Statsministeren åpnet nye Svalbard folkehøgskole

Statsminister Jonas Gahr Støre ser på folkehøgskolen som en viktig verdi. Foto: Maria Philippa Rossi

Torsdag klippet statsminister Jonas Gahr Støre snora på Svalbard folkehøgskole.

– Det at det nå har kommet en folkehøgskole på Svalbard er fint i seg selv, men også litt historisk. En folkehøgskole aller lengst nord i Norge er på sin plass, sier statsminister Jonas Gahr Støre da han åpnet de nye lokalene til Svalbard folkehøgskole.

Snødekte fjell og daler omslutter det nye folkehøgskolebygget. Selv om Svalbard folkehøgskole allerede har drevet i fire år, har de ikke hatt et samlet skolebygg.

Torsdag 2. mars 2023 møtte flere opp på Svalbard for å se statsministeren klippe snora og offisielt åpne de nye lokalene til folkehøgskolen.

– Folkehøgskole er en lang tradisjon og er en viktig verdi i samfunnet vårt. Skoleslaget er et godt tilbud mange ungdommer har og har hatt glede av, sier Gahr Støre.

Svalbard folkehøgskole

Sted: Longyearbyen
Elevplasser: 100
Linjer: 21
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Tilpasser seg lokalområdene

– Det er vel ikke vanlig å ha skytetrening, sånn «just in case» på studiene, sa statsministeren sin åpningstale.

Han påpekte at selv om det finnes mange folkehøgskoler i Norge, er skolene flinke til å tilpasse seg og speile lokalområdene sine.

– Dere lærer det spesielle ved å være her i nord, som hvordan overleve et snøskred og å overleve uten mobildekning. For meg er det siste i hvert fall veldig sunt, sa Gahr Støre til elevene.

Jonas Gahr Støre møtte opp på Svalbard for å være med på åpningen av nytt skolebygg til folkehøgskolen. Foto: Maria Philippa Rossi
Jonas Gahr Støre mener folkehøgskolene har stor verdi i samfunnet. Foto: Maria Philippa Rossi

Viste statsministeren rundt

Etter åpningen fikk elevene Maria Mauset og Rebecca Skogholt Hansen æren av å vise statsministeren rundt på de nye lokalene på Svalbard.

– I forkant var vi et par nervevrak, sier de.

Tidligere i uka fikk de spørsmål fra rektor om de kunne tenke seg å lede omvisningen på skolen.

– Det var veldig stas, sier Maria.

– Det er jo statsministeren av Norge. Han har jo mye makt og det var en ære å få bruke tid sammen med han, sier Rebecca.

Maria og Rebecca syntes det var stas å vise statsministeren rundt.

Maria og Rebecca opplevde begge at statsministeren var nysgjerrig og lærevillig.

– Han brukte god tid på å stille spørsmål, observere og lytte. Statsministeren virket interessert i det vi driver med. Han var jovial og jordnær, sier de.

Elevene på skolen er utrolig glade for å flytte inn i et nytt skolebygg.

– Det er helt utrolig deilig. Vi er glade fordi statsministeren kom, fordi da ble de siste tingene fikset i forkant, ler Maria.

De merker stor forskjell fra det gamle bygget.

– Vi bodde i tre gamle gruvebrakker og spiste middag og hadde morgensamling en kilometer unna. Nå har vi alt samlet på ett sted, så det er en ny verden, sier Rebecca.

Rektor Espen Klungseth Rotevatn er glad folkehøgskolen endelig har fått nytt bygg.

Sove, spise, lære – på ett sted

– Dette er virkelig et løft for Svalbard folkehøgskole, sier rektor Espen Klungseth Rotevatn.

Det nye lokalet til skolen ligger rett ved vannkanten, med panoramautsikt til flere kanter. I lokalet er det høyt under taket, luftig, trefarget og stilrent.

– Vi har jobbet for dette veldig lenge og er glade for at bygget endelig står ferdig, sier Rotevatn.

Tidligere var undervisningen på folkehøgskolen fordelt flere steder i Longyearbyen.

– For oss er dette en ny verden. Her kan elevene endelig sove, spise, lære og slappe av på samme sted, sier han.