Slik kan din folkehøgskole motta Bærekraftprisen 2023

Fristen for å nominere folkehøgskolen din til Bærekraftsprisen 2023 går ut 8. desember. Foto: Illustrasjonsbilde Rønningen folkehøgskole

For fjerde år på rad skal folkehøgskolenes Bærekraftpris deles ut. Les mer om hvordan du nominerer din egen eller en annen skole her.

Har skolen din arrangert en byttedag, eller har dere en fast vegetardag? Har dere plukket søppel på stranda? Har skolen hatt temadag om bærekraft og klima?

Nominer en folkehøgskole du mener har gjort noe bra for klima og miljø til Bærekraftprisen 2023.

Både små og store tiltak er viktige.

Fristen er 8. desember 2023.

Klikk her for å nominere.

Les også:

Nå kan du nominere din skole til bærekraftprisen

«Skolen har inspirert meg»

Det finnes mange kreative og betydningsfulle måter å jobbe med bærekraft på. Det er viktig at vi tenker helhetlig om klimaengasjement, sier rådgiver i Folkehøgskolerådet, Katinka Grane, som er med i juryen for Bærekraftprisen 2023.

Bærekraftprisen oppstod som en del av folkehøgskolenes Bærekraftvedtak som ble gjort i 2019.

Da ble man enige om å jobbe mer systematisk for en mer bærekraftig skolehverdag. Prisen skal inspirere både skoler og elever til å ville prioritere mer klimavennlige løsninger.

Grane håper på mange nominasjoner fra elever. Mottakeren blir kunngjort under rektormøtet i januar 2024.

De to første Bærekraftprisene gikk til Rønningen folkehøgskole (2020) og Sogndal folkehøgskule (2021).

I 2022 fikk Lofoten folkehøgskole bærekraftsprisen.

Skolen vant blant annet fordi de har kuttet drastisk i flyreiser. Samtidig strømmer elevene til Lofoten.

Den mest populære linjen på skolen er både den rimeligste og den som reiser minst. Som en elev skrev i sin nominering, «Skolen har inspirert meg og mange andre til å ville leve et mer bærekraftig liv fremover».

Folkehøgskolenes Bærekraftvedtak

• Vedtatt av de fem folkehøgskolestyrene (FHSR, NKF, FHF, IF og IKF)
  • Innen 2030: Skolene reduserer klimagassutslipp med 40 prosent (med utgangspunkt i 2019) med særlig sikte på å redusere flyreiser der dette ikke er en naturlig del av undervisningen.​
  • Alle skoler utarbeider en årlig lokal klimaplan og strategi for å nå bærekraftmålene.
  • Folkehøgskolerådet deler ut en årlig bærekraftspris til en av folkehøgskolene

Kilde: Utdrag fra Bærekraftvedtaket på folkehogskoleradet.no

Rådgiver i Folkehøgskolerådet, Katinka Salomonsen Grane, håper på mange nominasjoner til årets bærekraftspris.

Håper på mange nominerte skoler

Jeg håper årets nominasjoner viser fram hvordan dette jobbes med på folkehøgskolene, sier Grane.

Hun sier det er viktig med tiltak som fører til endrede holdninger og bedre kunnskap, hos elever og ansatte.

Alle nominasjoner er velkomne, og mange tiltak fortjener en ekstra applaus. Å jobbe med bærekraft krever en helhetlig tilnærming, som passer både skolens profil, kultur og de ressursene man har.

–  Grønn omstilling er en prosess, og med Bærekraftprisen ønsker man å rose de mange kreative veiene som finnes for å lykkes, sier Grane.

Nominer din folkehøgskole

Nominer