Nå kan du nominere din skole til bærekraftprisen

Foto: Solveig Kristine Fredriksen, Sogndal folkehøgskule

For tredje år på rad skal folkehøgskolenes bærekraftpris deles ut. Les mer om hvordan du nominerer din skole her.

Sommeren 2022 ble de to første Bærekraftprisene delt ut under rektormøtet i Trondheim. På grunn av koronasituasjonen ble prisene for 2020 og 2021 delt ut samtidig, til henholdsvis Rønningen folkehøgskole og Sogndal folkehøgskule.

Prisen for 2022 deles ut under rektormøtet i januar, men allerede nå kan du nominere din skole, eller en annen skole du mener fortjener prisen.

Fristen for å nominere skoler er 1.desember 2022.

Skjemaet kan du finne på Folkehøgskolerådet sine hjemmesider.

Ble motivert av prisen

De to forrige vinnerne av prisen har fått mye positiv oppmerksomhet, både i lokalsamfunnet og media. Nylig snakket de også om hvordan de bruker bærekraft til å markedsføre skolene sine under folkehøgskolene sin informasjonskonferanse.

Prisen har vært en stor motivasjon for de ansatte, forteller Sture Vereide ved Rønningen folkehøgskole.

Skolen er blant annet kjent for å ha Oslos tredje største solcelleanlegg.

Assisterende rektor ved Rønningen folkehøgskole, Mari Tesdal Hinze, tok i mot prisen digitalt i juni 2022. Foto: Øyvind Krabberød

At Rønningen er en grønn skole merker elevene blant annet ved at elever og ansatte bruker miljøvennlig transport og at kjøkkenet jobber for å redusere matsvinn og kjøttforbruk.

Skolen har også tatt et bevisst valg om hvilke linjer som reiser på lange studieturer og hvilke som har mer klimavennlige reiser.

Du kan lese mer om små og store prosjekter ved skolen her.

Elevene ved Rønningen folkehøgskole bruker kollektivtransport for å komme seg rundt i Oslo. Her utenfor en populært vintagebutikk. Foto: Rønningen folkehøgskole

Folkehøgskolenes Bærekraftvedtak

• Vedtatt av de  fem folkehøgskolestyrene (FHSR, NKF, FHF, IF og IKF)
  • Innen 2030: Skolene reduserer klimagassutslipp med 40 prosent (med utgangspunkt i 2019) med særlig sikte på å redusere flyreiser der dette ikke er en naturlig del av undervisningen.​

• Alle skoler utarbeider en årlig lokal klimaplan og strategi for å nå bærekraftmålene.

• Folkehøgskolerådet deler ut en årlig bærekraftspris til en av folkehøgskolene

Kilde: Utdrag fra Bærekraftvedtaket på folkehogskoleradet.no

Å unngå matsvinn og spise mer plantebasert er en av tingene Sogndal folkehøgskule gjør for å være mer bærekraftige. Foto: Solveig Kristine Fredriksen, Sogndal folkehøgskule

Sogndal folkehøgskule har hengt opp sin pris i matsalen, fortalte Elise Hjelleflat Barsnes.

Skolen har jobbet aktivt med bærekraft de siste årene og kommet frem til et eget motto: små endringer gjør en stor forskjell.

Førti prosent av maten som blir servert ved skolen er økologisk og kokkene lager mat med filosofien fra jord til bord. Maten skal bli laget fra bunnen av og kjøkkenet jobber aktivt med matsvinn. Blant annet kan elevene forsyne seg av middagen etter måltidet for å ha restematen som niste dagen etter.

Skolene har jobbet med å minske kjøttforbruket i flere år. Elevene får nå servert kjøtt to dager i uken, i tillegg til fisk to dager og plantebasert to dager.

Ved Sogndal folkehøgskule er "Matauk" et fellesfag. Foto: Elise Hjelleflat Barsnes, Sogndal folkehøgskule

Alle elevene bidrar til å sanke mat

På fellesfaget Matauk jobber elever og ansatte på tvers for et felles mål, nemlig en høstfest der de nyter det som er sanket.

Blant annet dro elevene til Lærdal for å plukke poteter som ellers hadde blitt liggende i jorda. Rektor Ole Karsten tok også med seg elever ut på fjorden for å trekke krepseteiner. Elevene plukker også epler i lokalsamfunnet som ellers ikke hadde blitt plukket, som de lager ferskpresset eplejuice av.

Hjelper elevene med å reparere utstyr

Skolen er opptatt av gjenbruk, spesielt å prøve å fikse utstyret før en kjøper nytt. Ofte har flere av lærene opplegg på ettermiddag eller kveld der elevene kan få hjelp til å sy noe som er ødelagt.

Fire av linjene til skolen har kuttet ut flyreiser på studieturene sine og reiser når med andre transportmidler.

Her kan du lese mer om bærekraftarbeidet ved skolen.

Håper på mange nominerte skoler

Internasjonal rådgiver i Folkehøgskolerådet, Brita Phuthi, var med i juryen som utnevnte de to første vinnerne av prisen. Hun håper det vil komme mange nomineringer til bærekraftprisen for 2022.

Det er mange folkehøgskoler som jobber aktivt med å følge opp målene i bærekraftvedtaket, og jeg håper at det blir synliggjort i nominasjonene.