Suksess for ny sjakklinje

Bjørn Robert Unhjem er en av elevene som gleder seg til å starte på Grenland folkehøgskole til høsten.

I august starter den første sjakklinja på en norsk folkehøgskole. Tilbudet har tydelig truffet i målgruppa, og er allerede så godt som full.

– Responsen på sjakklinja har vært over all forventning, sier Kjetil Aleksander Lie, som blir lærer på linja.

Så langt har 12 gutter takket ja til plass. Da er linja så godt som full.

– Med tanke på at dette er første året vi kommer med dette tilbudet, er det en fare for at mange ikke har fått det med seg. Slik sett er det fantastisk å ha fått så mange søkere som vi har, legger han til.

Lie er selv stormester, og for tiden rangert som Norges sjuende beste sjakkspiller. Både i 2009 og 2010 ble han kåret til Norgesmester, og han har deltatt i hele seks OL. Nå gleder han seg til å møte ferske folkehøgskoleelever.

– Jeg gleder meg stort til å komme i gang, og får også med meg min bror Espen på teamet. Vi tror dette skal bli et veldig fint tilbud for dem som ønsker å sette av et år til å satse litt ekstra på sjakken, sier han.

Til høsten starter den første sjakklinja på en folkehøgskole. Kjetil Lie gleder seg til å undervise.

Les også:

Stormester i sjakk blir folkehøgskolelærer

Elevene gleder seg

En av elevene som starter i august er Bjørn Robert Unhjem (22) fra Molde. Han har spilt sjakk i seks år, og regner seg som en relativt erfaren sjakkspiller på mesternivå. Nivået på lærerne var det som lokket han til å søke folkehøgskole.

– Jeg har aldri hatt en lærer eller trener, så jeg er veldig spent på hvor god jeg kan bli med så kompetente lærere. Det er nivået til lærerne som er mest attraktivt for meg, forteller han.

Bjørn Robert har fagbrev som CNC-operatør, har tatt påbygg og forkurs for ingeniør. Nå ser han fram til et år hvor han kan få fokusere på sjakken.

– Det jeg gleder meg mest til å lære er å trene sjakk disiplinert og strukturert, det er noe jeg tror jeg vil ha godt av, sier han.

Grenland Folkehøgskole

Sted: Porsgrunn
Elevplasser: 120
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 28-30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Jeg ser også fram til å kunne fokusere på sjakk i et år uten å være distrahert av jobb eller studier, og å kunne dele engasjementet mitt med andre sjakkengasjerte.

Bjørn Robert er veldig spent på hvor god han kan bli med så kompetente lærere.

– Tilbud jeg ikke ville gå glipp av

David Hellesøy (18) fra Rosendal er en av de andre elevene som skal starte på linja. Han har gått musikk på videregående, og hadde i utgangspunktet ikke sett for seg å søke folkehøgskole. Det endret seg da han ble oppmerksom på det nye sjakktilbudet.

– Jeg har spilt sjakk omtrent fra 1.klasse på barneskolen, og meldte meg inn i den lokale sjakklubben i 8.klasse. Selv om det har vært litt av og på hvor mye jeg har spilt, har jeg holdt på med sjakk lenge, forteller han.

Etter at jeg fikk høre om den nye sjakklinja bestemte jeg meg ganske raskt for å søke. I utgangspunktet hadde jeg ikke sett på folkehøgskole som veldig aktuelt, men dette kunne jeg ikke gå glipp av.

Også for han er det nivået på læreren som ble avgjørende.

– Det som virker mest spennende med året blir å få lære sjakk av så proffe folk. Samtidig gleder jeg meg til å ha det gøy, få nye venner – og bli bedre i sjakk. Jeg håper å lære mye nyttig!

David synes linjetilbudet virket så bra at han ikke kunne gå glipp av sjansen til å prøve. Nå gleder han seg til å starte på folkehøgskolen i august.

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke folkehøgskole nå

Aktiv hverdag

De siste to årene har Lie undervist på sjakklinja ved Telemark Toppidrett Gymnas, og han har lang fartstid som sjakktrener for barn og unge. Han tror denne nye sjakklinja vil bli en fin tilvekst til folkehøgskolelandskapet, og passe inn blant andre populære idrettslinjer. Lie mener også bestemt det ikke er en motsetning mellom sjakkspillere og det sosiale miljøet på en folkehøgskole.

– Man tenker ofte at sjakkspillere ikke er så sosiale, men min erfaring er at det ikke stemmer. Jeg tror de vil passe godt inn sammen med andre aktive ungdommer på folkehøgskolen, sier han.

Elevene vil møte en aktiv hverdag. I undervisningen vil strategi og taktikk kombineres med fysisk aktivitet. Man vil studere de beste spillerne i verden, trene på åpninger og ha individuelle treningsplaner.

Det å bruke hjernen henger sammen med fysisk form. På toppnivå i sjakk er det gjerne små marginer som er med og avgjør. Både kosthold og fysisk trening er en viktig del av hverdagen, sier Lie.

– Der har vi nok mye til felles med andre idrettslinjer.

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Fortsatt mulig å søke

Med 12 elever på plass er linja allerede så godt som full. Lie understreker likevel at det fremdeles er mulig å søke, dersom man er rask. Skolen kan få plass til noen elever til.

– Det er ingen søknadsfrist hos oss, men sjansen for å komme inn øker selvsagt desto fortere man søker. Om man ønsker plass til høsten er det smart å være rask, sier han.

Selv teller han ned til skolestart i august.

– Jeg gleder meg først og fremst til å bli kjent med elevene, og til å starte arbeidet med å hjelpe dem til å utvikle seg som sjakkspillere. Noe av det mest spennende med sjakken er at det er mange veier til målet, og det er et privilegium å kunne jobbe så tett på motiverte spillere for å stake ut riktig vei videre for hver enkelt.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det er fremdeles mulig å søke folkehøgskole og starte i august! Skolene har ingen søknadsfrist, og tar opp elever så lenge det finnes ledige plasser. Se under hvilke av de over 900 ulike linjene som fremdeles har ledig plass.

Finn ledig plass på folkehøgskole