Rådgiver om folkehøgskole: – Et fantastisk tilbud

Marit Haaland Gjerde gikk ikke på folkehøgskole selv, men anbefaler det til de som ønsker det.

– Min erfaring er at ungdom blir mer motivert for studier med et pauseår enn uten, sier rådgiver Marit Haaland Gjerde.

– Datteren min mener folkehøgskole bør være obligatorisk. Hun er sivilingeniør i dag, men tok et år på folkehøgskole først, sier Marit Haaland Gjerde, rådgiver på Hetland videregående skole i Stavanger.

Hver dag møter Marit flere hundre elever som snart skal bestemme seg for hva de vil gjøre etter videregående  skole.

– Jeg opplever at ungdom har vanskeligere for å bestemme seg nå enn tidligere, kanskje fordi det er så mange valgmuligheter, sier hun.

En ung jente holder et surfebrett på en strand.
Folkehøgskolene har linjer for alle interesser. Her på surfing. Foto: Torkild Groven

Fantastisk tilbud

Marits datter mener folkehøgskole er en fantastisk overgang til å flytte ut og inn i voksenlivet.

– Grunnen til det er at selv om man har flyttet ut, har man obligatorisk undervisning og plikter i tillegg til gøy og sosialt, sier Marit.

Datteren peker på at på folkehøgskolen ville alle hverandre godt.

– Jeg synes et år der man får mulighet til å dyrke en hobby, med gode og motiverte lærere, er et fantastisk tilbud, sier Marit.

Rådgiver Marit Haaland Gjerde er superpositiv til folkehøgskole, men for henne var det riktig å starte direkte på studier.

Anbefaler folkehøgskole

– Jeg anbefaler folkehøgskole for de som har lyst til det, sier Marit.

Alle barna til Marit hadde pause fra studier, men ikke hun selv.

– Jeg er superpositiv til folkehøgskole, men for meg var det riktig å starte direkte på studier.

For barna sine heiet Marit veldig på pause.

– De sier at pauseåret gjorde at de fikk lærelysten tilbake, sier hun.

Marit mener mange ungdommer tror de trenger pause, men at det ikke nødvendigvis er riktig for alle.

–Jeg advarer aldri mot pause. Min erfaring er at ungdom blir mer motivert for studier med et pauseår enn uten, sier hun.

Les også:

- Rådgiver anbefalte meg folkehøgskole. Det er jeg veldig glad for nå!

Bestemmer seg senere

Marit opplever til en viss grad at ungdom i dag bestemmer seg senere enn tidligere.

– Før var det alltid mange som snakket om at de ville reise eller studere i utlandet – nå er det veldig få som nevner slike opplevelser, sier Marit.

Hun opplever det som en endring i ungdomsgruppen.

– De tre årene i korona, har skapt en endring, sier hun.

Marit opplever dagens ungdom som mindre vågale.

– De søker trygghet foran kjekke og spennende ting, sier hun.

Søk folkehøgskole i dag

Folkehøgskolene har løpende opptak helt fram til skolestart.

Utforsk linjene i dag