubb i Trondheim. Klubben har et nært samarbeid med Kampsportlinjen på Torshus folkehøgskole.

– Derfor er det naturlig at mange tidligere Torshuselever trener i same klubb, sier han.

Mange av de som trener sammen kjenner hverandre fra før i og med at de gikk på folkehøgskolen samtidig. Likevel er det også mange som trener på kampsportklubben som har vært elever på Torshus tidligere år.

– De har jeg blitt kjent med på klubben etter at jeg var ferdig på folkehøgskolen.

Selv om de ikke gikk på folkehøgskole samme år, har de mange felles historier, erfaringer og andre ting som binder dem sammen.

– Vi møtes jevnlig for å se kampsportkamper, trene sammen og være sosiale. For meg har nettverket fra folkehøgskolen blitt grunnlaget for de fleste av vennskapene mine her i Trondheim, sier Sondre.

Sondre erkjenner at nettverket han bygget gjennom folkehøgskolen har vært avgjørende for hans trivsel og sosiale liv i Trondheim.

– Jeg har egentlig vært ganske avhengig av nettverket fra folkehøgskolen fordi de fleste jeg kjenner i Trondheimsområdet enten er tidligere folkehøgskoleelever eller noen de har introdusert meg for, sier han.

En guttegjeng sitter rundt et bord og spiser.
Vennene fra folkehøgskolen møtes nesten hver uke. Foto: Privat

Anbefaler folkehøgskole

– Jeg møter folk fra folkehøgskolen hver eneste uke. Det er virkelig givende, sier Sondre.

Sondre ser på nettverket som en ressurs som vil forme hans fremtidige erfaringer både innen studier og kampsport.

– Vil du anbefale folkehøgskole?

– Absolutt, det var det beste året i livet mitt. Folkehøgskole bidrar med å bygge nettverk du kommer til å ha resten av livet, sier Sondre.

Finn din folkehøgskole

Folkehøgskolene har åpnet for søknader.

Utforsk her