Tidligere OL-deltaker om folkehøgskole: – Et helt spesielt tilbud

Lars Magne Ullvang har drevet kajakk siden han var tolv år. Foto: Privat

Lars Magne Ullvang angrer på at han ikke valgte folkehøgskole.

– Mange forbinder nok Oslo med kultur, konserter og bading på Sørenga. Jeg vil vise at man kan ha et spennende friluftsliv også i Norges største by, sier Lars Magne Ullvang, tidligere toppidrettsuttøver og Farmen-deltaker.

Høsten 2024 skal han undervise på linjen «Kajakk og klatring» i urbane omgivelser på Oslofjord folkehøgskole.

– Jeg bor i Bærum, men naturområdene rundt her er også spektakulære, sier han.

Oslofjord Folkehøgskole

Sted: Stabekk
Elevplasser: 80
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Lars Magne Ullvang vil lære elevene både klatring og kajakk. Foto: Privat

Ville bli verdens beste

– Kajakk er en utrolig allsidig idrett. Man får padlet i ekte sjø og vann rundt storslått natur. I tillegg er det et framkomstmiddel der man kan komme seg fra A til B, sier han.

Lenge hadde han et mål om å bli verdens beste kajakkpadler. I 2016 var han også deltaker på TV-programmet «Farmen» på TV2.

Der han vokste opp sto valget mellom fotball og kajakk. Moren hans mente han trengte å tømme seg for energi. Fotball hadde trening to ganger i uka, mens kajakk hadde trening hver dag.

– Da ble det kajakk, sier Lars Magne.

Fra han var 12 år steg Lars Magne gradene i det lokale kajakkmiljøet i Tysvær. I 2021 kvalifiserte han seg til å delta Olympiske leker (OL) i Tokyo, men nådde ikke helt opp.  Etter vintersesongen 2021, la han toppidretten på hylla. Likevel bruker Lars Magne fortsatt mye tid i naturen.

– Nå er jeg gift og har barn, så jeg kan ikke prioritere det egokjøret lenger, sier han.

Spesielt tilbud

På grunn av idrettskarrieren har Lars Magne selv ikke gått på folkehøgskole.

– Folkehøgskole er et helt spesielt tilbud, og ungdom i Norge er heldige som har mulighet til å velge det. Skoleslaget baserer seg mer på frihet enn andre typer skoler, sier han.

Lars Magne skulle ønske han gikk på folkehøgskole.

– Der trenger heller ikke elevene å føle på stress og karakterpress som ofte preger en studiehverdag. I tillegg får man studiepoeng for et folkehøgskoleår, sier han.

En kajakkpadler på vannet med et fjell i bakgrunnen.
På linja vil Lars Magne og elevene oppsøke naturopplevelser i Oslo-området. Foto: Privat

Ut av komfortsonen

– Jeg har alltid vært glad i å jobbe med ungdom, og idrett er en god arena for å engasjere dem.

Lars Magne vil utfordre elevene til å sette egne mål og konkurrere mot seg selv.

– På linja vil elevene få mulighet til å gå ut av komfortsonen – det synes jeg er fint, sier han.

Elevene på linja vil kunne ta vått- og brattkort, i tillegg til å bli trygge på ferdsel i vann og fjell både i og utenfor Oslo-området.

– Jeg vil utfordre dem på å sette egne mål og kommunisere dem høyt – da blir målene mer ekte.

Lars Magne ser fram til å boltre seg i Oslo og Bærums naturområder.

– På Østlandet har man fire tydelige årstider, det er en stor fordel når man liker å være ute, sier han.

Selv om Lars Magne har bodd i Bærum i mange år, har han aldri følt at han har bodd i en storby.

– Jeg har hatt utrolig mange sinnsyke naturopplevelser i området her, sier Lars Magne.

Det er ikke for sent å søke

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser og opptaket er åpent fram til august.

Søk her