Stortingspolitiker: – Mange av de fremste lederne jeg møter, har gått folkehøgskole

Dag Inge Ulstein er stor tilhenger av folkehøgskoleslaget. Foto: Privat

Når stortingspolitiker og nestleder i KrF, Dag Inge Ulstein, møter bra folk, blir han fristet til å spørre om de har gått folkehøgskole.

Det er nok ikke tilfeldig at mange av de fremste samfunnsbyggerne og lederne som tar i et tak, både i samfunnet og næringslivet, kan vise til et år på folkehøgskole, sier Dag Inge Ulstein.

Han sitter på Stortinget i utenriks og forsvarskomiteen, i tillegg til å være nestleder i Kristelig Folkeparti.

– Folkehøgskolene er et utrolig viktig rom, der mange som trenger det både blir sett og hørt, sier Ulstein.

Urolig verden

Selv gikk Ulstein ikke på folkehøgskole, men tre år på en internatskole.

– Jeg har fortsatt tett kontakt med noen av lærerne der, og jeg gikk ut i 1999. Det sier litt om hva en ansatt på folkehøgskoler kan bety, sier han.

Ulstein trekker fram at vi nå lever i en urolig verden som har kommet mye nærmere, både med krig og klimaendringer.

– Mange unge kjenner en indre konflikt i møte med forventninger og endringer i samfunnet vårt. Derfor er folkehøgskolene utrolig viktige, sier han.

Han ser på folkehøgskole som et sted der ungdom får utvikle seg personlig og faglig.

– Mange av elevene kommer nok med bagasje og usikkerhet fra tidligere i livet. På folkehøgskole kan man finne en retning, sier han.

Les også:

Statsministeren anbefaler folkehøgskole: – Ungdom bør ta seg god tid

Dag Inge Ulstein står foran en ungdomsmengde.
Dag Inge Ulstein har besøkt mange folkehøgskoler. Foto: Privat

Ledere med folkehøgskolebakgrunn

Ulstein har hørt mange historier fra ledere i ulike organisasjoner som viser tilbake til et år på folkehøgskole.

– Jeg håper de ansatte på skolene ser hvor viktig jobb de gjør. De investerer i unges liv, sier han.

Det skjer noe magisk på folkehøgskoler, ifølge Ulstein.

– Unge blir inspirert til å ta ansvar. Slike relasjoner preger liv og former samfunnet, sier han.

Når Ulstein møter bra folk, blir han fristet til å spørre om de har gått folkehøgskole.

– Jeg som politiker verdsetter et slikt år og vil jobbe for at skolene skal utvikles. Vi hadde nok ikke ordentlig merket betydningen av folkehøgskolene før vi mistet dem, sier han.

Dag Inge Ulstein vil kjempe for at folkehøgskolene skal få utvikle seg mer. Foto: Privat

Anbefaler folkehøgskole

– Ungdommene som kommer på en folkehøgskole er helt ulike. Skolene er flinke til å møte ungdommer der de er og tilpasse for hver enkelt. De ser hele mennesker, sier Ulstein.

Han trekker fram at mange drømmer blir oppfylt på folkehøgskoler, både gjennom friluftsliv og reiser.

– Folkehøgskole er kjempeviktig å ha med seg i bagasjen. Atmosfæren der minner ungdom på hvor viktige de er. De får tro på at de faktisk kan bety en forskjell, og få tro på en mening med sitt liv, sier Ulstein.

– Vil du anbefale folk å gå på folkehøgskole?

– Absolutt. Har du venner, barn eller slekt bør du anbefale dem folkehøgskole, sier han.

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser

Utforsk linjene her

Utforsk